Gå till innehåll

Ojsan hoppsan, det var visst ingen vanlig gurka.


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Jag kom precis hem från affären med lite nya tillskott till mitt RSM. Bland dem en söt röd/grön sjögurka vilket de på affären beskrev som grönalgsätare. Jag räknas nog inte som nybörjare längre så jag borde vetat bättre än att köpa ett impulsköp men gjort är gjort. Det var hur som helst en colochirus crassus, alltså filtrerare och ingen algätare. Den är jättefin men jag hade gärna behövt lite råd från någon som haft en och vet vad de pratar om. Vad för mat behöver de och hur får jag den att inte dö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en sådan i mitt gamla Percula, den överlevde ett halvår tror jag för att sedan skrumpna ihop och dör.

Visste inte då att den var en fara för hela karet, tydligen så kan de förgifta vattnet ifall de stressas och dör.

Korallfoder är nog annars ett sätt att hålla liv i dem.

Bild på min:

0098.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med andra ord mata annars dör den, check. Det jag har kunnat hitta står det att den är en filtrerare och giftig i stil med en strimlad anemon om den skulle dö annat än svältdöden. Min kan ev vara en Pentacta anceps svårt att veta innan den fällt ut sig. Just nu ligger den mest på botten men den är bara 2 timmar gammal i mitt kar så vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit i kontakt med affären igen, det är en cucumaria insolens den är inte farligare än en BTA om den dör och den är allätare. Han visade i en annan tank där man tydligt kunde se att de ätit alger. Jag är förvirrad men mitt exemplar har iaf tagit lite frusen artemia nu så det fortsätter jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte säker men Sea Life Base anger sydöstra Atlanten som utbredningsområde för den art som din handlare angivit. Däremot har jag haft liknande exemplar från Stilla Havet (samma art eller en liknande) och de är helt klar filtrerare. Mina har klättrat upp högt där det är strömt och filtrerat, aldrig sett dem beta. Tyvärr är det lite som Laggeman säger - de har en tendens att sjunka ihop och tyna bort. Av fyra exemplar har jag ett kvar som till helt nyligen var i rätt så bra kondition. Av de som dött har jag inte märkt någon giftpåverkan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...