Gå till innehåll

vart kan jag hitta silicia kulor till ozonisator Sander C200 ?


niki68

Rekommenderade inlägg

post-5479-14468923391597_thumb.jpgTack,Jonas !

Vet du hur mycket jag behöver ?, det finns massor med påsar från 80gm till 1,8kg.

Vad ska man göra med bateri som de säljer....!

har hittat också i Danemark, är bättre köpa hela ozon Booster eller det räcker med seagel .

http://www.deepoceanshop.dk/catalogsearch/result/?q=SILICA+GEL

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Batteriet är med för att visa storleken på kulorna i reklambilden.

Det kan vara ide att köpa Ozonbostern från aqua medic och sedan som reserv köpa från engelsmannen. Seagel är ingen silicia och används inte för att torka luft.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idéen med bostern är att du kopplar din slang till utloppet på den. Sedan kopplar du denna släng till insuget på din ozonmaskin och så vidare till inloppet på din venturioskummare eller till inloppet på din luftpump om du använder det. Använder du luftpump så får du sedan koppla utloppet från luftpumpen till en "syresten" i akvariet. Inloppet på boostern kan du ha fritt eller också så drar du vidare en slang till det ställe du vill suga din luft från, en del tar luften utomhus. Tanken är alltså att luften skall gå in i boostern och torkas - vidare till ozonapparaten för att mättas med ozon - och sedan vidare för att blandas med akvarievattnet. Denna inblandning är viktig - i skummaren ger den så gott som optimal inblandning och du kan lägga lite aktivt kol ovanför locket (över det lilla lufthålet i skummarlocket) så att du neutraliserar ozonet om du överdoserar. Ozon kan vara farligt om det kommer ut i luften men det luktar. Känner du ozonlukt - ja då kör du för mycket. Om du känt lukten en kväll när ett ellok passerat förbi dig så vet du vad det luktar. En nackdel med att applicera det i en skummare är att skummaren förstörs så sakteliga (det finns ingen ozonsäker plast även om det står så). Ett sätt att applicera utan att få den dåliga verkningsgraden av en luftpump är att använda ett pumphuvud (eller innerfilter) med diffusor och koppla in ozonet på diffusorns luftintag. Ehiems pumphuvud 1250 (Kraftpaketet 1200 liter 2052) försedd med Eheims diffusor är i särklass bäst i det fallet. Om man normalt applicerar ozonet i sumpen så kan man vid sjukdomsutbrott bara lyfta upp pumpen och låta den applicera ozonet direkt i karet ett tag. Att märka är att ozontillsats motverkar till en viss del alla metoder som använder organisk koltillsats för näringskontroll (dödar bakterier) och om man kör det kontinuerligt så skall man ha en mycket låg dos (kanske så lågt som 2 - 5 mg per 100 liter vatten i sumpen) under normal drift. Får man sedan en sjukdomsutbrott så går man upp i nivå. Själv har jag det av normalt och kör på det några dagar om jag tycker vattnet är för gult. Vid nyintroduktion av fisk så kör jag det dock lite hårdare - ca 15 mg per 100 liter. Vid sjukdom så kommer fingertoppskänsligheten fram = för lite -> ingen funktion. För mycket -> nytt besök hos den lokala affären för inköp av levande. Då jag har en profilux med redoxmätning så brukar jag använda den. Lite beroende på var redoxen ligger när jag startar så brukar jag ställa den på mellan 200 och 350 mV. Ligger jag lågt i redox från början så höjer jag redox bara 30 - 40 mV de första dagarna när jag börjar och avvaktar. Funkar det så höjer jag redoxen mer. Aldrig över 350 mV om det inte är panik. Förutsätter att man kallibrerar och kan lita på mätvärdet. Ett tips där om man drar olika prober till sin mätutrustning är att dra ledningarna så skilt som möjligt från ledningar med 230 V, från pumpar och ballaster. Detta för att undvika störningar i mätsignalen som ligger i låga mV.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj,det var mycket men bra !

jag kör med luftpumpen jag vill inte förstöra min skummare (Vertex Alpha 250).

nu bara försöka hitta en Ehiems pumphuvud 1250 eller 2052.

Kör du med Eheims pumphuvud så behöver du ingen luftpump, diffusorn drar med luften och ozonet automatiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan du men jag förstår att mitt förra inlägg missförstogs liksom.

I huvudsak fyra sätt att applicera ozon i akvarievatten

Luftpump - Vad behövs

Luftpump som pumpar luften igenom ozonbostern -> in i ozonmaskinen - ut i slang till en sk syresten. Kan placeras i sumpen men blir bäst med hög vattennivå.

Fördel - billigt och inget som går direkt sönder. går att flytta ut till huvudkaret om det behövs.

Nackdel - dåligt uttnyttjande av ozonet, täta byten av luft"sten"

Powerhead med diffusor.

en diffusor syns som del 4005651 på bilden nedan. den kopplas till pumphuvudet och plastslangen som se under del 4002960 dras upp till uttblåset på ozonmaskinen. Intaget på ozonmaskinen placeras på utgången på lufttorkaren (ozonboostern). Pumphuvudet med diffusorn placeras i sumpen och startas. Undertrycket i diffusorn suger luft genom ozonboostern och ozonmaskinen och blandar ihop detta med vattenströmmen från pumphuvudet. Använder man EHEIM grejer så får man en mycket bra inlösning av ozonet.

post-2331-14468923431802_thumb.jpg

Fördel Bra inlösning av ozonet. Är flyttbar och kan sättas tillfälligt i huvudkaret för att få en ordentlig dos direkt i karet vid sjukdom som prick och bakteriesjukdommar

Nackdel. Skapar små bubblor som kan dras med upp i huvudkaret. diffusorn får bytas då och då men pumphuvudet klarar sig. en pump till som värmer

Ozonreaktor typ schuran

En specialtillämpning på diffusormetoden som ser till att inblandningen blir mycker effektiv och att den ger få småbubblor. Oklart om den är självsugande eller om den kräver luftpump.

Fördel: bra inlösning, inga luftbubblor

Nackdel: Även om materialet sägs vara ozonbeständigt så sker en nedbrytning av plaste. Dyr. Inlösningen sker på bestämnd plats

Skummaren

Ännu en specialösning av diffusormetoden men det är skummarpumpen som suger in ozonet. Ledningarna kopplade som vid diffusormodellen. Inblandningen blir i skummarfacket.

Fördel. Ingen extra pump. Mycket bra inlösning

Nackdel: Ingen plast motstår ozon i längden men de dyrare skummarna är ganska motståndskraftiga. billiga med mycket PVC håller något år. Inlösningen blir där skummaren är och skall transporteras ut i huvudkaret.

Jag hoppas att detta räcker för att förklara olika metoder.

Ingen fråga är för dum - är frågan dum så beror det på en dum förklaring!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

*behöver lite hjälp med slang koppling från sander ozon ,hur ska man göra för att koppla med skummaren och samtidigt ozon booster, har båda svart slan från aqua och silikon slang från sander.

*själva aqua booster vart ska man hänga den i sumpen ? , på baksida eller insida ovanpå nivå vatten , vart ska den stå nära skummare eller i mitten elle har ingen betydelse.

Sander Ozonisator CERTIZON C 200

Sander Silikonschlauch 4/6, ozonfest 3m

Aqua Medic Medic Ozone Booster + Füllung + svarta slang

vertex alpha cone 250

post-5479-14468924039106_thumb.jpg

post-5479-14468924039149_thumb.jpg

post-5479-14468924039347_thumb.jpg

post-5479-14468924039538_thumb.jpg

post-5479-14468924039737_thumb.jpg

post-5479-14468924039928_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozonbostern skall hänga fritt i luften. Jag tror det är egalt i vilken anslutning du använder som luftinsug. Om du väljer den undre anslutningen så låter du den vara fri eller sätter en slang i den och leder ut slangen på baksidan så undviker du att suga in alltgör fuktig luft från sumpavdelningen. I den andra ansluningen kopplar du den slang som skall gå till den anslutninm på ozonapparaten som är betecknad air conector. Sedan tar den vita ozonsäkra slangen och kopplar den till uttaget ozone connector och vidare till luftinsuget på skummarpumpen, troligtvis den vita slangen som man ser på skummarpumpen. Jag ser en röd slang på skummaren också - vet inte vad det är för slang - känner inte till den skummaren. Principen är - först boostern, sedan ozonapparaten och sist skummarpumpen. Luften skall sugas genom torkarmaterialet i boostern - in i reaktionskammaren för ozon och sedan skall den ozonberikade luften föras in i skummarpumpen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...