Gå till innehåll

Frysfoder för matning av mer foderkrävande fiskar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Moderator's upplysning:
mod.gifDiskussion om frysfoder för Anthias med mera ifrån denna tråd har flyttats hit, vissa inlägg har redigerats för tydlighet.

Anthias är grymt fina i många hänseénde , det är "bara" matningen som är dilemmat..

Hur "rensar" du fiskmaten så du behåller färgerna på tillbehören runtom ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fram tills för några veckor sedan rensade jag knapt maten, la bara den fryst på streamerpumpen så fick det tina där. Men fick problem med mkt högt fosfat så nu tinar jag i en tillbringare med vatten och silar genom en artemiasil. Jag matar nästan enbart med fryst, pellets ibland bara, fröknarna snor all pelletsen och blir då bara mer och mer lika J27:or.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du silar cyclops också ? Med artemia silen ? Mysis o artemia förstår jag , relativt "stor" föda.

Jag silar också allt frysfoder genom artemiasilen. Mycket skit i isen man sköljer bort. Det blir inte mycket kvar i silen av en kub cyklops, resten av fosfatsoppan hamnar i karet om man inte sköljer och silar.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sköljer/töar fodret i artemiasilen under kranen. Man blir nästan lite förbannad när man ser vad lite foder det är i en kub, rena rama bluffen.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Ajaj låter inte bra. Får fixa en sil först så ska jag med kolla. Hittills så har jag bara töat upp maten o sen hällt i soppan i karet.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Mats.

Säg att det är 25 gram cyclops och resten är vatten i en 100 grams förpackning och den kostar 40 kr.

Om jag inte räknat galet så är det 1600 kr per kilo...

Frysfoder ligger väll och pendlar mellan 400 och 2000 kr/kg om man räknar på fodervikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aj då. då kanske man ska börja sila och tvätta maten då? så som jag gör nu tar jag ett glas med vatten i och tinar en kub där. sen suger jag upp lite med en spruta från apoteket och matar.

ni skriver att det inte är så mycket mat i kuberna. vilket märke är det då?

jag matar med Ocean Nutriton cyklops, artemia och mysis. dom kuberna är mer eller mindre "solida" matkuber med väldigt lite vatten i.

Ändrat av Benighted
Mod: Delade inlägget till delar som hörde till originaltråden (se första inlägget) och delar som hör till mat diskussionen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag matar med Ocean Nutriton cyklops, artemia och mysis. dom kuberna är mer eller mindre "solida" matkuber med väldigt lite vatten i.

Vänta tills du har tinat en kub och silat bort soppan, kom sen tillbaka till den här tråden och berätta om dina nya erfarenheter. ;)

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Mats.

Säg att det är 25 gram cyclops och resten är vatten i en 100 grams förpackning och den kostar 40 kr.

Om jag inte räknat galet så är det 1600 kr per kilo...

Frysfoder ligger väll och pendlar mellan 400 och 2000 kr/kg om man räknar på fodervikt.

Tror knappt att det är 25% netto i en förpackning. Speciellt inte i en cyklopskub. Vi lägger väldigt mycket pengar på smutsigt och obrukbart vatten.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite fel av mig att skriva om artemiakuberna då det är finafiskens artemia jag har. cyklops och mysis har jag dock ONs.

cyklopsen tycker jag det är mycket mat i. lägger man en kub i ett glas med vatten och låter det stå tills det är tinat så är kuben mer eller mindre lika stor bara det att den är tinad. rör man runt lite så delar kuben ju sig och då kan man inte gemföra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator ska kanske dela av tråden, rätt intressant ämne.

Moderator's upplysning:
mod.gifÄmnet är nu delat ifrån originaltråden (se första inlägget i tråden)

Tips: När ni skriver ett inlägg som detta om att dela en tråd, rapportera inlägget med den lilla triangeln med ett utropstecken i, så att vi Moderatorer får upp ögonen för begäran.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror knappt att det är 25% netto i en förpackning. Speciellt inte i en cyklopskub. Vi lägger väldigt mycket pengar på smutsigt och obrukbart vatten.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

då är det kanske bättre att gå över till t.ex FinaFiskens "kakor"? det är inte mycket vatten i dom!

det enda negativa är då att i vissa som t.ex svarta mygglarver (som jag ger till mina sötvattensfiskar) är det ganska mycket gelatin i. i artemian dock ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror knappt att det är 25% netto i en förpackning. Speciellt inte i en cyklopskub. Vi lägger väldigt mycket pengar på smutsigt och obrukbart vatten.

Kunde inte hålla mig. I en förpackning på 100 gram så fick jag fram att det var ca 48 gram cyclops. Torrvikt är inte relevant här tycker jag.

Tinade och sköljde ur samt drog ur cyclopsen fukt så gott det gick. Artemiasilen fick stå på hushållspapper som drog ur merparten av vattnet

Tarerade vågen mot artemiasilen och drog av vikten av cyclopsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hålla mig. I en förpackning på 100 gram så fick jag fram att det var ca 48 gram cyclops. Torrvikt är inte relevant här tycker jag.

Tinade och sköljde ur samt drog ur cyclopsen fukt så gott det gick. Artemiasilen fick stå på hushållspapper som drog ur merparten av vattnet

Tarerade vågen mot artemiasilen och drog av vikten av cyclopsen.

vilket "märke" var det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...