Gå till innehåll

70 cm vattenhöjd - funkar det med T5 och isf hur många?


Glader

Rekommenderade inlägg

Har nu fastnat för ett kar med ca 70 cm vattenhöjd, 75 djupt och 150 brett. Räcker det med T5? Om man vill hålla lite mer ljuskrävande arter, hur långt ner orkar T5 trycka tillräckligt med ljus och hur många 80w rör behöver jag ha???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar kanon jag har haft ett akvarium med bra tillväxt. Modell 110cm långt 90cm djupt 70cm högt

10st 39watts 1st 54watts i framkant

Hur många skulle du kunna ha?

6-8 skulle funka bra men kanske mer åt 8-10 för att täcka mer yta och separat styrning så man tex kan tända 4-6st dagtid å resterande senare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar, det borde ju fungera! Många saltvattensramper har ju tätt mellar rören och små reflektorer. Är det bättre eller sämre än att ha rör med mer utrymme mellan och större reflektorer, typ måsvinge el liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är bättre med separata reflektorer. Kan ej förklara riktigt hundra men det hela är att röret skuggar sig själv eller de ljuset på ovansidan av röret kommer ej ner i karet. Kör man då med separata rör/reflektorer så studsar även ljuset ut uppifrån å ner sedan i karet

http://reflekta.com/index.php/en/Tests/Test-with-and-without-reflectors.html

Bra reflektorer vad jag sett har varit från 5-10cm breda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte riktigt då varför nästan alla ramper med många rör har så tätt mellan dem även om de har separata men små reflektorer. Måste vara att man då medvetet missar lite ljus men kompenserar det med att ha rören tätare, men det känns ju som slöseri med energi... Någon som kan tipsa om ramp med bra reflektorer, jag hittar bara de där rören sitter tätt, även om de har "egna" men små reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara passa på och tipsa om ett bra alternativ till de kända märkena:

http://www.ebay.co.uk/itm/180487928934?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_1837wt_982

Jag kör med en sån ramp och jag måste säga att det är ett grymt tryck i den och den har individuella reflektorer på alla rör.

Jag har fått komplettera den med en liten fläkt för att hålla rören lite svalare, jag kanske får ut lite mer livslängd på rören då.

Är som sagt en helt annan prisklass på denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...