Gå till innehåll

Total fiskdöd!


rickard598

Rekommenderade inlägg

Fick ett samtal imorse utav föräldrarna, alla fiskar låg döda i karet! Det rör sig om drygt 12 st endel kirurger imperator och lite smått! Förmodligen är det jordfelsbrytaren som gjort det måste blivit något fel på t5 rampen för när dom drog ur den fungerade det! Men så tråkigt med alla fiskar! Vad gör man bäst nu?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser över all teknisk utrustning och försäkrar dig om att det inte kan hända igen.

Alternativt byt ramp om det nu är den som orsakade haveriet.

Och spotta i nävarna och börja om från början igen.

Det är jobbigt att få ett haveri och det kan hända även den bäste.

Strömavbrott under längre tid kan vara förödande men i regel är det kylan som uppstår i karet som tar död på det levande om det får stå i många timmar utan värme. syresättningen av karet brukar inte vara det som tar död på det levande detta baserar jag på att fisk och korall för min del klarat av en flytt utan extra syre tillförsel i ett dygn bara det står varmt.

Sedan kan kortslutning och strömförande vatten döda allt i ett kar omedelbart ( en ramp som ramlar ner i karet eller liknande )

Vet att det känns tungt när några tusen kronor på kort tid bara går upp i rök.

Men som sagt ta nya tag och börja om igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en jordfelsbrytare som sitter i vägguttaget så har den med största sannolikhet även en nollströmsutlösare som kräver återställning av jordfelsbrytaren om strömavbrott uppstår, så det behöver inte nödvändightvis vara ljusrampen. Jordfelsbrytarna som monteras på DIN-skena brukar inte ha nollströmsutlösare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick själv ett totalhaveri med alla fiskar som död som resultat. Detta hände i samband med strömavbrott i ett antal timmar efter att jag doserat kolkälla som med största sannolikhet orsakade syrebrist i karet. Tyvärr såg försäkringsbolaget det som att strömavbrottet orsakat fiskdöden, vilket det hade gjort, och därmed att elbolaget skulle stå som eventuell ersättare då död av husdjur till följd av strömavbrott inte ingår i hemförsäkringen. Elbolaget i sin tur ersatte inget, de kunde ju inte garantera att man kunde ha ström dygnet runt i alla lägen.

Hade det däremot varit så att jag av misstag vält ut en burk med fiskmat och fiskarna dött pga dåliga vattenvärden (eller något) så hade drulleförsäkringen gått in och täckt allt utöver självrisken.

Med andra ord, om du vill få ut något på försäkringen så får du hoppas på att du gjort något fel av misstag, annars kan du kamma noll. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten uppdatering, eftersom karet står hos mina föräldrar så hade man ju lite dålig koll på hur allvarligt det var, men eftersom dom såg att inte en enda fisk rörde på sig, inte ens när dom petade med en liten pinne på dom så antog ju dom att dom var döda. Jag bad dom att plocka ut så mycket dött som möjligt och dom började med leucosternonen som var tvärdöd. Nästa fisk dom plockade ur var gula kirurgen, dock när dom lägger den i påsen börjar den sprattla vilt, så dom släpper i den igen. och efter några timmar med pumpar igång börjar nästan alla fiskar att komma igång igen mer och mer, och min scopas som är i betydligt bättre skick än den gula börjar "putta" och försöka få liv i den gula kirurgen, ganska imponerande hur smarta djur är egentligen och efter nån timme är den gula i bra skick och simmar runt som vanligt.

Dock så gick min imperator,sixline och leucosternon åt, det tråkigaste var med imperatorn då jag haft den sen den va ca 5cm till nu runt 15 och utfärgad, men jag kommer garanterat köpa en till sådan då det är en fisk jag verkligen gillar.

Det var inte lysrampen som orsakade detta för den fungerade kanon, dock tror jag att det var en timer som kortslöt då

Nu kommer jag köra 2st Tunze 6095 i nya karet med Safety connector så dom har batt. backup om något sådant skulle hända, dock vet jag inte hur länge och vad för batteri man ska använda till det?

Just det, glömde, bytte även 50l vatten igår för att få in nytt fräscht vatten.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...