Gå till innehåll

ATS- Algae turf scrubber


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte försöka mig på att bygga en ATS till mitt Percula 120. Tanken är att jag ska ha den i samma fack som jag har returpumpen där har jag utrymme för ett media som är ca 25x30cm.

Jag har kollat runt lite och har hittat det mesta jag tror mig behöva för att bygga en ATS, det jag inte hittat är ett lämpligt media.

Jag har läst Maglofsters pdf rörande ATS och tänkte arbeta efter de principer som beskrivs i den.

Det jag behöver hjälp med är att hitta ett media att använda, som säljs i Sverige, orkar inte vänta på något från andra sida världen.

Röret jag tänkte använda är detta http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162199135 är det lämpligt att använda för ändamålet eller kan det släppa ifrån sig något olämpligt i akvariet.

Eller är det någon där ute som vet något annat billigt och bra rör som jag kan använda?

Ändrat av Laggeman
Fixat länken.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte ha en belysning på baksidan av karet, då det är genomskinligt glas in till facket, vi får se vad det blir för typ av belysning. Sen tänkte jag skaffa en till för andra sidan, som sitter i eller på överkanten till facket och den måste vara vattenresistent då det kan skvätta och så på den. Jag får se vad det blir för typ av belysning, ekonomin styr så det kan hända att jag bara börjar med en belysning och bara kör med en sida av mediat till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då vet jag att de rören bör gå att använda, belysningen som jag funderat på är en 2x 24w t5 på baksidan och en CFL eller liknande som är ner i facket. Får se hur lösningen blir tillslut, men som sagt, det är ekonomin som styr och med ett barn påväg så har jag inte så mycket pengar att slänga ut. Problemet med att ha något ner i facket är värme utveckling. Jag vet inte hur mycket ljus jag kan få till men när jag hade rsm 130D så blev det en liten ATS i ytavinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt, tänk på att en ensidig skiljer sig ordentligt i effektivitet mot en dubbelsidig.

Det finns riktigt bra exempel på ensidiga där man belyser utifrån. Denna är min favorit i kategorin. http://www.algaescrubber.net/forums/viewtopic.php?f=3&t=1217

PS. Posta gärna alla frågor, bilder etc i den stora ATS-tråden här på forumet (finns klistrad i N&P underforumet och i min signatur). På det viset får vi en fin kunskapsbank på ett ställe! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är 7 count plastic canvas beställd via ebay. Rördragningen tror jag löser sig men belysningen börjar jag fundera på mer och mer.

Jag skulle helst vilja komma undan så billigt som möjlig, men om jag inte kommer på något vettigt alternativ så blir det nog något i den här stilen http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1208

med reflektorer. Tar gärna emot tips på alternativ, billig belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är 7 count plastic canvas beställd via ebay. Rördragningen tror jag löser sig men belysningen börjar jag fundera på mer och mer.

Jag skulle helst vilja komma undan så billigt som möjlig, men om jag inte kommer på något vettigt alternativ så blir det nog något i den här stilen http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1208

med reflektorer. Tar gärna emot tips på alternativ, billig belysning.

Du ska inte köpa en billig lysrörsramp med varmvita t5 rör på typ jula då? Jag vill minnas att han santa Monica sa att alger gillar det ljuset.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...