Gå till innehåll

Tomt 400l i tyringe


jeanette

Rekommenderade inlägg

Hej !

Jag och min sambo har nyligen köpt ett 400l saltvattenskar. Vi har inte kört igång det ännu och håller fortfarande på att "plugga på" Sambon ska på en kvällskurs om saltvattensakvarium snart, så då vet vi kanske lite mer.

Vi funderar en del på vilka invånare som är viktigast/nyttigast/lättast att börja med efter inkörsperioden.

Vi har några sötvattens akvarium och vet hur viktigt det är med en bra balans av "städare", växter och andra invånare. Men vi vet inte riktigt vilka roller alla saltvattensdjur har i ett kar.

Kom gärna med lite tips till oss nybörjare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett bra (om än tråkigt) tips.

Läs på mycket innan ni sätter igång! Det finns massvis med information om hur man går tillväga när man startar upp ett saltvattensakvarium, mycket finns även här på guiden. Här tex:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?197-Artiklar-L%E4nkar

Köp en bra bok i ämnet, Daniel Knop har skrivit ett par som även finns på svenska.

Ta er tid att fundera ut vilka invånare ni vill ha och anpassa karet därefter.

Kolla in på de akvarietrådar där ni ser ett kar som faller er i smaken och läs på om hur det är uppbyggt och vad som används i det karet, det kan vara en ledtråd till vad som kan krävas av er.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp inte det billigaste ni kan hitta, finns ju en hel del fantastiska priser när man surfar runt på web-butiker.. Gjorde själv en miss och köpte en billig skummare som åkte i papperskorgen efter några dagar.

Om man är tveksam så det bästa är nog att slänga ut en fråga här och hoppas att någon har erfarenhet och kan säga om det är värt sitt pris och kommer funka.. (vilket jag inte gjort!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök gärna hitta en erfaren saltvattensakvarist som du kan komma hem till och titta på akvariet och fråga alla dumma frågor. Det kan nog reda ute en hel del. Sen ska du hålla dig till de råden han ger dig, för börjar man "blanda" råden från flera experter efter eget huvud kan det bli så att det ena tar ut det andra.

Sista rådet jag kan ge är: Tålamod. Allt bra händer långsamt, allt dåligt sker fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...