Gå till innehåll

Använda passivt kyld fläns till 3W led?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Vad tror ni om att köra 3W leds passivt kylda om man har en fläns på ca 210x70x30mm?

Beror väl på antal leds så klart, men säg 9-12st jämt utspridda, drivna på 700mA.

Har en driver över sen tidigare och funderar på att sätta ihop en nanobelysning med en fläns och ett gäng leds med linser, driva allt på en och samma lina med endast en driver, on/off.

Följdfråga; Om jag hade satt en enkel brytera på kabeln mellan drivern och dioderna är drivern fortfarande belastad om det inte finns någon last på utgångarna? Bättre då att sätta brytaren innan drivern antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Min lilla DIY på 36watt blir rätt så varm och då har jag en störe kyl fläns en vad du tänker ha. Nu kan inte jag svara på om det går att ha så.. Min lilla DIY har iallafall vart med nu i ett par månader i full drift och funkar bra. Just nu har jag den till mitt lila nano på 18 liter.. Funderar på att ta bort några ledar och bara köra med 9 st. Den är en aning för stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Min lilla DIY på 36watt blir rätt så varm och då har jag en störe kyl fläns en vad du tänker ha. Nu kan inte jag svara på om det går att ha så.. Min lilla DIY har iallafall vart med nu i ett par månader i full drift och funkar bra. Just nu har jag den till mitt lila nano på 18 liter.. Funderar på att ta bort några ledar och bara köra med 9 st. Den är en aning för stor.

Kör du på 700mA eller mer?

Du får bryta strömmen till drivern , inte "dela" slingan.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som jag misstänkte då. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt LED bygge har jag flänsar som är 150x90x40 mm. Jag har två flänsar och sex dioder per fläns. Utan fläkt så blev temperaturen runt 40 grader iaf efter någon timme och rumstemperaturen här är ungf 22 grader då dioderna kördes på 900mA. Jag stängde då av den och satte dit en 60mm fläkt och nu är tempen 28. Flänsarna är helt fria och ej inbyggda i någon ramp eller så.

9-12 st @ 700mA på din fläns tror jag blir ganska så häftigt utan kylning, men det är bara en gissning från min sida då jag inte är så bra på att beräkna värme :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...