Gå till innehåll

Hans första saltnano


hanst

Rekommenderade inlägg

Igår så stötte jag på det första lite större problemet :( jag hade på känn att det kunde komma men hoppades på det bästa.

Jag hade planerat att slippa köra med en streamerpump och istället ha tillräckligt högt flöde igenom systemet så att mina returer skulle sköta omrörningen. För att lyckas med det planerade jag att ha ca 1200 l/h upp till karet vilket skulle ge en cirkulation på ca 40 ggr karets volym.

Så när jag testkörde akvariet igår så upptäckte jag att ett så högt flöd genom sumpsystemet ger för höga vattennivåer i alla facken vilket i sin tur resulterar i vatten på golvet när strömmen bryts :( Det var tur att jag testkörde allt i tvättstugan så det var bara mina strumpor som blev blöta.

Ikväll blir det test av plan b och jag hoppas att den funkar för jag vill inte bygga om sumparna då de var dyra för sin storlek. Plan b är att bara cirkulera ca 5 ggr karets volym genom sumparna och sköta resten med en streamer.

Så är det någon som kan rekommendera någon liten som ger ca 1000 l/h? Jag har sneglat på en Vortech mp10w och gillar tanken med motorn på utsidan av glaset.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har det kommit lite nya saker till akvariet :)

Topp och botten till facket för biobollarna

post-5848-14468923607333_thumb.jpg

Sidor till ledrampen

post-5848-14468923607672_thumb.jpg

Skåpet är även färdigmålat och jag har köpt en ny returpump från Triton så om allt går enligt planerna så är det dax för testfyllning 2 i helgen.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste erkänna att även jag börjar känna lite längtan att bli klar.

Passar på att bjuda på en bild på den nylimade bottendelen

[ATTACH]66623[/ATTACH]

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Hej o välkommen!

Vad har du gjort dessa delarna av, samt med vad har du limmat?

Ser ut o bli bra!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biobollarna kommer alltså inte vara dränkta utan du kommer bara låta vattnet duscha över dem? Alltså ett äkta "droppfilter". Ett tips - se till att du har bra luftutsug därifrån - du kommer att få en väldigt bra avluftning av gaser, ex ammoniak, så det är bra att få ut dem ur sumpen så man hindra återgång. Med en sån konstruktion av biofilter så får du något som jänkarna kallar "downstream skimmer" så du har plötsligen två skummare :)

Jag köpte en streamerpump i Tyskland som jag blivit väldigt förtjust i, nämligen NeWave 1000 från Aquarium System. Liten och mycket tyst. Har dock inte hittat den här hemma och jag köpte den på en mässa så jag vet ingen webshop heller.

attachment.php?attachmentid=63887&d=1318442373

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biobollarna kommer alltså inte vara dränkta utan du kommer bara låta vattnet duscha över dem? Alltså ett äkta "droppfilter". Ett tips - se till att du har bra luftutsug därifrån - du kommer att få en väldigt bra avluftning av gaser, ex ammoniak, så det är bra att få ut dem ur sumpen så man hindra återgång. Med en sån konstruktion av biofilter så får du något som jänkarna kallar "downstream skimmer" så du har plötsligen två skummare :)

Jag köpte en steamerpump i Tyskland som jag blivit väldigt förtjust i, nämligen NeWave 1000 från Aquarium System. Liten och mycket tyst. Har dock inte hittat den här hemma och jag köpte den på en mässa så jag vet ingen webshop heller.

attachment.php?attachmentid=63887&d=1318442373

MVH Lasse

Rätt roligt att det är precis dom jag beställt 2 st av hehe!!

http://www.warehouse-aquatics.co.uk/aquatics/powerheads-and-circulation-pumps/newave-1000-circulation-pump.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biobollarna kommer alltså inte vara dränkta utan du kommer bara låta vattnet duscha över dem? Alltså ett äkta "droppfilter". Ett tips - se till att du har bra luftutsug därifrån - du kommer att få en väldigt bra avluftning av gaser, ex ammoniak, så det är bra att få ut dem ur sumpen så man hindra återgång. Med en sån konstruktion av biofilter så får du något som jänkarna kallar "downstream skimmer" så du har plötsligen två skummare :)

MVH Lasse

Du har helt rätt med att biobollarna inte ska ligga i vatten och om du tittar på andra bilden i första poster så syns hålet för en 120 mm's fläkt precis över det facket.

Hur tycker du att den ska sitta, så att den suger in eller blåser ut ur skåpet?

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt med att biobollarna inte ska ligga i vatten och om du tittar på andra bilden i första poster så syns hålet för en 120 mm's fläkt precis över det facket.

Hur tycker du att den ska sitta, så att den suger in eller blåser ut ur skåpet?

Sent from my iPad2 using Tapatalk

I detta fall så skulle jag nog suga ut ur skåpet och sätta luftintaget så att luften sugs förbi skummaren och biofiltret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har det hänt lite till.

Led-rampen är upphängd och skåpet på plats. När jag ändå var i farten så passade jag även på att göra om överrinningen då jag hade en liten läcka mellan kamrarna. Den har samma funktion som förr men ser lite snyggare ut.

En bild på skåpet

post-5848-14468923779088_thumb.jpg

Samt en bild på den nya avrinningen när den ligger på tork.

post-5848-14468923779376_thumb.jpg

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...