herrGreen Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Hej på er!Bygget börjar dra i sig självt nu sakta med säkert. Jag har börjat fundera över vad som händer ifall returpumpen från sumpen skulle dö och det blir häverteffekt tillbaks ner i sumpen.Vad har ni för strategier för att undvika det?Så många olika tips som möjligt mottages gärna, så kan man börja tänka. (Jag vill gärna att flödet ska komma ut långt ner i akvariet, så tanken att ha utblåset högt upp är redan behandlat, den kan ni gärna skippa)Tusen tack på förhand!/ Leon Citera
Vandal Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 har ett 5mm hål borrat i röret från returpumpen strax under ytan, då suger röret luft istället och häverten stannar... Citera
turboadde Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Jag har ett hål i röret precis nedanför vattenytan. då bryts häverten när hålet hamnar ovanför ytan. Några liter går ju ner i sumpen ändå. Men det är ett billigt och bra, Man kan göra några till hål med om man e rädd att en snigel eller nått skulle sitta för hålet nån gång. Citera
stigigemla Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Jag har mina hål 5 mm över vattenytan. Då ser man om det börjar växa igen vilket jag rensar med tandborste. Citera
Laggeman Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Kör också med mitt hål en liten bit ovanför vattenytan. Citera
herrGreen Postat 26 oktober 2011 Författare Postat 26 oktober 2011 Ni får inte en snygg stråle som sprutar ut där då? (När det är över ytan?)Det låter ju annars som en enkel gedigen idé. Citera
Andy88 Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Jag kör utan hål. Mitt "utblås" ligger 2 mm under ytan och tar inte direkt något vatten vid avbrott. Utblåset ligger 45 grader mot ytan så det är kapat på snedden./André Citera
Laggeman Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Ni får inte en snygg stråle som sprutar ut där då? (När det är över ytan?)Det låter ju annars som en enkel gedigen idé.Visst gör det så, men eftersom det ligger så nära ytan så blir det inget oljud av det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.