Gå till innehåll

Sandéns JAD 128l


Hanssanden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 274
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan man ha det bättre?

Kanon väder har vi i alla fall

Mvh Hans Sandén i Braås.

Åhh... så mysigt! Nej, jag tror inte det! Vill också åka på husvagnssemster! :)

Säsongare ser det ut som?

Ha det så skönt, och ta ett glas rosébubbel, eller två! :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem på snabb visit idag innan vi ska vidare ingen vacker syn man möttes av😡

Jag har blivit alg samlare kan räkna till 6 olika alger i karet förutom kalkalger.

Röd och grön cyano liknande alger

Kulalger ( täcker halva bakrutan )

Trådalger

Cladophoropsis

Codium

Finns säkert fler om man letar😡

Värdena var bra annars och avdunstningen liten tack vare led i locket.

Ca 420

KH 6.4 höjde till 7.0

Mg 1440

Temp 25C

Salthalt 1.024 ( refraktometer )

Så summering

Algerna växer skit bra, korallerna växer inget.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att höra, Hans! Hoppas du får bukt med dem snabbt, så de inte tar över hela burken! Tråkigt att höra att inte korallerna växer. Mina växer ganska bra just nu. Ser tillväxt hela tiden på dem. :)

Så ni har lämnat säsongsplatsen nu? Men vagnen står kvar antar jag? Vart bär det av nu?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara lite tvätt och sedan Öland imorgon, vidare till Kolmården på lördag - måndag och vidare till öland igen 😃

Så ett farande de två sista veckorna på semestern:)

Karet kommer på rätt köl igen om två veckor när jag kan fixa med det igen.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Liten uppdatering , har skaffat några ny sniglar och en mithraculus sculptus som ska bekämpa algerna till att börja med.

Kommer höja KH och öka cirkulationen också. Kör även kol och fosfatredusering i strumpa. Om detta inte hjälper får jag hitta på något annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela är knepigt, varför växer det inte som det ska i karet?

Bra belysning, bra värde, bra skötsel o ändå så har du en massa alger, dessutom vet ja att du matar sparsamt.

Ja tror att du kan ha för låga näringsvärde, algerna liksom klipper rubbet du har i vattnet. skälet till det kan vara att du har förlågt PH nattetid så att inredningen fäller fosfat som göder algerna ytterliggare.

Du kan ju prova att sätta in t.ex Xenia, jo ja vet att många betraktar den som en pest, men du behöver någon slags förändring.

Alternativt att du köper in fler betare, Salarias och Kirurger.

Ett annat alternativ kan ju vara att skippa allt annat lyse o bara köra dina RBlue i en månad.

Har du sett till så att skummaren tar "frisk" luft en bit utanför akvariet?

Har du någon slags VÄS så sluta även med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En uppdatering idag :

Korallerna såg fina ut idag och polyperna vajade snyggt nu när jag ökat flödet ca 60 ggr vattenvolymen.

Vattenvärdena idag är:

Temp 25C

Salthalt 1.025

Ca 400

KH 7.7

Mg 1440

NO3 0

Åtgärder :

Doserat 5 ml NO3

Höjt KH med 1 dKH

Höjt Ca till 420

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen:

Kör skummaren på fullt, tömmer den varannan dag. Full med brun sörja och stinker så den funkar😃.

Kommer höja KH till 10 då vissa alger inte gillar detta enl en vividaquarium video fortsätter att plocka bort alger för hand och suga upp cyanon vid vatten bytena.

Om detta inte sätter stop på algerna får jag skaffa fler betare och då blir det en salaris eller en kirurg.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering:

5 dagar med bara blåljus i karet, ca 100W Led. Ökat KH till 10, Ca 420 & Mg 1440. NO3 har jag ökat så jag får färgomslag med salifers test. Även ökat cirkulationen med en Tunze 6045.

Kommer köra med blåljus i ca 3 veckor.

Man kan redigt se att korallerna har börjat växa igen dessutom har alla mina knappar som höll på att försvinna tagit sig rejält och börjat växa igen.

Vad det Gäller algerna så ser jag ingen bättring ännu, men hoppas de försvinner. Om inte kommer en kirurg att inskaffas.

Funderar på lite olika lösningar men mer om detta senare.

Har pulat ihop Stigs DIY auto topp off ikväll oxå efter en justering så funkar den klockrent nu. Man ska inte ha vattenslangen under vattenytan då får man självsvängnig i sumpen och pumpen pulserar:) men med slangen ovanför vattenytan går allt perfekt. Så nu blir vattenbytena lättare oxå då man bara behöver flytta pumpen till dunken med saltvatten istället😊

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag slåss mot algväxtligheten. sen jag kom hem från semestern så har jag haft stora problem med cyano och nån brunalg(ser ut som rostbeläggning på levande sten och sand). Även nån grov trådalg ev bryopsis, sitter stenhårt på stenarna, går knappt att dra bort. Har du märkt nån effekt ännu på blåljuset eller är det för tidigt. Får väl hålla ut, håller ju på att uppgradera till rsm 250, ev skulle jag vilja komma upp till dig och kolla ditt led-bygge för jag ska ju bygga till mitt nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är så välkommen så, är inte hemma helgen, men sen är husvagns sesongen över och då är man hemma igen:)

Vad det gäller algerna så kan det nog ta 2 till 3 veckor innan man ser resultat. Försöker få korallerna att förbruka näringen fortare än algerna och på så sätt svälta algerna. Matar nu clownerna varannandag och då bara en halv kub som tinat i vatten och sköljts så all skräp är borta.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har problem med att få fosfat spikar så att algerna blommar pgn av för mycket mat så köp lite fler sjöstjärnor och räckor/kräftor=)

brukar mata med pellets ibland och när jag slutat mata så ligger det kanske 10 pellets på botten. tror inte det tar mer än 2 min innan sjöstjärnorna, räkorna och min rev hummer är där och har ätit upp det=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej , fosfaten är jag inte orolig för. Kör med järnbaserad fosfatremover i strumpa. Har 2 st pepparmints räkor , 1 Putsarräka, en krabba, 1 stor Ormsjöstjärna , massor av små också, en sjöborre. Så att mat blir liggandes i karet är nog liten risk, utan varför jag bara matar varannan dag är för att skynda på processen.:)

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...