Laggeman Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 Såg du inte bilden? Sent from my iPhone using TapatalkNope.
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Skumt men Manne såg den på Tapatalk. Ser du den bilden jag la in här ovanför på karet? Edit* såg nu varför, om man tar en bild i en annan tråd med hjälp av Tapatalk och lägger in i en annan tråd med Tapatalk så blir den Tapatalk "hosted" med det menas att bara användare via Tapatalk kan se den. Mycket dåligt av Tapatalk minus poäng till dom. Sent from my iPhone using Tapatalk
knabbuziak Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 Så har någon tips på en liten vacker gobbi ?Nemateleotris Magnifica (?) - Eldstjärtsgoby. Bör hållas i par! Kan gå att hitta ganska billigt emellanåt. En personlig favorit! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Det är också en kandidat till när kuben startar för fin är den.. men inte riktigt så fin som jag hade velat ha det få antalet fisk jag kommer ha i detta kar.. hehe!
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Sitter och kollar runt lite på vad jag ska beställa innan sumpen startas, för denna gången startas inte någon sump upp förren jag har alla saker så allt är färdig möblerat i sump skåpet.. Så min fråga nu när jag kollar runt på "doserare".. Jag vet redan nu att jag kommer köra sps/lps, vad doserar folk?? Anledningen till frågan är för att jag måste mäta och ta reda på hur många "behållare" jag ska få plats med i skåpet . Tacksam för svar Sent from my iPhone using Tapatalk
_Manne_ Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 Ska du köra balling så bör det vara tre behållare , osmospåfyllning en fjärde..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Kanon litet kar så små behållare då.. 3 liter i varje gånger 3 borde vara bra nog? .. Ang osmos autofyllning så blir det en 10-20 liters dunk. Vad för "speficika ämnen" kör man med i ballingen?
_Manne_ Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 Kanon litet kar så små behållare då.. 3 liter i varje gånger 3 borde vara bra nog? .. Ang osmos autofyllning så blir det en 10-20 liters dunk. Vad för "speficika ämnen" kör man med i ballingen?Tre liter borde funka kanon..Kalsium , natriumbikabonat , mineral salt , ev magnesium.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 E där någon av dom 4 man kan "blanda" och köra i samma? Vad doserar man per dag? Utdelat på hur många tillfällen ungefär? Eller det beror helt på mina "orginal" värden? Sent from my iPhone using Tapatalk
_Manne_ Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 E där någon av dom 4 man kan "blanda" och köra i samma? Vad doserar man per dag? Utdelat på hur många tillfällen ungefär? Eller det beror helt på mina "orginal" värden? Sent from my iPhone using TapatalkNej man kan inte blanda.. Då hade det redan varit gjort... :)Man doserar från alla tre behållarna när det gäller ballingen. O mängden är helt beroende på Förbrukningen i karet. Förutsatt att man har "bra" värden när man startar.Tanken med ballingen är typ , förbrukar dina koraller 20ppm Ca så ska du under samma period tillsätta 20ppm Ca ..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Ouscazz Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 E där någon av dom 4 man kan "blanda" och köra i samma? Vad doserar man per dag? Utdelat på hur många tillfällen ungefär? Eller det beror helt på mina "orginal" värden?Sent from my iPhone using TapatalkDu kan blanda Ca och Mg i samma dunk men inte de andra. Läs Stig i Gemlas artikel på www. oceanakvarium.seSent from my iPhone using Tapatalk
LN21 Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 Möjligt att skippa NaClfritt salt i så fall men det behöver regelbundna vattenbyte.Karbonat i en dunkMgCl o CaCl i en annanOsmosvatten i en tredje.Blandar du Karb. o Ca så fäller de till calciumkaronat (ben) i dunken, kanske inte allt men en merpart.Häller du någe salt i osmosvattnet kommer salthalten att stiga.En variant kan ju vara att blanda svaga ballinglösningar och dosera mera o därmed skippa avdunstningsdunken(osmos).Men det kräver ju en hel del pulande och en viss övervakning så att inte systemet svämmar över:)
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Tack för svaren Sent from my iPhone using Tapatalk
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Men nu står allt stilla.. Kommer ingen stans utan transport från akvariet till sumpen.. Finns det seriöst bara stora överrinningsboxar... Letat letat letat.. Någon som vet någon Liten box? Flödet kommer vara Max 1000 litet, men kvittar egentligen bara jag hittar en liten box i själva storleken.. Sent from my iPhone using Tapatalk
knabbuziak Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 Det går ju bygga själv annars...Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
_Manne_ Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 Ska du ha något modell mindre tror jag du får leta efter byggen andra sidan vattnet.. Lite som dessa akyl boxar för Rsm tex.. Men det är svårt o få till en "liten" box i ett redan litet kar..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Ja bygga själv ger jag mig inte på , måste ju finas nano varianter av boxar ? Sent from my iPhone using Tapatalk
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 http://www.aquacave.com/eshopps-nano-overflow-brbox-30-gal-tank-3171.htmlDen hittar jag, men den va inte rek.Sent from my iPhone using Tapatalk
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 Dom är 20 cm. Men egentligen så vill jag ha en box på max 12 cm. Men är det omöjligt utan att jag ska behöva bygga själv så får det ju bli någon annan box:( men då betyder det att jag får tömma karet och slippa ner plast ramen runt karet då det "sticker" upp 2 "hållare " på baksidan som håller "locket" mellan dessa hållare är det lite mer än 12 cm perfekt för en box om det finns. Men ja inget är omöjligt!
Laggeman Postat 6 december 2011 Postat 6 december 2011 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35640-Tunze-Overflow-box-1074-2
Majki01 Postat 6 december 2011 Författare Postat 6 december 2011 I måtten går den perfekt .. Men tror ni det går att modda den lite? Täppa igen hållet där kammen är för att sen göra ett nytt högre upp?? För som jag tolkar beskrivningen så är det 8 cm invändigt alltså från akvarie kanten ner till kammen det betyder att jag måste sänka vatten volymen med 5 cm och det blir inte fint Sent from my iPhone using Tapatalk
Rekommenderade inlägg