Gå till innehåll

Mindre stimfisk sökes


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om det finns någon bra art ni kan rekommendera om man vill ha ett stim på ca 10-20 fiskar som går jätte tätt så som man brukar se på tv när dom filmar stora stim. Jag såg några i HongKong när jag var där men vet inte vad det var.Så kanske någon kan flika in något matnyttigt. Gärna lätta fiskar som är snälla o trevliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar inte chromis?
Jo dom såg jag idag och de verkar vara ok med men dom blir stora de med. Jag vet inte hur mycket fisk man kan trycka i ett 660 liters kar. Men om man vill ha ett stim så skall det se maffigt ut.

Dessa (Ambassis macracanthus ) var mest intressanta med tanke på de bilderna som visasdes. Om man har ca 20 st så ser det coolt ut men Denna kunde bli upp till 26 cm :) undrar hur stor den blir i ett kar. Sen även om den ens går att köpa här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo dom såg jag idag och de verkar vara ok med men dom blir stora de med. Jag vet inte hur mycket fisk man kan trycka i ett 660 liters kar. Men om man vill ha ett stim så skall det se maffigt ut.

Dessa (Ambassis macracanthus ) var mest intressanta med tanke på de bilderna som visasdes. Om man har ca 20 st så ser det coolt ut men Denna kunde bli upp till 26 cm :) undrar hur stor den blir i ett kar. Sen även om den ens går att köpa här..

Synd att den är halvfärdig Reeflex här på forumet. Sökmotorn fungerar inte alls... Det som hade varit fint var om det fungerade så när man sökte typ fisk upp till 5cm stor så skulle sökmotorn rabbla upp alla. Det fungerade inte alls. Testade 10cm och 20cm, men det fungerade inte det heller, så frågan är varför där är en sökmotor om den inte är användbar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den heliga graal är det du letar efter, fisken alla vill ha men ingen kan hitta, drivit många av oss till vansinnets kant, men det är bara andas ut och inse att det inte finns några lämpliga små stimfiskar för saltkaret som klarar sig, eller ser intressanta ut, de flesta av fiskarna stimmar bara när det finns ett hot med annars är stimmet väldigt löst sammanhållet. Apogon parvulus är väl så nära den heliga graal man kan komma, men de har historiskt sett haft vidrigt dåliga odds att överleva, som sannolikt berott på dålig hantering efter fångst i havet, där de inte har tillräckliga resurser för att klara stressen. Så därför är det fortfarande en fisk jag inte kan rekommendera, även om några har visat att det går att hålla dem en längre tid i vissa fall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt akvarium är 600 liter så skulle jag skaffa 20 - 25 st pyamaskardinal - den mest underskattade fisken av alla. Snälla, går ihop, inte stirrig, går att hålla många, tåliga och vackra. I mitt 450 liter går det 13 stycken!

MVH Lasse

Men inte går dem väl i stimm hos dig, mig är det en väldigt trevlig firre, men stimmlivet är ju bara när algmagneten kör runt allt för snabbt.. Annars är dem spridda rätt bra i karet, men håller med, trevliga snälla fiskar... Vill hitta fler av den sorten, ska fylla mitt kar med småfisk, ska försöka få tag i lite Eviota och Trima-gobies med mera... Mer min stil av kar än stressiga kar med stora fiskar... Känner att min kirurg är för stressig egentligen nu när jag fått bort sixlinen och kunnat ta i lite lugn fisk, men kirurg och kaninfisk har ju en uppgift att fylla i karet som det inte finns några riktigt bra riktigt lugna alternativ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den heliga graal är det du letar efter, fisken alla vill ha men ingen kan hitta, drivit många av oss till vansinnets kant, men det är bara andas ut och inse att det inte finns några lämpliga små stimfiskar för saltkaret som klarar sig, eller ser intressanta ut, de flesta av fiskarna stimmar bara när det finns ett hot med annars är stimmet väldigt löst sammanhållet. Apogon parvulus är väl så nära den heliga graal man kan komma, men de har historiskt sett haft vidrigt dåliga odds att överleva, som sannolikt berott på dålig hantering efter fångst i havet, där de inte har tillräckliga resurser för att klara stressen. Så därför är det fortfarande en fisk jag inte kan rekommendera, även om några har visat att det går att hålla dem en längre tid i vissa fall..
Vad tror du om dessa då???
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara kunnat klura ut vad det var, såg i.o.f.s. relativt stora ut (10-15cm) kanske nån gobyart eller så Ptereleotris kanske... vad vet jag :D... Men det är ju precis den typen av stimmning man vill ha men är svårt att hålla i ett kar utan rovdjur...

Nej dom var ganska små ca 3 cm

Så det krävs rovdjur för det beteendet. Tradigt värre.

Frågan är vad man kan ha som rovdjur:)

Någon som har koll på vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du om dessa då???

Jag skulle gissa att det är små http://se.reeflex.net/tiere/1839_Plotosus_lineatus%20.htm eller ett grupp med unga http://se.reeflex.net/tiere/379_Pholidichthys_leucotaenia.htm

Den första har jag ingen erfarenhet av men P. leucotaenia har jag två stycken som jag skaffade när de var små, men de växer snabbt och blir mer tillbakadragna, de blir ganska stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingenjörsgobyn eller korallmalen (Pholidichthys leucotaenia eller Plotosus lineatus). När den förstnämnda är liten så imiterar den korallmalen både i utseende och beteende. Korallmalen är nämligen giftig. Som många har sagt så är det svårt att få fram stimbeteendet på någon fisk i ett akvarium, det behövs många och ofta kombinerat med ett yttre hot. Ibland råkar man ut för att få en jäkla massa fisk istället för ett stim. Som små kan man säkert få både ingenjörsgobyn och korallmalen att stimma men när de blir större så kan det vara svårt. Jag har sett en liten frisimmande goby på ca 2 cm som visade ett stimbeteende i försäljningsakvariet (har tyvärr inte namnet) - den var dock ganska känslig.

Mina pyamaskardinaler har väl inte stimbeteende direkt men de går ihop (förutom två stycken ibland) och står gärna och "kippar" bredvid varandra. Jag har ganska många (13) stycken och det behövs nog detta antal eller mer för att de skall uppträda så här.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den randiga stimfisken du filmat är Plotosus lineatus. Jag har haft en sådan, kul fisk, men ett riktigt matvrak och äter upp allt smått djurliv den kommer åt. Den växer också relativt snabbt, jag fick sälja min när den dubblat sin längt, då var den mellan 12-15cm, när jag hörde från den nya ägaren sist var den dryga 20cm och en fisk som orsakade kaos i det nya karet. :)

Jag har sett den i naturen en gång när vi dök på Koh Tao i Thailand, den vi såg var ett fullvuxet exemplar med stor mun. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppar in med en fråga i tråden! :) Jag har en Pholidichthys leucotaenia och det är lite en av mina favoriter i akvariet. Den är väldigt osocial, inte som mina kirurger som simmar framför näsan på mig hela tiden och tigger mat, utan den tittar bara fram ibland bland stenarna, plus den gräver en massa gångar under stenarna, det är väl därför den fått namnet ingenjörsgoby. I alla fall, blir den mer "framme" om man köper 1 eller 2 kompisar till honom? Eller blir det fight? Är de aggressiva av sig egentligen? Min är en jätte trevlig fisk, han bråkar inte med mina andra fiskar. han delar rum bland stenarna med min andra goby, pilfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppar in med en fråga i tråden! :) Jag har en Pholidichthys leucotaenia och det är lite en av mina favoriter i akvariet. Den är väldigt osocial, inte som mina kirurger som simmar framför näsan på mig hela tiden och tigger mat, utan den tittar bara fram ibland bland stenarna, plus den gräver en massa gångar under stenarna, det är väl därför den fått namnet ingenjörsgoby. I alla fall, blir den mer "framme" om man köper 1 eller 2 kompisar till honom? Eller blir det fight? Är de aggressiva av sig egentligen? Min är en jätte trevlig fisk, han bråkar inte med mina andra fiskar. han delar rum bland stenarna med min andra goby, pilfisk.

Har ingen uppfattning att de är artaggressiva, tvärtom. Jag har dock aldrig haft en som gått in sig och skaffat revir och försökt införe fler likadanna. Det kan vara skillnad, men rent allmänt så är den inte elak mot artfränder.

MVH Lasse

För övrigt med tanke på grundfrågan - här är gänget på väg

post-2331-14468923393899_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...