Gå till innehåll

Rengöring av skummare


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har två nybörjare funderingar kring skummare.

Hur ofta behövs skummaren rengöras? Är lite orolig för vad som händer om den blir full och rinner över?

Har sett ett fåtal skummare där man kopplar in en slang istället för koppen som leder skummet till en större behållare, typ spann.

Fördelen borde vara, mindre rengöring och att man inte behöver vara rädd för att det skummar över.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och gärna förslag på lämpliga skummare där detta är möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns lite olika synesätt på skummning men jag kan väl bidra med min syn på saken..

Det finns lite saker man bör ta i beaktan med skummare när det gäller tömningsfrekvens och direktdränering.

Om man skummar blött så bildas det inte så mycket klägg i skummarröret och då kan man ha dränering till en dunk varpå skummaren kan gå en längre tid utan rengöring och fortfarande vara väldigt effektiv.

Man bör dock vara försiktigt, vissa tillsatser och förutsättningar kan få skummaren att få frispel och då riskerar man att överfylla uppsamlingskärlet.

Skummar man torrt så blir det avlagringar i röret och skummaren blir mindre effektiv då bitar faller tillbaka i karet och bubblorna fastnar på klägget.

Det funkar dock om man rengör skummaren innan avlagringarna blivit för grova(ofta långt innan koppen är full).

Jag skulle säga att detta fungerar bra för LPS eller mindre krävande system, skall man gå riktigt lågt ner i näringsvärden med kolkälla så skulle jag rekomendera blöt skummning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tänkt att ha sump eller ska den hänga på akvariets kant? Kan du ha den i karet ändå kanske om du delar av för en intern sump?

Vad har du tänkt att ha i karet?

Jag kommer satsa på sump. Så skummaren kommer stå i sumpen eller alternativt bredvid. Jag vill undvika för mycket teknik i akvariedelen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns lite olika synesätt på skummning men jag kan väl bidra med min syn på saken..

Det finns lite saker man bör ta i beaktan med skummare när det gäller tömningsfrekvens och direktdränering.

Om man skummar blött så bildas det inte så mycket klägg i skummarröret och då kan man ha dränering till en dunk varpå skummaren kan gå en längre tid utan rengöring och fortfarande vara väldigt effektiv.

Man bör dock vara försiktigt, vissa tillsatser och förutsättningar kan få skummaren att få frispel och då riskerar man att överfylla uppsamlingskärlet.

Skummar man torrt så blir det avlagringar i röret och skummaren blir mindre effektiv då bitar faller tillbaka i karet och bubblorna fastnar på klägget.

Det funkar dock om man rengör skummaren innan avlagringarna blivit för grova(ofta långt innan koppen är full).

Jag skulle säga att detta fungerar bra för LPS eller mindre krävande system, skall man gå riktigt lågt ner i näringsvärden med kolkälla så skulle jag rekomendera blöt skummning.

//NiXoN

Tack för dina tankar NiXon!

Om jag förstår dig rätt så förespråkar du blöt skummning?

Men varför är det ett större problem med frispel och överfyllning om du har uppsamlingskärl jämfört med kopp?

Man har ju trots allt chansen att ha ett rejält tilltaget uppsamlingskärl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Tack för dina förslag på skummare! Grotech HEA 150S skulle rent måttmässigt passa fin fint.

Men min ursprungliga fråga handlade om det är en fördel att ha direktdränering av skummet, för att kunna undvika alltför frekventa tömningar. Är det något som du har provat eller funderat på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Deltec TS1250 med en sådan lösning från fabrik. Koppen satt nedanför en svanhals och detta gjorde att du kunde svänga halsen åt sidan ifall du hade en större kopp bredvid.

Bild här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=17432&d=1192661122

Jag vet att det finns de som har denna lösningen ifall man har sumpen i en källare tex, med en slang rakt ner i ett avlopp som man spolar rent lite då och då.

Jag tömmer min kopp var 3-4'e vecka i dagsläget så jag ser inget behov av att låta skummaren tömma resterna i en extern behållare, men min skummare har den möjligheten via en slang i botten på koppen (Bubble Magus Nac7).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just de med att tömma till extern behållare beror mycket på hur man skummar, torrt då gör de ingen nytta, blött då kan det kanske vara aktuellt.

Jag förespråkar blöt skummning då jag anser att det drar ut mest näring ur karet. Då jag börjat köra blött så har även mitt hårdmatade fraggkar fått bättre färger.

Sen måste man ha koll på att saliniteten skiftar lite med hård skummning, kör man balling o har mycket koraller så jämnar det ut sig men om man har reaktor så kräver det lite mer tillsyn kring salthalten.

Så lite kort om du följer Laggemans modell så kan du köra länge utan vare sig behållare eller underhåll, kör du min modell så blir det mer underhåll eller en behållare.

Men om det är så tidsödande att bara rengöra skummaren (som tar 2-3min 2ggr per vecka) så undrar jag lite om du har tid o sköta ett saltkar ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår vad du menar. Det är inte riktigt tiden det tar att rengöra skummaren som är problemet. Men jag skulle kunna vilja åka på semestern en vecka utan att vara rädd för att det skummar över. Jodå tid till min hobby kommer jag ha ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skummar över är det inget problem några dagar. Inget att vara orolig över.

Jag har skaffat en övervakningskamera som jag kan se via mobilen. Om det är några problem med tekniken ringer jag akvarievakten och kan då enkelt guida vad som behövs göras.

Använd teknik för att avhjälpa teknik problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...