Gå till innehåll

Frysfoder för matning av mer foderkrävande fiskar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

vattnet i maten finns där förmodligen eftersom det är en maskin som sköter paketeringen. för att det då ska gå smidigt måste maten ha en viss "rörlighet" så att maskinen lätt kan spruta ut maten i behållarna. men 50 % är lite mycket endå..

man kan ju undra vilken mat som inehåller minst vatten. tror man kan se det lite på priset. FinaFiskens som jag tycker inehåller ganska lite vatten är dyrare än t.ex ON som jag tycker är en av dom billigare. en 100 grams FF artemia kostar 40-45kr. en ON artemia 100gram kostar (har jag för mig) 25-30kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg, var det inte du som brukade göra egen räkmix? Det har iallafall jag tagit efter. Alla fiskar äter det med god aptit.

Jo det stämmer, gjorde det till mina kejsare och det funkade ok! Men nu när jag bara har planktonätare så skulle det bli alldeles för bösigt i karet.

Kalas att det funkar bra för dig Peter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan rekomendera Åleds artemia samt cyclops. det är näst intill enbart "mat" i deras frys påsar och innehåller nästan inget vatten. Vet att Kent i nol på Nol´s ciklidhobby säljer detta foder för ca 130kr/kg för artemia och något dyrare för cyclopsen. jag matade mina sandlekande tanganyika med detta foder samt mina Cyathopharynx fursifer(foai) sorry för söt snack hehe men det är iaf ett foder av väldigt bra kvalité och har aldrig töats upp och packas färskt , inte som vissa andra foder görs där maten kommer i stora frysta lödor packade i 50kg som sedan tinas och packas om samt tillsätts lite vatten för att underlätta packning mm....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en fundering på hur stor del av vätskan som är ett resultat av att man har fryst fodret? När vi pratar om räkdjur, eller plankton vore det ju naturligt om de innehåller en hel del vätska från början. Frysningen kan orsaka isbildning som spränger sig ur "kroppen" och när man töar skiten hamnar vätskan i spillvattnet. En del vatten är säkert tillsatt för maskinernas skull, men jag misstänker att det är mindre än 50% när man tillverkar "produkten". Som en gissning är det säkert därför vattnet är så näringsrikt. Det borde betyda att näringsvärdet försämras ju kallare fodret har förvarats. (Större iskristaller, mer läckage. Tror jag.)

Det betyder även att vi kanske inte blir så lurade när de förpackar varan som det verkar. Men det är bara en teori. Fast varifrån skulle annars all näringen i vattnet komma från?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju stor skillnad i foderkvalité, vissa märken hittade jag småfisk, bitar av bark, löv med mera i, andra är mer rena, jag kan väl säga att jag hellre betalar lite mer för att slippa barken och löven i.a.f. :) Men ibland är det ju inte lätt att hitta de bättre märkena... Men denna tråden fick mig att börja skölja mitt foder igen, gjorde alltid det förut, men slutade för ett tag sen, så smidigt att bara slänga i, men gunket som finns med är inte att leka med, det blir ju rejält disigt fösta sköljningen... Ska ta och göra en mätning på fosfathalten med min Hanna mätare, måste bara komma på ett sätt att filtrera ut partiklarna så de inte stör mätningen, kaffefilter är ju första tanken, funderar på om den avger fosfat själv, men är ju lätt att mäta med rent vatten genom filtret så... annars så är det väl till att låta det sjunka till botten och ta ett prov ovanför sedimentlagret med maten och partiklarna, kommer inte på vad den tekniken heter längre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en fundering på hur stor del av vätskan som är ett resultat av att man har fryst fodret? När vi pratar om räkdjur, eller plankton vore det ju naturligt om de innehåller en hel del vätska från början. Frysningen kan orsaka isbildning som spränger sig ur "kroppen" och när man töar skiten hamnar vätskan i spillvattnet. En del vatten är säkert tillsatt för maskinernas skull, men jag misstänker att det är mindre än 50% när man tillverkar "produkten". Som en gissning är det säkert därför vattnet är så näringsrikt. Det borde betyda att näringsvärdet försämras ju kallare fodret har förvarats. (Större iskristaller, mer läckage. Tror jag.)

Det betyder även att vi kanske inte blir så lurade när de förpackar varan som det verkar. Men det är bara en teori. Fast varifrån skulle annars all näringen i vattnet komma från?

B!

Helt klart spricker ju en hel del av cellerna i djuren och avger näringsämnen, det är en stor del av skälet till att det är näring i det vattnet (tror det är det i.a.f.) men som det står i inlägget ovan ska jag se om jag kan mäta det... Sen spelar det ingen roll vilken temperatur det har förvarats, så länge det håller sig under ca -15grader, stiger det över denna så kan iskristaller om-kristalliseras och växa, därför glass som tinat lite (kanske fortfarande är -10grader när den fryses in igen, och inte över 0) blir isig och trist när den fryses in igen... När det kommer till infrysningsprocessen är det viktigt att den sker så snabbt som möjligt, för att iskristallerna ska bli så små som möjligt (fryser det snabbt så bildas många iskristaller och de hinner inte växa sig stora och vassa), därför ägg och "säd" fryses in i flytande kväve när de ska sparas vid konstgjord befruktning, kristallerna blir så små att de inte skadar vitala delar av cellerna... Där är igen producentens teknik väldigt viktig, lika så att man inte någonstans i leveranskedjan inte bryter fryskedjan, för då är det kört för kvalitén.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är novis på området och har inte mycket att tillägga mer än en observation.Har två olika sorters foder jag köpt ett som är fryst i kuber och en som är fryst som en hel platta.Extremt jobbigt det som är en platta men om jag tar liknande mängd i från plattan så blir det jätte mycket mer mat.Vill ni veta märke osv så får jag kolla på kontoret i morgon.....Men som jag upplever det så får man mer mat för pengarna på den frusna plattan, dock mycket jobbigare att dela. Luktar mer fisk med.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta och göra en mätning på fosfathalten med min Hanna mätare, måste bara komma på ett sätt att filtrera ut partiklarna så de inte stör mätningen, kaffefilter är ju första tanken, funderar på om den avger fosfat själv, men är ju lätt att mäta med rent vatten genom filtret så... annars så är det väl till att låta det sjunka till botten och ta ett prov ovanför sedimentlagret med maten och partiklarna, kommer inte på vad den tekniken heter längre...
Um... Sedimentering? Är man lite stressad gör man ju det med en centrifug, men jag har ingen hemma. Eller, ja, det är min ursäkt i alla fall. Jag har inga lämpliga tester, eller något frysfoder att utgå ifrån i heller, men om jag håller fast vid min storry om att jag inte har någon centrifug så låter det inte så fattigt.
Sen spelar det ingen roll vilken temperatur det har förvarats, så länge det håller sig under ca -15grader, stiger det över denna så kan iskristaller om-kristalliseras och växa, därför glass som tinat lite (kanske fortfarande är -10grader när den fryses in igen, och inte över 0) blir isig och trist när den fryses in igen...
Låter som om jag har vänt på något, så då har jag lärt mig något nytt. Klockan är strax efter 3 på morgonen, jag borde hinna med 2 saker till innan dagen är slut. Minns inte vem det var, men någon sa till mig för länge sedan att man ska lära sig minst tre saker varje dag. Tack.
När det kommer till infrysningsprocessen är det viktigt att den sker så snabbt som möjligt, för att iskristallerna ska bli så små som möjligt (fryser det snabbt så bildas många iskristaller och de hinner inte växa sig stora och vassa), därför ägg och "säd" fryses in i flytande kväve när de ska sparas vid konstgjord befruktning, kristallerna blir så små att de inte skadar vitala delar av cellerna...
Verkar rimligt. Längre tid låter kristallerna växa. De referenser jag hittar till produktionen av frysfoder refererar genomgående till "flash freezing" Fast i all ärlighet är det väll bara Ocean Nutriton jag hittar officiella uppgifter från, och de specificerar ju inte vad de menar med flash freezing. Det kan vara allt från att parkera den nyförpackade sörjan i -4 graders saltvatten, till dumpning i flytande kväve. Allt under 0 grader med hög värmeöverföringskapacitet beskrivs ju så...

@Piggelin: Jag har gjort motsvarande iakttagelse förr, men inte pysslat med frysfoder på länge. Antagligen tillsätter man mindre / inget vatten eftersom det inte ska sprutas ned i kubformerna. Ytterst vänligt av dig att ta upp det.

Fullständigt orelaterat till frysfoder, men är det någon som har möjlighet att testa näringsvärde, och jämföra? Eller åtminstone energi innehåll? Jag känner att jag gärna skulle se en jämförelse på frystorkat, fruset, och färskt. Allt går ju inte riktigt att få tag i , i alla olika varianter, men i alla fall.

Det känns som om fryst, efter "tvätt" rent av kan vara sämre än frystorkat. Synd det inte är lika populärt i karen bara.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...