Gå till innehåll

Diffusa linser till LED


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Tjo! Har tittat runt lite nu på massa olika byggen där det investerats i LED-belysningar. Faller alltid för glittret jag även själv hade med MH. Men om man ska efterlikna verkligheten (och vara mitt eget tycke till lags) så är det ju bara det vita skenet som ska glittra - inte det blåa. Ungefär som när man körde blåa lysrör till en vit MH (eller en blå himmel och en sol). Går det att få till med dioder åxå? Har sett att det finns lite olika linser, men ger de den effekten som jag eftersöker, eller är det blåa lysrör kombinerat med en mindre vit ljuskälla som gäller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Glittret" i havet avtar inte helt efter 3-5 meter som det vita ljuset gör. :) Eller rättare sagt, det vita avtar inte, men där man upplever vattnet som enbart blått kan man ändå uppleva "glitter" på botten, även om det är klart svagare. Det är ju ytvattnets rörelse som ger den effekten, inte vilket ljus du har ovan ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, men själva glittret kommer ju av de strålar som kommer direkt från solen utan att först ha brutits mot partiklar i atmosfären (vilket ger det blåa himlavalvet). För att ytterligare övertyga kan man tänka lite på hur det ser ut under ytan en halmulen dag. Tittar solen fram är det mycket glitter, men så fort solen går i moln så avtar glittret markant. Lite kvarstår ändå i och med vågorna, men nästan allt glitter kommer från de direkta solstrålarna.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill nog hålla med Gabriel lite till viss del.

-Jag uppfattar det med att du har ett annat "glitter" i en MH.

Ännu tydligare märkte jag det när jag gick från Lysrör till MH.

Karaktären på "Glittret" är mer lika om an jämför Lysrör och LED än om man jämför med MH

-Min teori är att Lysrör & LED har ljuskällorna spridda under en större yta och MH har en centrerad ljuskälla där du får en "spot känsla" och därmed mycket fler skuggbildningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED blir som flera MH över samma yta. Du får (i min uppfattning iaf) lika mycket glitter från LED om du har samma ytrörelse. Med enbart blåa LED får du inte lika mycket glitter pga att allt i karet blir blått och skillnaderna i ljuset blir väldigt små, medans med ljuset från de vita LED'sen visar alla färger i karet och du upplever skuggor mycket mer kontrastrikt.

Släcker jag de blå dioderna så uppfattar jag "glittret" lika mycket som om de blå dioderna är igång, däremot får jag bättre färger i karet med de blå och vita igång samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du och monterar på linser som du dragit runt med ett fint sandpapper så försvinner säkert också en del av glittret, men även effekten från dioden minskar så klart. Vill du vara helt säker så är nog T5 det enda valet.

Man kan också skippa linserna och få ett mer bredflödande ljus, men det gör inte att skimret försvinner helt om duy har bra ytrörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki... Tack! :)

Att tappa effekt låter inte som en hit... Men vart tar ljuset vägen? Övergår till värme eller? I så fall kortar man väl ner livslängden åxå? Låter ju sådär... Kanske får sikta på ett gäng rör och 1-3 högintensiva dioder istället (10-30W/st).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan även vara läge att titta på Max Spect Mazarra P-serie.

Dessa Led hänger som jag förstår det en bit upp från ytan till skillnad från de flesta andra som ligger väldigt nära.

Enligt reefbuilders får man flera uppsättningar optik med (antagligen för att man själv skall kunna välja monteringshöjden). "Everything was efficiently packaged, and included plenty of extras, including 3 different optics."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glittret beror på att du har en punktkälla med koncentrerad strålning, små vågor får då ljuset att bryta av och ljuset reflekteras och kastas om hela tiden. Solen är en stor punktkälla som ofta förväxlas med en diffus källa. Men det är en så hög intensitet och koncentration i strålarna så solstrålarna kommer att utgör punktkällor i sig.

Ett lysrör sprider ut ljuset jämnt och är ingen punktkälla som reflekteras och bryts av små vågor. Led med frostade linser sprider ljuset och uppträder inte som punktkälla.

All ljusenergi vi stoppar in (utom den som binds i form av kolföreningar i organismer som lever av fotosyntes) blir värme på slutändan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Jonathan. Jag var imponerad av ditt kar. Men som sagt så hade jag själv gärna sluppit undan det blåa glittret.

Men om det går som du säger Lasse med frostade linser så kanske det vore en lösning? Det jag var orolig för bara var om det innebar att dioderna i sig blev varmare än om man kör med annan optik...

Den belysning du länkar till Jonathan, är väl den som jag är mest sugen på i dagsläget. Speciellt som de verkar bygga allt själva, så då är det nog inte omöjligt att få frostade linser på de blåa dioderna heller! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns linser som plockar bort glittert helt. Tror reefledlights.com hade ripplade linser. Tog bort flimmert direkt enligt honom.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Som denna antar jag att du menar Manne: http://www.ledsupply.com/10211.php

Kanske kan funka, och dessutom ser de ju ut att inte vara frostade och på så sett kan de nog släppa igenom mer ljus än en frostad lins... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är helt rätt på det Gabbe!

Vill man ha "lite" flimmer så kör man med en blandning helt enkelt..

Har ju med ens egen smak o göra helt enkelt.

Gabbe, är du någonsin i mina trakter så kom inom o kolla mitt även om det bara blir en blixtvisit.. Gäller cheva osso.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du står högt på önskelistan över de jag vill träffa (igen), så vi får väl pallra oss upp nån gång. :) Har följt utvecklingen av dina byggen med stort intresse.

Har du laborerat med olika linser åxå (tänker främst på de som nämnts i de senaste inläggen här)?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...