GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat (Ă€ndrat)

Jag tÀnkte försöka mig pÄ att bygga en ATS till mitt Percula 120. Tanken Àr att jag ska ha den i samma fack som jag har returpumpen dÀr har jag utrymme för ett media som Àr ca 25x30cm.

Jag har kollat runt lite och har hittat det mesta jag tror mig behöva för att bygga en ATS, det jag inte hittat Àr ett lÀmpligt media.

Jag har lÀst Maglofsters pdf rörande ATS och tÀnkte arbeta efter de principer som beskrivs i den.

Det jag behöver hjÀlp med Àr att hitta ett media att anvÀnda, som sÀljs i Sverige, orkar inte vÀnta pÄ nÄgot frÄn andra sida vÀrlden.

Röret jag tÀnkte anvÀnda Àr detta http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162199135 Àr det lÀmpligt att anvÀnda för ÀndamÄlet eller kan det slÀppa ifrÄn sig nÄgot olÀmpligt i akvariet.

Eller Àr det nÄgon dÀr ute som vet nÄgot annat billigt och bra rör som jag kan anvÀnda?

Ändrat av Laggeman
Fixat lÀnken.
Postat

Den har 5+ hÄl per centimerter, det föresprÄkade mediat ca 2,5, det Àr mycket mer "finmaskig" Àn "7 count" mediat. Vet inte om det skulle pÄverka funktionen.

Postat

VP-rör kör jag till mina revpelare och har gjort i ett par Är nu, funkar bara bra för mig.

Vad har du tÀnkt att anvÀnda för belysning? KrÀvs ju nÄgot tunt om du ska fÄ ner den i facket. Eller den kommer att vara ovanför karet?

Postat

Jag tÀnkte ha en belysning pÄ baksidan av karet, dÄ det Àr genomskinligt glas in till facket, vi fÄr se vad det blir för typ av belysning. Sen tÀnkte jag skaffa en till för andra sidan, som sitter i eller pÄ överkanten till facket och den mÄste vara vattenresistent dÄ det kan skvÀtta och sÄ pÄ den. Jag fÄr se vad det blir för typ av belysning, ekonomin styr sÄ det kan hÀnda att jag bara börjar med en belysning och bara kör med en sida av mediat till att börja med.

Postat

DÄ vet jag att de rören bör gÄ att anvÀnda, belysningen som jag funderat pÄ Àr en 2x 24w t5 pÄ baksidan och en CFL eller liknande som Àr ner i facket. FÄr se hur lösningen blir tillslut, men som sagt, det Àr ekonomin som styr och med ett barn pÄvÀg sÄ har jag inte sÄ mycket pengar att slÀnga ut. Problemet med att ha nÄgot ner i facket Àr vÀrme utveckling. Jag vet inte hur mycket ljus jag kan fÄ till men nÀr jag hade rsm 130D sÄ blev det en liten ATS i ytavinningen.

Postat

För övrigt, tÀnk pÄ att en ensidig skiljer sig ordentligt i effektivitet mot en dubbelsidig.

Det finns riktigt bra exempel pÄ ensidiga dÀr man belyser utifrÄn. Denna Àr min favorit i kategorin. http://www.algaescrubber.net/forums/viewtopic.php?f=3&t=1217

PS. Posta gÀrna alla frÄgor, bilder etc i den stora ATS-trÄden hÀr pÄ forumet (finns klistrad i N&P underforumet och i min signatur). PÄ det viset fÄr vi en fin kunskapsbank pÄ ett stÀlle! :)

Postat

SÄ nu Àr 7 count plastic canvas bestÀlld via ebay. Rördragningen tror jag löser sig men belysningen börjar jag fundera pÄ mer och mer.

Jag skulle helst vilja komma undan sÄ billigt som möjlig, men om jag inte kommer pÄ nÄgot vettigt alternativ sÄ blir det nog nÄgot i den hÀr stilen http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1208

med reflektorer. Tar gÀrna emot tips pÄ alternativ, billig belysning.

Postat
SÄ nu Àr 7 count plastic canvas bestÀlld via ebay. Rördragningen tror jag löser sig men belysningen börjar jag fundera pÄ mer och mer.

Jag skulle helst vilja komma undan sÄ billigt som möjlig, men om jag inte kommer pÄ nÄgot vettigt alternativ sÄ blir det nog nÄgot i den hÀr stilen http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1208

med reflektorer. Tar gÀrna emot tips pÄ alternativ, billig belysning.

Du ska inte köpa en billig lysrörsramp med varmvita t5 rör pÄ typ jula dÄ? Jag vill minnas att han santa Monica sa att alger gillar det ljuset.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Jag har funderat pÄ vanliga armaturer men de blir för tjocka att stoppa in bakom akvariet, jag har runt 6 cm mellan karet och vÀggen. Annars hade det varit ett alternativ.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...