Gå till innehåll

Foder som inte spökar skummaren ?


Sunny

Rekommenderade inlägg

Nu är det så att jag införskaffat mig en ganska så bra skummare med hopp om att jag ska kunna mata mycket.

Många märker kanske att skummaren slutar skumma vid matning av särskilt foder t,ex fryst och dammaktigt foder typ för koraller.

Så problemet för mig nu är att jag matar ca 12 gånger per dag runt 4-5 kuber fryst mat samt att jag kör annan foder typ som ultramin F, Cyclopeeze,phytoplankton etc etc

Allt detta gör att jag får otroligt liten skummar tid och därav blir näringsexporten betydligt sämre. Har börjat titta på ATS för näringsexport.

Men känns lite dummt att lägga så mycket pengar på en skummare för endast gasutbyte och syretillförsel.

Frågan är följande:

-Hur gör ni som lyckas undvika detta(altså att skummaren inte tappar skummningen i stigarröret)

-Finns det foder som inte påverkar detta

-Finns det skummare som inte reagerar på det här ?

Skummaren jag använt mig av är en Bubble king mini gen 2 (160)

Alla svar uppskattas !

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis samma problem som dig, Sunny. Matar pulverfoder D&D Clam, SPS och LPS varje timme och min gamla skummare Aquacare 1000 V skummar nästan ingenting. Får sluta mata i en halv dag för att det ska bli något skum.

Akvariet är på 100 liter och matar ca 1½ kryddmått per dygn.

Laggeman:

Vad matar du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med att så många svarat redan !

Det jag vill kunna göra är att mata med filtrerar,korall samt fisk mat av olika slag som t.ex phyto,pulvermat,fryst samt fetare färsk mat och ändå få en näringsexport genom skummaren.

För jag tror att många vill kunna mata mer och med dessa typer av foder för att kunna hålla svårare arter samt friskare djur.

Så finns det någon som känner till korall/filtrerar mat som inte har denna effekt eller är det någon skummare som inte påverkas utav denna tunga påfrestelse och fortsätter opåverkat eller någon skummare som inte påverkas utav matning?

Därför skriv gärna ner era skummare samt vad ni mater och vilka effekter det ger.

Min tanke är at kunna automatisera matningen i framtiden, men det kommer inte att vara möjligt om skummaren inte fungerar.Känns som att en ATS är den enda vägen för effektiv näringsutförsel i dagsläget.

-Jimmy har haft skummaren i ett år snart och medans jag matar så försvinner allt gunk som finns i stigarröret och det blir en omstart om man säger så och problemet är väl att jag matar som Jonas minst en gång i timmen.

-Jonas jag gör i princip precis som dig och skummet för mig bildas oftast över natten det är då jag inte matar.

-Christofer vad kör du för skummare, samt mat ?

-Björn om jag matar sparsamt med pellets brukar jag iochförsig inte ha något problem men det är när jag kör med "kletigare" mat som detta uppstår.

Kan inte heller låta bli att mata då jag kör lite matkrävande djur i karet. Men skummarkoppen brukar börja skumma igen efter ett par timmar.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...