Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

funderar på att odla lite artemia verkar vara ganska enkelt som jag förstått det, anledningen är att icke fotosyntetiska koraller som solkorall tex kräver mycket matning vatnet borde ju inte bli "skitigt" av levande föda på sama sätt eller är jag på fel bana? andra nakdelar kanske?

Postat

så här ser det ut för stunden. när dom har kläckts och det har skiktat sig kan man tömma ut allt vatten genom botten slangen och hälla det rakt ner i karet eller man ska sila det?

kan man övermata med detta med?

post-4956-14468923299673_thumb.jpg

Postat

Ja de är lätta att föda upp men näringsvärdet ändras. Som nykläckta har de mycket essentiella fettsyror men det minskar när de blir större.

Man kan använda de flesta algpreparat för korallmatning och även jäst. Men näringsvärdet blir alltså begränsat så det största värdet är nog att få igång nyimporterad fisk att äta.

Postat

har provat nu med saltvatten från karet och nyblandat med dencitet på 1.027 ca. kläcks kasnke max 10% av äggen kan det vara dåliga ägg? eller vad kan jag göra för fel. har belysning luftpump allt eller ska man göra annan saltblandning?

Postat
Vänta en dag till om du bara väntat 1 dag, är det fortfarande lite så är äggen antagligen kassa.

väntade 48 timmar utan bättre resultat. kan det vara något annat fel man gör. har blandat med red sea corall pro saltet kan det va problemet, misstänker själv att äggen är kassa

Postat

Äggen åldras om de står framme. Efter ett år brukar det vara betydligt sämre kläckning.

Men man kan förvara dem längre tid i frysbox. De brukar inte vara särskilt känsliga för saltets sammansättning. Om man köper havssalt på coop eller ica fungerar det bra.

Postat
Äggen åldras om de står framme. Efter ett år brukar det vara betydligt sämre kläckning.

Men man kan förvara dem längre tid i frysbox. De brukar inte vara särskilt känsliga för saltets sammansättning. Om man köper havssalt på coop eller ica fungerar det bra.

blir nya ägg och prova igen :)

Postat

Jag tyckte först att 1,027 lät lite högt, men då hade säkert Stig redan sagt nåt. Gällande hur stor del av alla ägg som kläcks så brukar ju många säljare ange hur hög kläckningsgrad man har på sina ägg... Hur ärliga brukar dessa vara?

Postat

1.027 är högt. Men det kläcks i vanliga fall ändå. Men det tar ett par extra timmar. I storodlingar brukar man ha mellan 1.020 och 1.022 för artemian. Jag såg inte värdet som viktigt men det är klart - är det mätt med en vipparmsmätare kan det vara vad som helst.

• 1 månad senare...
Postat

Nej nej behöver inte vara så avancerat.

Jag har en glassbytta typ bigpack fast mindre, locket har jag klippt på mitten och vikt ner/tejpat så att det nästan nuddar botten, sen ett hål i locket.

Först i med vatten som jag tar från karet, sen ner med äggen i hålet på locket.

Äggen flyter, så de stannar "instängda".

Ett dygn senare har artemian börjat kläckas och letar sig då mot ljuset utanför lockets (dom simmar under), medans alla tomma ägg stannar innanför. För ännu bättre effekt ställer jag den öppna halvan mot något ljust. Akvarierampen, en ficklampa eller ett fönster. Locket och den delen av byttan som locket stänger inne, är mörkat med tejp.

Under 2-3 kvällar suger jag sedan upp koncentrerad artemia som sprutas i karet, funkar hur kanon som helst :)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...