Gå till innehåll

Hans första saltnano


hanst

Rekommenderade inlägg

Hej alla, har varit här och smygläst i ca 6 månader och känner att det är dax att lägga upp en tråd på mitt lilla projekt.

Då jag som oftast gillar resan lite mer än resultatet så tog jag ett beslut.

För att lyckas med projektet samt hålla intresset vid liv så måste jag planera allt väl samt ge tekniknörden i mig en massa trevliga saker att mixtra med.

Resultatet av mitt planerande slutade i följande kravlista:

  • Ska baseras på ett Aquatic Nature Cocoon 3 som jag hade sen innan
  • Sump som rymmer all teknik samt ha utrymme för osmosvatten, ett vattenbytarfack samt refugium/utrymme för eventuell annan teknik
  • Snygg möbel som inte får vara större än karet
  • DIY-ledramp
  • En styrdator då jag inte gillar timers

Så den 21 augusti så öppnade Sketchup och började skissa och efter lite arbete hade jag ett första utkast på hur jag vill ha det.

post-5848-14468923250226_thumb.jpg

I samma veva så började jag beställa teknik så att jag inte skulle dyka på några överraskningar genom att bygga allt först och sen se att vissa saker inte passade.

En Bubble Magus NAC QQ skummare

En Reef Angel akvariedator

12 st CREE XP-E RB 3 W

12 st CREE XP-G R5 CW 3 W

24 st 40 graders linser

1 st 5,9" x 9" kylfläns och eftersom jag av tidigare projekt vet att det är grymt tråkigt att borra och gänga så köpte jag en färdigborrad och gängad :)

En JS_Catdriver16ia från Janne68

En massa pvc

Lite loc-line till returen

En Eheim Jäger 50 W's värmare

En Aquabee up 2000/1 returpump

Sakta men säkert började det att trilla in paket från världens alla håll och jag började detaljplanera. Jag insåg snabbt att det skulle bli trångt att få in allt i ett skåp med yttermått 30x30x100 cm men skam den som ger sig.

Slutresultatet blev i alla fall två sumpar på höjd. Skummare, värmare och refugium i den övre samt vattenbytarfack, bubbelfälla och returpump i den undre.

post-5848-14468923250083_thumb.jpg

När detta var klart så kändes det som att projektet tog ett stort kliv framåt och eftersom jag har turen att bo i Täby så blev det en tripp till Triton för att beställa sumparna. Tiden gick och de blev tillslut levererade :)

totalt så har systemet nu ca 75 l yttervolym istället för 31,5 som Cocoon 3:an har. Minus glas, osmos, sten och sand samt lite säkerhetsnivå till kanen så hoppas jag få i 50 l.

Övre sumpen

post-5848-14468923250569_thumb.jpg

Undre sumpen

post-5848-1446892325037_thumb.jpg

Parallellt med att sumparna byggdes så bärjade jag med programvaran för att få Jannes drivare att lira med min Reef Angel. Jag hade bestämt att köra två dioder per kanal vilket skulle ge mig fina möjligheter att styra dem via programvaran och göra fina soluppgångar.

Tyvärr så vet jag inte vad jag tänkte på när jag beställde nätag till dem. Jag skulle köpa två som gick att justera runt 7 V/6 A men när paketet dök upp så var dem på 15V/3,4A.

Men ska jag vara ärlig så blev detta bättre då jag sparade tolv ledare mellan rampen och drivaren.

post-5848-14468923250757_thumb.jpg

Några glas rödvin senare så var alla sladdar lödda på dioderna och jag började att se ljuset i slutet på tunneln ;)

En kåpa ritades och beställdes och ca en vecka seare dök den upp.

post-5848-14468923244715_thumb.jpg

Ut i lilla verkstan och bocka den

post-5848-14468923244995_thumb.jpg

Efter ännu mera lödning så var led-rampen äntligen klar för test av programvaran

Alla leds lödda

post-5848-1446892324524_thumb.jpg

Kablarna organiserade

post-5848-14468923246014_thumb.jpg

Stilstudie på uppmärkning av plusledare till en RB och en CW

post-5848-14468923246268_thumb.jpg

Sidobild, funderar på att fixa sidostycken som döljer kablarna

post-5848-14468923245497_thumb.jpg

Uppifrån med upphängning samt gummiupphäng fläkt som jag för övrigt styr via data från en i2c-tempsensor i kylflänsen via Reef Angeln till Jannes kort för hastighetsreglering

post-5848-14468923245757_thumb.jpg

Stilstudie fläkt och upphängning

post-5848-14468923246508_thumb.jpg

Det jag saknar till rampen är plexiskyddet för dioderna då jag även här beställde fel mått och den blev 115 mm bred istället för 150 mm så nu väntar jag på den nya.

Äntligen fick jag testa programvaran på hela rampen och efter lite debuggnade så är jag beredd att börja bygga filerna som ska inkluderas i Reef Angel projektet. Som det ser ut i dag så har jag fullt justerbara soluppgång och solnedgångar som dimmar rampen från ena sidan till den andra med separat justerbara uppgång, nedgång samt tiden för upp/ned-gång separat för RB och CW samt min och max-värden.

T.ex. sätter jag ett minvärde på 7 till RB coh 0 på CW så har jag ett blått månljus (ljusstyrka på 0,17%) som kommer att gå mellan solnedgång till soluppgång.

Näst på tur står skåpet så det blev en tripp till k-rauta för inköp av 19 mm mdf och lite fräsning/sågning/limning

Limma och skruva

post-5848-14468923248621_thumb.jpg

Baksida

post-5848-14468923248061_thumb.jpg

Framsida

post-5848-14468923248246_thumb.jpg

Sida

post-5848-14468923248433_thumb.jpg

Top med utag för överrinningen

post-5848-14468923247266_thumb.jpg

Fläkt och där fästet på NAC QQ'n tittar fram

post-5848-14468923246691_thumb.jpg

Slits för att se nivån på osmosvattnet

post-5848-14468923247053_thumb.jpg

Urtag för rören mellan sumparna

post-5848-14468923247508_thumb.jpg

Kabelkanal

post-5848-14468923246877_thumb.jpg

Framifrån

post-5848-14468923247694_thumb.jpg

Bakifrån

post-5848-14468923247875_thumb.jpg

Genomföringar

post-5848-14468923248991_thumb.jpg

Övre sump på platts

post-5848-14468923249345_thumb.jpg

Undre sump på platts

post-5848-14468923249526_thumb.jpg

Fäste NAC QQ

post-5848-14468923249709_thumb.jpg

Osmos

post-5848-14468923248805_thumb.jpg

Loc-line för returen

post-5848-14468923249171_thumb.jpg

Så var står jag idag?

Skåpluckan ska fästas och allt ska lämmnas på lackering, i första bilde är skåpet svart men vi har flyttat det i hemmet så nu passar det bättre med vitt.

Jag måste också passa på att tacka Janne för div support.

Och tack till Leffe och Fredrik på Triron för att de tar emot mina pengar och ger mig det jag vill ha även när jag kommer med konstiga speciallösningar.

En rolig anekdot är att jag passade på att berätta för Janne att vi kommer från samma stad då jag tillbringade mina 25 första år i Gävle innan skola/jobb tog mig vidare till Sthml. Janne berättade då glatt att han var inflyttad men att min e-post avslöjade att vi jobbade för samma företag :)

Så nu har jag babblat sjukt mycket om tekniken som ligger mig varmt om hjärtat och många kanske undrar vad jag har tänkt mig för levande?

Förutom en redig städpatrull så har jag har lovat min 3:åring att vi ska ha två nemofiskar och en anemon, sen med ca 2,5 W/l så kommer det säkert inte vara något problem med ett par fina koraller.

Ändrat av hanst
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:wooow:

Designen på din ramp kommer jag sno rakt av då jag har ett likadant kar på G med en nanobelysning, dock inte 24 LEDS, utan närmare 12. :)

Inte heller någon tillhöärande styrning, men designen föll klockrent med mina tankar, så det kommer jag ta till mig. :)

Riktigt intressant bygge hela karet, ska bli kul o se slutresultatet sen!

Var har du beställt kåpan till rampen?

*Edit: det gäller att läsa även sista raden... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Laggeman :)

Jag beställer alltid alla saker jag gör i aluminium från http://www.schaeffer-ag.de/index.php?id=97&L=1 de har ett kanonprogram för att designa saker i som heter Front Panel Designer. En bra sak i det är att det hela tiden går att se vad det kommer att kosta och när man är nöjd så är det bara att klicka på köp-knappen så skickar dem hem sakerna.

Om du är intresserad så delar jag gärna med mig av filerna så sparar du lite tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fläns är 210x170x31, så det blir väl inte helt likadant tyvärr, men det är ruskigt snyggt.

Vill minnas att jag varit i kontakt med den sidan tidigare, men då det blev så dyrt så skippade jag tanken. Detta var iofs ett par år sen nu, så man ska ta en kik för all del. :)

Tackar för länken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mail skickat.

4 mm i sidan så det är gängat M4 i flänsen.

Det stämmer att det är en 120 mm noctua.

Eftersom jag styr fläkthastigheten via Jannes kontrollerkort så tänkte jag att jag kan lyxa på mig en lite starkare fläkt så jag var nyss på Kjell &co med barnen och köpte en annan noctua som kan ge lite bättre statiskt tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens övningas stäckte sig till att sätta dit dörren, byta fäkt i rampen samt snygga till koden för led-drivern.

Dörr på plats med mjukstängande gångjärn från Clas i sjön

post-5848-14468923285985_thumb.jpg

Rundat hörn för att matcha akvariet

post-5848-14468923286211_thumb.jpg

Nya fläkten

post-5848-14468923286389_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så äntligen har det hänt lite på akvariefronten annat än den tråkiga spacklingen av skåpet som sakta börjar att bli klar :)

Jag började i går kväll att snygga till koden till ledrampen och i samma veva så blev den till ett riktigt c-bibliotek så att det enkelt ska gå att använda till alla styrenheter som är baserat på en Arduino.

I dag så stod det såga pvc på schemat och jag började att tillverka en plugg till hålet mellan bubbelfällan returfacket av en genomföring en ändkåpa och en snutt rör. Tanken är att när pluggen tas ur så ska vattnet ta en genväg förbi vattenbytarfacket som är på 6,9 l så jag kan enkelt byta det.

Till vänster är den klara pluggen och till höger som det såg ut innan.

post-5848-14468923366426_thumb.jpg

Som ses på denna bild så sparade jag en massa utrymme mot innan.

post-5848-14468923366208_thumb.jpg

Returröret och en fläkt

post-5848-14468923365153_thumb.jpg

Närbild på lite kopplingar

post-5848-14468923365447_thumb.jpg

Framsida på nedre sumpen med returpump, min hemmagjorda plugg samt vattnbytarfacket i förgrunden.

post-5848-14468923365805_thumb.jpg

Övre sumpen med skummare och två rör från överrinningen, jag funderar på att ha biobollar i det högra facket och göra det till ett "wet/dry-filter". För att fixa det så ska jag tillverka en platta med hål i som kommer att ligga ca 3 cm över botten som alla biobollar ligger på samt en till platta högst upp som kommer att strila mer vattnet.

Det som syns nu är genomföringen i bakkant samt säkerhetsröret i framkant.

post-5848-1446892336602_thumb.jpg

Så det var allt för denna gång, om jag inte somnar när vi lägger barnen så ska jag försöka hinna limma lite pvc så att jag kan provköra systemet och se att allt är tätt samt funkar som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag så tog jag mig tid till en liten shoppingtur. Första stoppet blev Triton för inköp av en refraktometer och på vägen hem så stannade jag på färgaffären och köpte färg till skåpet.

Jag hade ju planer att lämna in skåpet på lack men kombinationen småbarn och en lackfirma som bara har öppet när jag inte kan är ingen bra kombination. Så i kväll har jag grundmålat det och mellanslipat, om jag har tur så kanske jag får på första lagret färg i kväll.

post-5848-1446892344306_thumb.jpg

Jag har även limmat en massa pvc så första testfyllningen närmar sig med stormsteg och det ska bli spännande och se om det funkar så som jag vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering, har limmat överrinningen i kväll och det känns bra. Om detta test faller väl ut så har jag lite nya idéer på förfiningar i konstruktionen.

En bild på överrinningen när karet ligger på "rygg", det är fortfarande lite silikon som ska tvättas bort men det blir nog fint när det är klart.

post-5848-144689234544_thumb.jpg

Har även börjat att måla skåpet och jag är ganska nöjd med resultatet, här är en bild på dörren.

post-5848-14468923454589_thumb.jpg

Det hade blivit bättre om det hade lackats av en lackerare men det får bli i v2.

Ja det var allt för i kväll, nu är det nära tills testfyllningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en dag är till ända, i dag limmade jag de sista rörbitarna samt gjorde klar det sista i överrinningen. Som inspiration har jag bland annat tittat på denna tråd på Reef Central och slutresultatet blev så här.

Sett framifrån, den vänstra är "nöd röret" som har sitt inlopp ca 1 cm högre än den högra som förhoppningsvis allt vatten kommer att rinna igenom.

post-5848-14468923474653_thumb.jpg

Sett uppifrån

post-5848-14468923475114_thumb.jpg

Hoppas att det funkar som jag har tänkt för om det gör det så är detta ett kanonsätt att få en tunn avrinning då tjockleken blev ca 9 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hans, riktigt snyggt och intressant bygge. Blir sugen på en liten kub själv :smiley20:

Intressant lösning på överrinning.

En sak som jag blir lite fundersam över är ljudnivån på lösningen. Som jag förstår det så kommer du ha en ganska låg nivå i själva boxen så att vattnet rinner genom det lägsta röret. Då är det två saker som jag tänker på;

för det första kan det blir lite strilande/plaskande ljud eftersom det är ganska långt ner från toppen till vattennivån i boxen, detta kanske inte är något problem då flödet antagligen är ganska lågt och det kanske kommer rinna längs glaset ner och funka helt utmärkt.

Det andra som jag tänker på är risken att du kommer att ligga och pendla mellan hävert och att vattnet bara rinner ner i röret, vilket kan ge upphov till lite ”slurpade” ljud just när den går från hävert till att suga med även luft. Men det beror ju även det på flödet, är det så litet att du alltid kan låta vattnet rinna ner i röret så blir det ju inget problem.

Men det kanske även är möjligt att lyckas balansera upp det så att du ligger med hävert hela tiden och tar några droppar via reserven om du har en ”riktig” kran som du kan strypa på huvudröret, det är ju så jag själv kör men har då lite mer marginal än 1 cm men då är ju flödet också troligen ganska mycket mer än du kommer att ha.

Med ”riktig” kran så menar jag en som man måste skruva flera varv på för att öppna och stänga så man får en finare kontroll på öppningen, en vanlig "kvarts-varvs-kran" är väldigt svår att justera med någon precision och du kommer få justera lite med tiden också då flöden ändrar sig lite p.g.a. beläggningar i pump och rör.

Men du kanske har tänkt en hel del på detta redan då du verkar ha det hela väldigt genomtänkt. :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jan,

Jag förstår din oro. Jag kan känna den själv ibland men när jag har sett denna typ av avrinning på div olika forum så kände jag att jag måste testa, hur ska jag annars kunna sova om nätterna ;)

Min egna högst ovetenskapliga teori hur jag ska få det att funka är att:

  • Flödet justeras med en kran så att det ligger någonstans så att det inte blir för högt fall med strilande/plaskande ljud som följd.
  • Vattenpelaren höjd ska hjälpa till att finjustera flödet lite så att jämvikten mellan flödet upp och ned hittas.

Skulle det inte räcka så har jag två ess i rockärmen, det ena är att jag kan även göra justeringar på flödet upp till akvariet samt att jag kan enkelt byta kranen till en med finare "upplösning".

För att dra lite nytta av erfarenheter så tycker jag att jag lyckas justera flödet i mitt andra akvarium ganska bra utan en massa sörplande ljud från sifonen och överflödigt med vatten i nödröret och detta endast med vanliga kranar.

Om jag får gissa så har vi en första indikation om hur det det kommer att fungera i helgen då jag har planerat att testfylla systemet då.

ps.

Men den största fördelen med ett litet akvarium är att det är billigt att köpa ett nytt om det visar sig att detta inte funkar och alla borrade hål sitter helt fel för nästa lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ps.

Men den största fördelen med ett litet akvarium är att det är billigt att köpa ett nytt om det visar sig att detta inte funkar och alla borrade hål sitter helt fel för nästa lösning.

Det har du ju helt rätt i Hans, kostnaden för själva glasburken är ju en ganska liten del i ditt system :)

Jag hade inte fattat att du hade fler akvarium med avrinningsbox sedan tidigare, men då vet du ju en hel del vad det innebär redan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hans. Kan du ta en bild från sidan sett så man ser boxen och rören från sidan? Är nyfiken på hur långt från överriningen ner till rören du har. Som Janne skriver så om höjden är för hög så kommer du att få ett oljud när vattnet rinner över kammen och ner i boxen. Du kan så klart justera detta i efterhand med lite längre rör i boxen, men ha det i åtanke så du inte limmar dessa rören utan gör dem löstagbara.

En tanke till jag fick vara tt du skriver att nivåskillnaden mellan rören bara är en cm, detta tror jag blir för lite då man lätt får en virvel med ett sörplande ljud om häverten är för nära ytan. Jag har min hävert ca 10cm under tan, har testat med mindre men fått en sörplande virvel och fått byta ut evakueringsröret till ett högre. Nu är jag nöjd som jag har det idag och tror att du med kommer att bli nöjd med denna lösningen. :)

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy, jag fixar en bild från sidan när jag kommer hem men det kommer inte att synas så mycket. För tillfället så försöker jag visualisera det med en fantastisk paint-bild;)

post-5848-14468923479584_thumb.jpg

Ingen fara Jan, jag skyltar inte med mitt andra akvarium här då det är ett... Sitter ni ner? Sötvatenkar.

Här är en gammal tråkig bild från när det var nytt utan luckor.

post-5848-14468923479379_thumb.jpg

Kort om det är att det är hem till mina två rödörade vattensköldpaddor som jag har haft i ca 25 år samt lite foderfiskar till dem. Det är på 720 l och har en sump på 200 l och 60 l för vattenpåfyllning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, nu börjar jag förstå, tror jag :)

"Boxen" är alltså delat på två delar med olika höjd på överkanten, då har du ju goda möjlighter att dra upp nivån i den primära boxen med en strypning så det funkar bra.

Tror faktiskt detta kan fungera bra om du inte får ljud från reservboxen där jag misstänker att nivån kommer ligga lågt då du inte bör strypa den alls, men målsättningen är väl att den ska vara just reserv och inte ta många droppar i normalfallet.

Sötvattenskar, Jaha, då är jag med. Verkar vara ett riktigt high-tech sötvattenskar, kul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har jag en fråga som jag hoppas att någon här har en smart lösning på.

Som de flesta har förstått så är allt mycket smått i detta bygge och i vissa fack i sumparna kan jag inte att få ner min hand. Ett av dessa är facket i nedre sumpen med bubbelfällan där vattnet från den övre sumpen hamnar.

Jag behöver på något sätt sätta fast någon form av "livlina" på pluggen till genvägen mellan returfacket och facket med bubbelfällan i nedre sumpen.

Pluggen ifråga är den andra från vänster i denna bild

post-5848-14468923535584_thumb.jpg

Och min tanke vore något i stil med en kedja av kulor som man har till proppen i badkaret fast saltvattensäker.

Så är det någon som har en bra eller dålig ide så är det bara att lufta dem här då jag tacksam för all hjälp jag kan få :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...