Gå till innehåll

Min Sohal är för dominant.


Ferngren

Rekommenderade inlägg

post-4730-14468923514863_thumb.jpg

Hej på er!

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag kan få ur min A.Sohal ur akvariet?

Jag har under ett tag observerat stora förändringar hos mina kirurger. Fram till för någon månad sedan var det frid och fröjd bland dom men sista tiden så har min Sohal blivit totalt rabbiat. Den han ger sig på hela tiden är Japonicusen. De andra kirurgerna får sin beskärda del men där upplever jag det inte annat än "vanligt" hierarkibefästande bland dom. Övriga fiskar är helt oberörda.

Men eftersom Sohalens beteende ändrats så mycket vill jag nog plocka ur honom ur karet innan det får förödande konsekvenser för de andra. Jag visste från början att detta kanske skulle bli aktuellt en dag men jag levde i hoppet att det var ett snällt exemplar. Sohalen är ju känd för stark dominans hos kirurgerna.

Så, HUR ska jag få ur honom ur karet utan att riva inredningen? Håv är bara att glömma.

post-4730-14468923514815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskfälla med hans favoritmat och tålamod, mata alltid i den, efter ett tag lär sig fiskarna att simma in i den för att få tag i maten först, när de är bekväma med det så börjar du slå igen den för att fånga den... Fiskfälla kostar ju i inköp, så om du inte har nån, testa först med att mitt i natten leta upp firrens sovplats med röd ficklampa... Sen beredd med håven tänder du full belysning, eller en riktig stark ficklampa, och fångar den när den är lite borta första tiden.. Har man bra nät att spänna i karet så kan man avgränsa den bit för bit för att sen ha den i ett ställe som gör att man lätt kan fånga den... Sen finns andra metoder som du säkert får höra om men jag inte rekommenderar då jag bryr mig om djurens välfärd..

Det bästa är ju självklart att låta bli att köpa fiskar som kan bli stygga... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fiskfälla vore kanske lösningen.

Ställs en sådan på botten eller är det någon form av upphängning på den?

...och jag vet att jag inte borde köpt honom men jag har chansat lite efter tidigare diskussioner där det faktiskt har gått alldeles utmärkt. Det gick över ett halvår innan jag bestämde mig för att chansa på en. Men det är också därför jag är beredd på att ordna så att han får gå i någon annans kar med en helt annan uppsättning av fisk. Sohalen är annars en mycket trevlig och aktiv fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dynamit?

Tror kanske Robin har en fälla??

Kan inte du kolla? Du kanske t.o.m. vill köpa firren? Då skulle det kännas som om den nästan är hemma :)

Jag har byggt en egen som funkar bra, Pwin har också en som är smidig!

Kika i tråden så ser du hur de ser ut!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?15236-Fiskfälla

Kanontips. Jag ska se om jag har några plastskivor jag kan göra trekantsfällan och testa detta :)

Sätter då i fällan direkt och försöker slå igen den i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fångat ett par kirurger och en lite annan fisk med hjälp av en vanlig 1,5 l PET flaska som jag skurit av toppen på och sedan klämt fast lite nori med hjälp av en magnet inuti, och sedan lagt på botten. Sedan är det bara att vara beredd med håven :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Jag fångade mina putsarräkor nyligen med min fälla. Jag har den största modellen från aqua medic (tror jag). Har försökt fånga min P. Hepatus också men det är den enda fisken som inte varit i fällan än. I och för sig så matade jag mesta dels som vanligt och inte genom fällan. Det handlar väl till stor del om att svälta ut fisken lite tills den är så pass hungrig att den tar risker.

Du får gärna låna min fälla och prova lyckan, räkna med att det tar ett par dagar, kanske veckor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Jag fångade mina putsarräkor nyligen med min fälla. Jag har den största modellen från aqua medic (tror jag). Har försökt fånga min P. Hepatus också men det är den enda fisken som inte varit i fällan än. I och för sig så matade jag mesta dels som vanligt och inte genom fällan. Det handlar väl till stor del om att svälta ut fisken lite tills den är så pass hungrig att den tar risker.

Du får gärna låna min fälla och prova lyckan, räkna med att det tar ett par dagar, kanske veckor :)

Det vore schysst. Jag ska prova lite hemmabyggen först. Jag hör av mig via pm om jag måste krypa till korset.

Ställer man fällan på botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore schysst. Jag ska prova lite hemmabyggen först. Jag hör av mig via pm om jag måste krypa till korset.

Ställer man fällan på botten?

Det går nog bra att ställa den på botten, men jag använde tunze magneter för att hålla den strax under ytan. Fällan blir väl något effektivare om glasbiten som faller befinner sig, till viss del, ovanför ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag tog jag tag i saken och byggde en fälla av tre plexiglasskivor. Det tog 10 min sedan var Sohalen infångad. Två minuter efter det hänt så var japonicusen redan framme och letade mat. Grymt vad snabbt fiskarna märker att det hänt något...

Nu skall den få ett nytt hem hos Nike83

Tack alla för alla tips :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...