Gå till innehåll

Hans första saltnano


hanst

Rekommenderade inlägg

Nu har det äntligen hänt :)

Osmosvatten är tillverkat och saltet blandat. Jag svängde även förbi Triton på förmiddagen och köpte lite LS så nu puttrar karet på och allt verkar funka fint.

Här är en mobilbild på allt

post-5848-14468923863408_thumb.jpg

Kommer några bättre (hoppas jag) bilder senare.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blev det med din ramp? Använder du 12 av varje? När jag började bygga till mitt 60 liters så skulle jag ha 12 12 , men slutade med att jag tog 8 8 efter rek, och tur va det. Gick inte att kolla på karet när man pressade 12 12 på den lilla volymen utan att få sprängande huvudvärk....

Ang skummaren, hur är den? Tyst? Du kan möjligtvis inte ta måtten på den till mig? Hög? Bred? Och hur stor botten plattan är? Har fortfarande inte bestämt mig för vilken skummare det blir

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 12 av varje med 40 graderslinser. Anledningen till att jag valde de listerna var att enligt mina beräkningar så skulle det ge totalreflektion i glaset så att det blev så lite spilljus som möjligt utanför akvariet.

Jag har ju inte kört karet så länge men tills nu så tycker jag att det är lugnt med den styrkan.

Skummares är ca 350 mm hög och får plats på 130x100 mm. Jag har min i ett fack som är 155x100 och då får den plats med en värmare och två 20 mm's rör från överrinningen.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också läst det men om jag ska vara ärlig så fattar jag inte hur det ska gå till. Jag har ca 3 cm mellan kanten på sumpen och vattenytan i skummarfacket och skummaren sitter längst ned i det medföljande fästet. Men jag är inte orolig över att den ska skumma snart för det jag kan se (med min ringa erfarenhet av skummare) så tycker jag det ser bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet puttrar på och allt funkar bra, jag har ca 2,5 kg LS i samt att jag tillsätter "Nite-out II" som jag köpte hos min lokala affär. Jag tycker mig inte se något tecken på alger (än) och i dag så plockade jag fram mina tester och kom fram till följande.

Temp: 25 C

pH: 8,19

Salthalt: 1,026

Kalcium: 439 (Hanna)

Fosfat: 0,08 (Hanna)

Alkanitet: 13,8 dkH (Hanna)

Nitrat: 0,15 (Salifert)

Så min undran är om jag behöver köpa något för att minska fosfaten eller om det kommer att ge sig med tiden/några vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Det var ungefär det jag själv trodde och jag vill ju inte störa allt för mycket nu i början.

Familjen och jag har tagit en sväng till Hälsingland över jul så det blir ett bra genrep för tekniken att visa vad den går för innan det kommer allt för mycket levande i karet.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande inte fått tummen ur..... med att få fart på min systemkamera så här kommer några mobilbilder

Mina två små clowner

post-5848-14468924012246_thumb.jpg

Här ser man min lilla ricordea florida samt min lilla knappkoloni

post-5848-14468924012448_thumb.jpg

Helbild på karet

post-5848-14468924012737_thumb.jpg

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne :)

Överrinningen funkar bra. Den är lika lätt att justera som durson som jag har i det större akvariet och den är tyst. Nu måste jag rädda min knappkoloni, det ser ut som att en eremit har puttat ner den från sin plats i natt.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blev det med din ramp? Använder du 12 av varje? När jag började bygga till mitt 60 liters så skulle jag ha 12 12 , men slutade med att jag tog 8 8 efter rek, och tur va det. Gick inte att kolla på karet när man pressade 12 12 på den lilla volymen utan att få sprängande huvudvärk....

Dax att revidera åsikten att det funkar bra med 72 W i 31 l. Jag kanske är immun mot blått ljus efter alla mina år med att jobba på div. klubbar men min sambo klagar högljutt när endast den 12 RB lyser och effekten är över ca 45%.

Det är mindre gnäll om det är både CW och RB och då kan jag kräma på med mer effekt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då var det endast en av mina fem eremit kvar :(

Jag såg i helgen att en av de mindre hade fått sitt skal snott av en större eremit. Efter det så satt den och käkade mellan två stenar och såg ut att må bra.

Jag försökte att sticka till den några nya skal men inget dög. Efter ett tag så började mina sniglar att jaga den lilla stackaren. Det var nästan som att en började och resten hängde på. Efter ett litet tag hade de trängt upp stackaren i ett hörn så att den inte kunde fly och då började festen.

Efter denna händelse verkar mina sniglar ha fått upp smaken på eremitkött och i går morse så hittade jag ytterligare tre döda eremiter i främre hörnet och en massa kalasande sniglar.

Efter detta så tänkta jag att det kanske finns dåligt med mat till dem då jag matar ganska snålt och fiskarna äter upp det mesta.

På kvällen när jag matade fiskarna så såg jag till att sniglarna fick att äta och då trodde jag att det skulle vara frid och fröjd. Men vad jag tog fel, nu när jag gick till jobbet så såg jag ytterligare en död eremit och nu börjar jag tvivla på valet av sandstädteam och funderar vad jag ska köpa istället.

Jag har planerat ett besök hos Triton på lördag så vi får se vad de har.

Om vi ska bortse från detta så rullar karet på bra, ingen nitrittopp än och mycket lite alger :)

Det enda jag stör mig på är att jag byggde för liten osmostank. Den är på tre liter vilket jag trodde skulle räcka till de 50 l som ryms men jag får fylla på den ca varannan dag. Hade jag byggt i dag så hade den fått större utrymme, kanske 15-20% av totalvolymen.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då var familjeutflykten till Triton avklarad.

Jag köpte två turbosar, fyra eremiter, en pepparminträka då jag har hittat en liten glasros i karet samt lite mat. Är i full fart att koppa in dem och det ska bli roligt med lite mera levande i karet.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I går hittade jag min fina pepparmintsräka död i skummarpumpen :( så då blev söndags kvällens projekt att djursäkra alla pumpar.

Jag måste erkänna att jag blev lite besviken på mig själv då jag borde veta bättre. I mitt andra kar så har jag kanske 50 räkor, utav dessa så är det säkert 1/3 som flyttar till sumpen så fort de kan utan att dö i pumparna.

Så nu måste jag ta en till tripp till Triton och inhandla en ny.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Dax att uppdatera tråden lite, allt flyter på helt ok och det börjar växa lite kalkalger på streamerpumpen.

Det som hänt sedan sist är att jag har strypt flödet på min tunze streamer så nu ligger sanden kvar på hela botten. Har även hängt i en strumpa med ca 0,25 dl aktivt kol.

När det gäller levande så har det flyttat in en s. nematodes och dess polare a. randalli de ser ut att ha det riktigt hemtrevligt under min sten och kikar glatt fram titt som tätt. Eftersom jag även har ändrat pwm frekvensen på min ledramp så att det nu är helt ok att ta en bild med min iPhone så bjussar på ett smakprov :)

post-5848-14468924587123_thumb.jpg

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...