Gå till innehåll

Kommer mandarinen överleva?!


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Fick igår en mandarin(och en solkorall, som jag har förstått måste matas...) som jag nu undrar om det finns någon chans att den överlever? Jag har ju 80kg+ LS i karet- varav ~50 är från inkört kar, ~25 från indonesien(?) och lite annat här och var..

Edit: Kan fö. säga att jag tycker det var rätt dåligt av en viss "lokal" återförsäljare att sälja en mandarin och en solkorall till en liten tjej som kommer in o säger att man inte kan något, o frågar efter något lätt(även om säljaren visste vilket kar detta skulle till)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solkorallen är inte så svår att få att överleva så länge du kan få den att fälla ut polyperna eller om korallen fortfarande är köttig,den behöver punktmatas regelbundet.Om du inte ser att den slöpper ut tentaklerna finns det mängder av sätt att locka fram dem på, du kan spruta vattnet från frysfoder på korallen och se om den släpper ut tentaklerna efter ca 5-30min om inte det funkar kan du tar ut korallen lägga den i en hink eller ett kärl av något slag och lägga mat på korallen, detta kan vara nödvändigt att göra ifall korallen inte blivit matad på länge eller har svältit. Om inget av detta är ett problem så se till att mata korallen regelbundet.

Jag tror inte att det ska vara några problem med din mandarin, beror ioförsig lite på ditt fiskebestånd om det är mångra andra som konkurerar om maten, annars brukar de ta rester av frystfoder som matas osv.I ett fall som ditt där du har såpass mycket levande sten osv så kanske handlaren tyckte att det inte skulle vara något problem för dig att hålla en mandarin och därav rekomendationerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han(verkar vara en hane enligt beskrivningar) kom ut o började picka runt på stenen runt 20 min efter att jag hade hällt i 2 mysis-kuber, vet inte om det är rester från det eller om det är saker på stenen han tar- i vilket fall om helst håller han fortfarande på! =)

Ang. Solkorallen så fällde den ut polyperna direkt jag satte i den, hon som köpte den sa t.o.m. att den såg finare ut än när den va i butiken- alltså fällde den nog ut polyperna mer. Tyder det på att den trivs bättre eller sämre? Skulle kunna va både-och tycker jag.. För att den är hungrig eller för att den är "nöjd med livet" :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går även att köpa copepoder på burk och hälla i karet (under natten medan fiskarna sover, med tratt och slang så dom kommer djupt in mellan stenarna) köp två sånna och tryck i på olika platser, då kommer den klara sig en månad till, medan du prövar att lära den äta. Kolla den här sidan: http://www.melevsreef.com/mandarin_diner.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah.. toppen, se till att mata solkorallen varje gång den har polyperna ute resultatet blir att den både växer och fäller ut dem oftare,du kan mata dem med alltmöjligt pellets,artemia,mysis etc.. jag brukar försökta mata dem med så storst mat möjligast för de är väldigt glupska, men problemet ligger oftast i att de brukar behöva punktmatning för att få igång dem och att få dem att växa men det går utan också men rekomenderas ej :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går även att köpa copepoder på burk och hälla i karet (under natten medan fiskarna sover, med tratt och slang så dom kommer djupt in mellan stenarna) köp två sånna och tryck i på olika platser, då kommer den klara sig en månad till, medan du prövar att lära den äta. Kolla den här sidan: http://www.melevsreef.com/mandarin_diner.html

Nu ligger där en mini-burk med cyclops, nykläckt artemia och ocean nutrition pellets i bottnen!

Vart kan man hitta corepoder ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...