Richme Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Eftersom jag tar mitt vatten från havet, löper jag risk att få skadliga parasiter därifrån, eller får man bara parasiterna med fisken?Om det är nu en risk, kan jag låta vattnet gå igenom en UV-C INNAN det går in i tanken? gör jag det, försvinner väl BÅDE de goda bakterierna OCH de som man inte vill ha... Citera
stigigemla Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Jag skulle nog låta vattnet gå genom UVC. Jag vet att för offentliga Medelhavsakvarier är det vanligt. Du kan väl kolla med något offentligt akvarium vid din kust hur de gör. Citera
Laggeman Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Bakterier kan man ju tillsätta i efterhand via lösning, men det är svårt att ta bort de som man inte vill ha i mikroskopisk väg. Citera
Richme Postat 20 oktober 2011 Författare Postat 20 oktober 2011 Skall börja med det omg. De senaste veckorna har mitt bestånd nästan helt utplånats och jag kunde inte hitta en annan förklaring till att parasiterna kommit in via vattnet. Citera
Dykaren Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 De flesta "goda" bakterier är bundna till olika substrat, inte direkt frisimmande. Att köra en rejäl omgång med UVC kommer inte påverka negativt. Nerbrytningen sker i sanden, i stenarna osv.. Citera
Lasse Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Det var som fasiken nu är jag nästan överens med både Laggeman, Stig och Hans - samtidigt Skaffa ett kraftigt UV och kör igen vattnet sakta när du fyller på så tas det mesta. Kan vara ide men du tappar en fördel med naturligt havsvatten - du tar även död på de små plankton som både dina koraller och fiskar kan leva av.MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Jag tror i och för sig att även om bakterier och små djur dör av UV strålningen kan koraller ta upp dem ur vattnet som lik, proteiner eller aminosyror. Citera
Richme Postat 21 oktober 2011 Författare Postat 21 oktober 2011 Det var som fasiken nu är jag nästan överens med både Laggeman, Stig och Hans - samtidigt Skaffa ett kraftigt UV och kör igen vattnet sakta när du fyller på så tas det mesta. Kan vara ide men du tappar en fördel med naturligt havsvatten - du tar även död på de små plankton som både dina koraller och fiskar kan leva av.MVH LasseLasse, det var ju trevligt att det skedde i "min" tråd och för att ytterligare strö socker på moset för dig, så lovar jag att köra ozon OCKSÅ....ha en bra dag pojkar och tack för synpunkterna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.