Laggeman Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 Finns det någon här som haft papegojfisk i sitt kar?Såg en i en butik idag som jag föll för, men vet att de växer sig stora och att de har en mun som kan tugga på sten och korall. Men när man surfar runt på Reeflex och läser om papegojfiskrna där så står det på många arter att de äter alger?Som på denna tex:http://se.reeflex.net/tiere/3675_Scarus_niger.htmJag tror att det var den jag såg i butiken, ca 12-13cm stor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 Vad jag har hört o läst är papegojor de bästa algätarna tyvärr oxå korallätarna tror alger o korall går hand i hand hos dem.De skiter ut kalken sen så det blir grus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 Vad jag har hört o läst är papegojor de bästa algätarna tyvärr oxå korallätarna tror alger o korall går hand i hand hos dem.De skiter ut kalken sen så det blir grus Intressant att de kan skita kalk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 Jag har vart hemma hos akvarister med papegojfiskar i sina kar, dom har inte rört korallerna men gnagt alger från levandestenen, säker knager dom bort en del av stenen också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 (ändrat) I naturen så ger de sig på döda koraller, man ser dem överallt där det finns gott om koralskelett. Vad de är ute efter är både de alger som växer på ytan av stenen samt de alger som växer lite djupare (i håligheter och dylikt). resultate blir korallsand, man räknar faktiskt med att den mesta korallsanden är tillverkad på detta sätt!MVH Lasse Ändrat 21 november 2011 av Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
evillennart Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 Vet att Martin, Grubbelmuz, har dålig erfarenhet med bla sönderätna och omkullvälta koraller orsakade av papegojfisk. Sent from my GT-I9103 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 Det är nån av de mindre fiskarna i Scarusfamiljen som räknas som revsäker - men definitivt inte "röjsäker", det blir lätt väldigt stökigt med någon ur denna familjen inkvarterad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 november 2011 Författare Dela Postat 22 november 2011 Ok, tack för input so far. Jag har med mig en ordentlig kamera idag och ska förbi butiken så jag kan säkerställa vilken fisk det är lite bättre.Men generellt kan man alltså säga att man ska ha dessa i större kar där man inte behöver bry sig om koraller som "står löst" till och har gott om LS för dem att tugga på?Synd på en vacker och intressant fisk, men bättre att låta den vara då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.