Gå till innehåll

Hjälp med koraller som flyttar på sig.


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

post-6081-14468923443631_thumb.jpg

Tjena alla.. Har lite små panik. Min härliga sak till vänster sket i sina kompisar idag och tog sitt pickopack o flyttade. Nu sitter den längre bak i akvariet. Är de vanligt att de drar sin väg? Är det en sån där discosoma?? Den har ju allvarliga problem med cirkulationen, fick rikta om o dona. Fäster den sig själv??? Vad är det för en till höger? Den trivs men ibland drar den ihop sig, gör de så? Har nog tre st ormstjärnor av något slag, vita med svarta ränder. Vanliga??

post-6081-1446892344343_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det isigt, allt är på banan! :)

Skivanemoner vandrar lite om de inte trivs, det är normalt. Ja, det är en Discosoma. Den andra vet jag inte men det ser ut som någon form av Sinularia, men jag är rätt kass på mjukisar. Mjukisar drar ihop sig ibland men brukar blåsa upp sig igen efter en eller några dagar. Ormstjärnor med randiga ben är vanliga i saltkar.

Välkommen till SG förresten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara som extra info så kan nämnas att den andra korallen ser ut o vara en mörkerkorall, du kan beklagligt nog förvänta dig att den svälter o vitrar bort med tiden.

(Ser ut som en Scleronephthya eller dendronephthya)

Har du tur så är det en Lemnalia som klarar av att leva på ljus men jag skulle nog tippa på dendro varpå den är rätt dödsdömd inom nåt år/½år.

Det finns dom som håller dessa koraller framgångsrikt men det är ett fåtal och karen är ofta specialanpassade just för att få det o fungera.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämer med Nixon korallen till höger är en sclereonepthya, och är en väldigt svår korall då den inte lever på ljus utan på foder och kräver matning, exakt vad korallen äter okänt och de rekomenderas i princip konstant matning och görna ganska högt men mjukt flöde(tjockt). Tycker platsen där du köpt korallen ifrån borde förvarnat dig om ditt inköp. Flrlvrigt är det ju en väldigt fin korall :) Och mörker koraller är intressanta att hålla. Du kan kika på sidor som reefcentral samt azoox.org osv angående matning kan jag börja med att rekomenderar dig att kika på Fauna Marins sortiment, och utöka därefter. Om du vill försöka :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha det kunde man ju aldrig tänka sig... Jag får väl vara glad för den tid jag får med den. Ska köpa lite sånt där foder för filtrerare, vem vet den kanske tycker om mig. Taskigt av affären i syd kan man tycka. Tackar för tipsen iallafall. Min discosoma drog och sitter nu för sig själv längst bak på rutan för sig själv. Mobbarna blev hur stora som helst när han drog. Vilka typer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lämna tillbaka korallen till affären, har de inte informerat om vad det är när du köpte den så får de faktiskt ta tillbaka den. I övrigt så pröva med artemia, kanske musselmat. Om du prövar med lite olika foder så ser du till slut när den reagerar så du kanske har tur och klarar den om du inte vill byta den mot något annat i affären.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte lika optimistisk som Sunny o BlöttVått när det kommer till att lyckas o mata korallen, mest då du inte är den första som köpt en sånhär korall och jag har inte hört om någon som lyckats hittills. Jag o Sunny brukar debattera denhär frågan till o från då dessa koraller vore trevliga o hålla, men det finns inte så mycket referenser eller beprövade metoder.

Om man nu skall försöka så försök hittar rätt typ av foder, musselmat tex är phytoplankton=sallad men din korall käkar så vitt jag vet bara Zooplankton=blodig biff ;)

Sen dom som lyckas verkar mata som Sunny säger i princip nonstop o hyfsade kvantiteter samtidigt som dessa koraller vill ha bra kvalitet på vattnet, vilket är en svår kombination i ett normalt kar för att inte tala om ett RSM130.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menade inte o få det o låta som nåt negativt, jag är mest ute efter att försöka komma åt handeln med domhär arterna som egentligen inte hör hemma i normala kar.

Det säljs en del av dessa koraller, det positiva är att man ser dom allt mer sälla och då är dom specialbeställda eller så är det någon mindre seriös handlare som kränger dom.

Det är nåt jag tror guiden kan ta lite cred för...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha det kunde man ju aldrig tänka sig... Jag får väl vara glad för den tid jag får med den. Ska köpa lite sånt där foder för filtrerare, vem vet den kanske tycker om mig. Taskigt av affären i syd kan man tycka. Tackar för tipsen iallafall. Min discosoma drog och sitter nu för sig själv längst bak på rutan för sig själv. Mobbarna blev hur stora som helst när han drog. Vilka typer....

Eftersom jag ser att du är från mina hemtrakter och jag är nybörjare så blir jag ju nyfiken på att höra var du handlar, utbudet av salt är ju begränsat...Kristianstad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sådan i mitt kar som bara var som ett knappnålshuvud när jag köpte stenen för ett år sedan.

Nu är den ugnefär 4cm hög, den började ta fart sedan jag började mata med Reef Pearls varje dag och PhytoFood någon gång i veckan.

Har gjort det i några månader nu, tror faktiskt att PhytoFood gör stor nytta i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att det inte är en Lemnalia eller Capnella du har? Dom är fotosyntetiska och klarar sig betydligt bättre, har du en bild så vore det riktigt kul o se.

Sen får jag faktiskt revidera min kommentar om maten, det finns en sclero art som bevisligen äter phytoplankton och därmed kan man nog anta att fler av dom gör det...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att det inte är en Lemnalia eller Capnella du har? Dom är fotosyntetiska och klarar sig betydligt bättre, har du en bild så vore det riktigt kul o se.

Sen får jag faktiskt revidera min kommentar om maten, det finns en sclero art som bevisligen äter phytoplankton och därmed kan man nog anta att fler av dom gör det...

//NiXoN

Ska försöka ta en bild i morgon men skulle behöva ett makroobjektiv. Den har tatt sig sedan jag började med PhytoFood så jag skulle inte vara förvånad om det är det som den livnär sig på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att det inte är en Lemnalia eller Capnella du har? Dom är fotosyntetiska och klarar sig betydligt bättre, har du en bild så vore det riktigt kul o se.

Sen får jag faktiskt revidera min kommentar om maten, det finns en sclero art som bevisligen äter phytoplankton och därmed kan man nog anta att fler av dom gör det...

//NiXoN

Jhonny ursäkta att vi klampat in i din tråd, men skulle det vara en sådan som du har som jag har kan vi kanske hjälpa dig med foder.

Jimmy det kommer två bilder här tagna i olika ljus, kunde inte komma närmare med det objektivet jag hade och den är ju inte så stor ännu.

post-5412-14468923577784_thumb.jpg

post-5412-14468923578081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt Glenn, Vem somhelst är välkommen att klampa in när som helst och hur som helst. Har nu sett att det dykt upp små rackare nedanför. Även en krabba som verkar vara ute och putsar på "sina" koraller. Det är massflykt på discosomarna, fyra har flyttat. Även här har det dykt upp små. Även något vitlila ser ut som en fingerborg ungefär. Ska se om jag kan trycka in någon bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...