Hanssanden Postat 5 december 2011 Författare Postat 5 december 2011 Jag har korallgrus aragonit 1-2 mmMvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
goamarie Postat 8 december 2011 Postat 8 december 2011 Mkt intressant tråd då jag har ett JAD100l och för att jag bara bor 3 mil från dig i Växjö. Tack vare din tråd så vet jag att jag har ett nitratfilter hahaTror jag får starta en egen tråd snart. Har många frågor. Citera
Hanssanden Postat 9 december 2011 Författare Postat 9 december 2011 Tack Marie, ja man lär ju sig efter hand hör av dig om du har fler frågor.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 10 december 2011 Författare Postat 10 december 2011 Akvariet tuffar på och mät värdena var helt ok idag.Temp 25CSalthalt 1.025Ca 400KH 9.0Mg 1440Har haft lite bekymmer i veckan då den minsta Clownfisken (Amphiprion ocellaris) hoppat ur karet 3 av 5 dagar denna vecka. Tur att man har ett kar med sump där bak:) så att man bara kunnat fiska upp den ur returfacket.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 11 december 2011 Författare Postat 11 december 2011 Har fått lite cyano i gruset och Euphyllian är lite mörkbrun så har nog lite för högt fosfatvärde. Blir till att skaffa något för att sänka fosfat halten. Flyttade den invändiga pumpen idag så den blåser snett neråt i karet istället för upp mot ytan. Fick bättre cirkulation i karet tycker jag en skiva blev gladare iallafall, slog ut jätte fint.Så något rätt blev det nog. Tog en helhets bild också.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 13 december 2011 Författare Postat 13 december 2011 Ledig dag, Vattenbyte 15l samt sög upp all cyano jag kunde hitta. Rengjorde all korallsand som följde med upp och la tillbaka det. Så nu är gruset vitt och fint igen. Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 13 december 2011 Författare Postat 13 december 2011 Gjorde lite mätningar på karet ca 1h efter Vattenbytet.Temp 25CMg 1350KH 8.6Ca 390Salthalt 1.025Ca värdet är lite lågt få nog starta med balling snart.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
LN21 Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Ja har lite Word lappar ja har knåpat ihop, printat ut dom o satt i en mapp vid karet så att ja kan följa vad ja gjort.O lätt kan fixa till värde om det skulle strula. Lite olika lathundar o tips o fix.Vill du ha dom så slå ett privat mess med din e-post så mailar jag över dom. Bara för dig att räkna om värdena till din vattenvolym innan du skriver ut. Citera
Hanssanden Postat 13 december 2011 Författare Postat 13 december 2011 Tackar Larry,Har skickat infon till dig via pm:)Ska fixa till detta innan jag skaffar fler koraller. Dammsög ju sanden i dag och ikväll kan man se var man glömde suga:)Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
LN21 Postat 13 december 2011 Postat 13 december 2011 Gött, komihåg att ändra värdena till din vattenvolym.Dokumentet vj.docx har ja ändrat ett antal gånger och det använder ja varje gång ja gör någe nytt i karet.Te.x vattenbyte, saltmängd, fosfatremover. Då får man en enkel historia på vad man hållt på med. Citera
Hanssanden Postat 14 december 2011 Författare Postat 14 december 2011 Idag blev jag trött, hittade den för clownen i sumpen igen så ner i källaren och såg en bit plexi och limma. Så hoppar han nu får han hjärnskakning Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Ricke Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Hehe det där blir kanon, bara han inte hoppar ut på golvet istället nu. Citera
Hanssanden Postat 14 december 2011 Författare Postat 14 december 2011 Ingen fara det är ett heltäckande lock på karet precis som rsmet:) Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
freeman Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 hi hasse do u have problem with the luft coming from return pump..??don't know why mine is so much luft in the water... Citera
Hanssanden Postat 21 december 2011 Författare Postat 21 december 2011 Han med att ta lite prover idag mellan jobb och julstök:) Temp. 25CCa 400KH 10,2 - 10,6Mg 1440Salthalt 1.025Det knallar och går karet så nu får det jullov det oxå så kollar vi igen innan nyår:)Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Ricke Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 nice ingen clown i refugiet efter plexi limmning? Citera
Hanssanden Postat 21 december 2011 Författare Postat 21 december 2011 Nej ingen clown i sumpen:) sen plexin kom på plats. Finns ingen plats för den att slinka ner på baksidan längre:)Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
LN21 Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Gött, ja hade samma problem ett tag, klippte sönder en flugsmäck o fick stopp på eländet. Citera
Hanssanden Postat 31 december 2011 Författare Postat 31 december 2011 Då har det hänt lite med karet denna vecka. Var hos Larry (LN21) igår och pratade lite salt:) fick med mig några fraggar också (tack Larry)[ATTACH]68878[/ATTACHEnsmann M. ConfusaFlakväxande mon?Och dessa zooanthidesMvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 31 december 2011 Författare Postat 31 december 2011 Ja det blev ju lite fel Sista bilden är på ensmannMvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 1 januari 2012 Författare Postat 1 januari 2012 Ikväll hände något märkligt i karet kl var ca 19:30 alla mina små ormsjöstjärnor kom fram och klättrade så högt upp de bara kunde och det såg ut som om de släppte rom. Att jag hade så många visste jag inte.Lite taskiga mobilbilderMvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Trevligt att träffas igen Rickard Gamen var och hälsade på en stund i eftermiddag.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Gjorde ett Vattenbyte ikväll på ca 15 liter.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hanssanden Postat 4 januari 2012 Författare Postat 4 januari 2012 Nya djur i karet idag:) 2 st pepparmints räkor. Köpte även järnbaserad fosfat remover. Så nu hoppas jag att fosfatnivån sjunker.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.