Gå till innehåll

6 kantigt rev! Projekt!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skumt men Manne såg den på Tapatalk. Ser du den bilden jag la in här ovanför på karet?

Edit* såg nu varför, om man tar en bild i en annan tråd med hjälp av Tapatalk och lägger in i en annan tråd med Tapatalk så blir den Tapatalk "hosted" med det menas att bara användare via Tapatalk kan se den. Mycket dåligt av Tapatalk minus poäng till dom.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och kollar runt lite på vad jag ska beställa innan sumpen startas, för denna gången startas inte någon sump upp förren jag har alla saker så allt är färdig möblerat i sump skåpet..

Så min fråga nu när jag kollar runt på "doserare"..

Jag vet redan nu att jag kommer köra sps/lps, vad doserar folk?? Anledningen till frågan är för att jag måste mäta och ta reda på hur många "behållare" jag ska få plats med i skåpet . Tacksam för svar :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon litet kar så små behållare då.. 3 liter i varje gånger 3 borde vara bra nog? .. Ang osmos autofyllning så blir det en 10-20 liters dunk.

Vad för "speficika ämnen" kör man med i ballingen?

Tre liter borde funka kanon..

Kalsium , natriumbikabonat , mineral salt , ev magnesium.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E där någon av dom 4 man kan "blanda" och köra i samma?

Vad doserar man per dag? Utdelat på hur många tillfällen ungefär? Eller det beror helt på mina "orginal" värden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej man kan inte blanda.. Då hade det redan varit gjort... :):):)

Man doserar från alla tre behållarna när det gäller ballingen. O mängden är helt beroende på Förbrukningen i karet. Förutsatt att man har "bra" värden när man startar.

Tanken med ballingen är typ , förbrukar dina koraller 20ppm Ca så ska du under samma period tillsätta 20ppm Ca ..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E där någon av dom 4 man kan "blanda" och köra i samma?

Vad doserar man per dag? Utdelat på hur många tillfällen ungefär? Eller det beror helt på mina "orginal" värden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan blanda Ca och Mg i samma dunk men inte de andra.

Läs Stig i Gemlas artikel på www. oceanakvarium.se

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligt att skippa NaClfritt salt i så fall men det behöver regelbundna vattenbyte.

Karbonat i en dunk

MgCl o CaCl i en annan

Osmosvatten i en tredje.

Blandar du Karb. o Ca så fäller de till calciumkaronat (ben) i dunken, kanske inte allt men en merpart.

Häller du någe salt i osmosvattnet kommer salthalten att stiga.

En variant kan ju vara att blanda svaga ballinglösningar och dosera mera o därmed skippa avdunstningsdunken(osmos).

Men det kräver ju en hel del pulande och en viss övervakning så att inte systemet svämmar över:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu står allt stilla.. Kommer ingen stans utan transport från akvariet till sumpen.. Finns det seriöst bara stora överrinningsboxar... Letat letat letat.. Någon som vet någon Liten box? Flödet kommer vara Max 1000 litet, men kvittar egentligen bara jag hittar en liten box i själva storleken..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är 20 cm. Men egentligen så vill jag ha en box på max 12 cm.

Men är det omöjligt utan att jag ska behöva bygga själv så får det ju bli någon annan box:( men då betyder det att jag får tömma karet och slippa ner plast ramen runt karet då det "sticker" upp 2 "hållare " på baksidan som håller "locket" mellan dessa hållare är det lite mer än 12 cm perfekt för en box om det finns.

Men ja inget är omöjligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I måtten går den perfekt .. Men tror ni det går att modda den lite?

Täppa igen hållet där kammen är för att sen göra ett nytt högre upp??

För som jag tolkar beskrivningen så är det 8 cm invändigt alltså från akvarie kanten ner till kammen det betyder att jag måste sänka vatten volymen med 5 cm och det blir inte fint :(

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...