Gå till innehåll

Flytt av Ls+ uppbyggnad av Ls i nytt kar.


rickard598

Rekommenderade inlägg

Kommer snart dra igång det nya karet och kommer då flytta Ls ifrån det gamla karet, dock kommer koraller och fiskar att gå kvar i det gamla karet i kanske 1-2veckor efter jag flyttat Ls, Hur gör jag bäst med koraller som sitter på stenen? antar att jag bara ska bryta bort dom och låta dom ligga på botten, dock är jag lite orolig att korallerna kommer kriga ihjäl varandra då det kommer bli smockfullt på botten. Tips på detta? Hur ska jag betè mig med gamla karet under tiden som jag "startar upp" det nya? Byta mycket vatten?

Hur lång "ca" tid har man på sig att bygga revet utan att få problem med fosfat och sånt vid starten, bör jag köra remover under veckan/veckorna jag startar upp det nya? Kommer köra med skummare, en något sämre än den jag har i det gamla men den skummaren från det gamla tar jag till det nya efter jag flyttat fisk och koraller.

Alla tips och idèer mottages tacksamt!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står inför samma sak, dock har jag bara använt gammal inkörd ls så jag lär inte få några problem med mina värden. Mätte allt i går och alla värden var bra. Nu är all ls överflyttad kvar är stenen med fastväxta koraller samt fisk och andra invånare. För min del flyttar jag alla koraller nu på fr och fisken är inplanerad lö eller sö. Med tanke på vad de utsätts för från de levereeras ett antal timmar i flyg, nya akvarier i butiken någon dag senare in i ett nytt akvarium. Säkert 3 salthalter 3 temperaturer, 3 belysningar och 3 vattenvärden som skiljer sig ganska rejält åt. Tror inte att flytten ska bli några stora problem, kanske lite tjuriga mjukisar ett tag men sedan borde de pigga på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska jag få en riktigt lång inkörningstid på stenar som redan är inkörda? Stenen jag har i det gamla karet är väl inkörd, likaså den stenen jag köpt till bakgrunden.

klart du kan låta korallerna vara kvar, du behöver riktigt lång tid innan det nya är inkört , men flytta inte all levande sten, spar lite i det gammla.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, dock är mjukisar inte riktigt min grej längre, har bara en kvar, en sinularia som jag vill göra mig av med, dock vill man gärna behålla färgerna på Sps.

mvh Rickard

När jag flyttade över från 310 karet till 600 liters så tog jag allt på en gång. Jag såg till att salthalt och värme var ok. Det som märktes var att mjukisarna var lite slokörade ett par veckor men sen var dom med i leken igen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bytte från mitt 180L till mitt nya på runt 440L så blandade jag vatten i det nya karet, när temp och salthalt var ok så fick allt utom den gamla sanden åka över i det ny karet. I med lite startbakterier (vet inte om det ens hade behövts, men hellre är jag på den säkra sidan) och sen väntade jag någon vecka innan jag skaffade ny levandesand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag kommer ta med litet vatten ifrån det jag har igång för att få med lite bakterier och sådant. Dock kan jag inte ha karet vattenfyllt när jag ska ha i Ls:en pga att jag ska bygga rev med dels skum och dels reefbond så måste det få torka, dock kommer jag fylla upp med vatten så fort jag är färdig med scapen, det lilla som kommer dö på stenen tror jag är ganska så minimalt, men har nån annan nån erfarenhet av detta så vore det roligt att höra hur man ska gå tillväga bäst? Kommer sedan ha karet gåendes runt 1-2 veckor beroende på hur värdena ser ut.

När jag bytte från mitt 180L till mitt nya på runt 440L så blandade jag vatten i det nya karet, när temp och salthalt var ok så fick allt utom den gamla sanden åka över i det ny karet. I med lite startbakterier (vet inte om det ens hade behövts, men hellre är jag på den säkra sidan) och sen väntade jag någon vecka innan jag skaffade ny levandesand.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Jag kommer ta hem kar, bänk och sump imorgon, och ska försöka mig på bakgrunden imorn kväll, dock kommer jag ju inte kunna vattensätta karet förän på fredag pga skumme ska torka, räcker det att ha stenen i fuktigt tidningspapper, eller ska jag ha riktigt blöt handduk istället? sten kommer jag försöka flytta på fredag e.m, antar att saker kommer dö på den stenen jag har igång men detta verkar tyvärr vara bästa alternativet då skummet ju måste torka. Ska jag köra fosfatremover ett tag sen under tiden som jag väntar på att flytta koraller och fiskar?

Alla tips och idèer mottages tacksamt.

mvh Rickard

Bakterier har du i stenen och på sanden, i vattnet är det mest skit från fisken. :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag kommer ta med litet vatten ifrån det jag har igång för att få med lite bakterier och sådant. Dock kan jag inte ha karet vattenfyllt när jag ska ha i Ls:en pga att jag ska bygga rev med dels skum och dels reefbond så måste det få torka, dock kommer jag fylla upp med vatten så fort jag är färdig med scapen, det lilla som kommer dö på stenen tror jag är ganska så minimalt, men har nån annan nån erfarenhet av detta så vore det roligt att höra hur man ska gå tillväga bäst? Kommer sedan ha karet gåendes runt 1-2 veckor beroende på hur värdena ser ut.

Vad för skum kommer du bygga med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...