Gå till innehåll

hjälp med USA threaded valve 1"


niki68

Rekommenderade inlägg

Jag har europeiska PVC 32mm ,men behöver en adapter (halva ska skruvas storlek 1" och andra halva Europa 32mm pvc rör ( kan se på sista bild)

Jag vill använda amerikanska ventil, och skulle behöva en adapter eller omvandlare för att kunna använda med min 1 "gängad ventil.

Finns företag i Europa som säljer halva USA och halva Europa omvandlare.

post-5479-14468923547124_thumb.jpg

post-5479-14468923547304_thumb.jpg

post-5479-14468923547492_thumb.jpg

post-5479-14468923547653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Muff utvändig 1" i ena änden och invändig lim 32 mm i andra änden. Borde vara standard med rörgänga i tum. Om det inte är några speciella amerikanska tumgängor så bör följande med artikelnr 1050.7065 passa så du sedan kan limma dina 32 rör.

MVH Lasse

Har man lite otur, en vanlig amerikansk rörgäng är ju NPT men i Europa använder vi oss av BSPT gäng, så det är en viss skillnad på stigningen av gängorna vilket ger som resultat risken för läckage och man blandar gängor. Så absolut bästa är ju om man redan köpt saker med tumgäng att man fortsätter att göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan vara ett problem..

att just veta vilken gäng som körs..

Men om man ser just en

http://www.aquapro2000.de/en/PVCCons...32x1::870.html

där de står tydligt 1" och sedan blandar de med mm, tolkar jag det som att det funkar.

Annars borde det stå 25 mm till 32 mm---

rätta mig gärna :)

underligt att alla dessa övergångar finns, men och andra sidan tänk hur mycket som säljs från ena till andra kontinenten..

hmm vilka grejor säljs i EU som är från USA.. hmm... det är mer kanske för att köra EU grejor till jänkarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror fortfarande på adapter från VDL, för de säljer både Inches och metric, vilket i mitt huvud betyder att de bara limmar ihop några för att få en riktigt konverter.

http://www.vdl-fittings.nl/product/36/3.15_Adaptor_nipple.html

Denna firma säljer saker genom Sewatec, och de har för fan allt :)

ingen ideé att limma och tricksa nu.

Utan jag tror det är bättre att köpa en adapter och sätta dit den så snart som möjligt så att man inte behöver en enda amerikansk pryl till...

eller tänker jag fel?

Ändrat av Hirez
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man lite otur, en vanlig amerikansk rörgäng är ju NPT men i Europa använder vi oss av BSPT gäng, så det är en viss skillnad på stigningen av gängorna vilket ger som resultat risken för läckage och man blandar gängor. Så absolut bästa är ju om man redan köpt saker med tumgäng att man fortsätter att göra det.

Du får skriva och be om beteckningen av gängan - vilken typ det är. Ring sedan till killarana på aqua-line så hjälper de dig troligtvis med att ta fram rätt adapter - det kan vara såsom Edward säger att det är NTP gänga - då funkar inte våra tumgängor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

swing check valve 3/4" som ska kopplas med flexibil slang 25mm.Det behövs en adapter utan gäng 1".Jag tror att det blir omjöligt att dela (1" USA och 25mm andra halva).Annars för jag hitta 3/4" -25mm det blir kanske lättare. post-5479-14468923554784_thumb.jpg

post-5479-14468923554253_thumb.jpg

post-5479-14468923554439_thumb.jpg

post-5479-14468923554617_thumb.jpg

post-5479-14468923554955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , vad du behöver är en varmluftspistol , då kan du forma rören eller åtmindstånde tillverka egna muffar av pvc rör i rätt storlek , om du är orolig att en uppslipad gängkoppling ( du ska slipa till 32mm inte 34mm ) med rätt passform som du limmar ska läcka , då ska du definetivt skippa den skarven med två buntband , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tänker på tiden etc. etc. finns det ingen adapter, som det fanns en 1" gäng till 32mm pvc?

jag kan iaf. inte hitta något från VDL i holland, så just den saken är inte så vanlig.

Amerikansk gäng, hona och hane, till pvc verkar gå iaf. bara att hoppas på att gängen stämmer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ,om du tänker på tid så gör egna muffar , tex en 32mm , enkel förklaring , ta två st 32mm pvc rör värm den ena änden så den blir mjuk och trä den på ett 32mm rör , nu är det 32 mm invändigt , om du loss den innan den böjar stela så kan du forma till rätt storlek tex 34-35mm utvändigt , om du ska för minska så värmer du en rör stump ,när den är tillräckligt varm så drar du i bägge ändar då krymper röret , dra tills du hittar nästan rätt storlek och låt den kallna , om den är nån mm för liten så värmer du försiktigt och röret börjar återta sin ursprungliga form och då stoppar du in den i den delen du ska limma , då har du format en egen muff till den kopplingen ,ett tips är att du gör om det röret från pumpen och går upp i storlek innan förgreningen , ett 25 flex pvc är bara 20mm invändigt , du tappar ganska mycket flöde på det , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ,om du tänker på tid så gör egna muffar , tex en 32mm , enkel förklaring , ta två st 32mm pvc rör värm den ena änden så den blir mjuk och trä den på ett 32mm rör , nu är det 32 mm invändigt , om du loss den innan den böjar stela så kan du forma till rätt storlek tex 34-35mm utvändigt , om du ska för minska så värmer du en rör stump ,när den är tillräckligt varm så drar du i bägge ändar då krymper röret , dra tills du hittar nästan rätt storlek och låt den kallna , om den är nån mm för liten så värmer du försiktigt och röret börjar återta sin ursprungliga form och då stoppar du in den i den delen du ska limma , då har du format en egen muff till den kopplingen ,ett tips är att du gör om det röret från pumpen och går upp i storlek innan förgreningen , ett 25 flex pvc är bara 20mm invändigt , du tappar ganska mycket flöde på det , mvh stefan

från retur pumpen kan använda först silikon slang o sen, vi få se !, har provat med flexibil slang 25mm och det går inte, den är liten och hårdare, men silikon går bra.

Har provat 32mm flexibil slang och det passar (ok, lite mindre kanske 1mm) ,vad är bäst limma den på röda röret eller ta en buntband.

Om man vill för minska den ska man lägga den i kokt vatten ?

post-5479-14468923563976_thumb.jpg

post-5479-14468923564138_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , limma inget på pumpen ,om du ska sälja den i framtiden kan den bli svårsåld , du kan använda 32mmflex direkt på pumpen med slang klämma , med du kan få vibrationer som kan bli störande , du kan använder 25mm invändig silikonslang som ljud dämpning mellan pump och flexi slang , 32mm flex är 25mm invändig , du kan limma en stump 25mm rör eller sätta en slang klämma , om du värmer flex slangen så funkar slang klämma utmärkt , och glöm inte riktiga slangklämmor på pumpen inga bunt band , vanliga rostfria slangklämmor på bygg eller järnhandeln funkar utmärkt , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...