Gå till innehåll

6 kantigt rev! Projekt!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Och efter några trevliga men ack så dyra samtal med Eric på fish-street. Så kunde han garantera mig att key leds nya k3 armaturer va häst längder bättre än maxspects armaturer.

Så key k3 nano led på 75 w skulle tydligen vara en höjdare för Blennys vatten nivå, kan dock inte bestämma mig om jag ska köra

"blue" version eller vanlig

På vanlig är det 8 blå cree och 16 vita cree

På "blue" e det 12 blå 12 vita.

Men tanken slog mig att kanske ta 12/12 och byta ut 2-4 av dom blåa mot violet..

Jag diggar verkligen det krispiga ljuset det blir när man kör samma antal blå och vit..

Men ? För ett kar där det kommer va antingen sps eller lps, och garanterat en mussla.. Vad är då egentligen den bästa "ljus blandningen"??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dålig bild men där ligger pelaren i bad med ls i väntan på blenny, ser liten ut på bilden men den va faktiskt jäkligt snygg och exakt pass form för blennyt, dock hoppas jag att den hinner bli full med skit, då det inte alls är snyggt när det är så otroligt vit .

Sent from my iPhone using

Edit nytt försök sen, bilden kom inte med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog billigare om man beställer tillsammans men jag trodde jag skulle få tag i karet i Sverige.

Men för karet och porto blev det 3304 kr med dagens euro värde .

Bänken med porto blev 1381 kr,

Det blir nog en hundring billigare om man tar det tillsammans :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir så JÄVLA Trött...... Tydligen inte bara i Sverige blennyt är slut... Fick precis mail från Tyskland där han skrev att han har beställt hem fler blenny från Aqua medic den 22 men inte fått dom än... Tydligen problem hos Aqua medic..

Därför Sverige inte får hem några heller... Så han frågade mig om jag ville avvakta eller ha pengarna tillbaka... Lika bra att avvakta så skulle han skicka så fort han fick tag i dom....

Varför i hela skogen har man det då markerat som available i sin shop då /:à..

Det kliar ju så otroligt i fingrarna nu :(

Aja fick i alla fall sms från posten igår så jag kan ju njuta av att kolla på ett uv filter och en bm doserare så länge. Och jag lär ju hinna få hem osmolatorn osv med..

Ang uv filtret. Möblen kommer stå i en hörna så att det blir ett "gatt" bakom akvariet.. För alla sladdar osv. Tanken är att skruva upp uv:t på vägen bakom karet i lite nivå ner så man Inte ser det dock.

Leda vatten från akvariet med pump till uv och tillbaka. Kan Funka va? Slippa borra i möblen för att förra slangar in och ut från möblen. Kommer redan behöva borra på understa våningen för kylar slangarna och vill ju undvika att göra en massa håll i möblen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drygt när pengarna och allt finns liksom.. Kunde beställt det på ZG också visst det går på 3900 där.. lite dyrare. men saken e den att jag hade fått vänta lika länge då då grossisterna inte har det heller efter som aqua medic i fråga har något problem tydligen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror också det är så faktiskt :) , vi får se har man tur kommer det snart annars får det vänta :) då hinner man köpa på sig fler saker till det :)

En helt annan fråga. Nu när jag sitter och läser runt så ska det tydligen va bäst "säkrast" att köra timer på osmolator pumpen? Och bara låta den pumpa 15-30 min om dagen?? Stämmer??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror också det är så faktiskt :) , vi får se har man tur kommer det snart annars får det vänta :) då hinner man köpa på sig fler saker till det :)

En helt annan fråga. Nu när jag sitter och läser runt så ska det tydligen va bäst "säkrast" att köra timer på osmolator pumpen? Och bara låta den pumpa 15-30 min om dagen?? Stämmer??

Sent from my iPhone using Tapatalk

I ditt fall med ett blenny , finns ju ingen stor marginal.. Köp loss en digital timer som du kan ställa minutvis.. O börja med någon enstaka minut per dygn.. Räcker det inte, lägg till en minut till osv.. Tills du hittar en bra "ballans" för tiden..

Vet att det finns ett skydd i tunzes påfyllare.. Dock en kvart.. På den tiden hinner det med all säkerhet bli lite på golvet med..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning faktiskt :P har ingen hemma än, men då vet jag :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Är det samma som gamla varianten så går pumpströmmen via dosan som styr allt.. Sätt timer på dosan!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om något helt annat, skummaren Eric skickade mig. Visade sig i mina ögon att fungera jäkligt bra... Gödat alla djuren i min ls rikt med mat osv för att få smutsigt vatten,. Tjockt skum och nästintill ljudlös .. Blev lite chockad faktisk då den skummade mycket bättre än slim skim jag hade innan. För att vara så otroligt liten som den va också. Perfekt för något framtida "nano" projekt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst nu har jag ju redan köpt in en BM -t01 ..

Men 80 liter vatten red sea coral pro

Main parameters at a salinity of 33.0 ppt are: KH - 11.8-12.2 °dKH, Ca - 430 - 450 mg/l, Mg 1280 - 1340 mg/l.

10 liter vatten byte i veckan... behövs det verkligen tillsatser då?

Kommer köra LPS samt knappar och jag vet redan idag att EN mussla kommer jag ha i framtiden!

Sen vet man ju aldrig men det är i tankarna nu!!!

Om jag förstår min läsning rätt eller ja så borde det ju egentligen självklart vara så är det ju förbrukningen korallerna gör som styr tillsatser.. Men man borde ju inte kunna fylla ett 80 liters akvarie.. där BARA 60 liter är utrymme för levande minus några liter för stenarna.. med så mycket koraller att ett vecko byte inte skulle kunna fixa och hålla värderna?? eller jag är helt galet på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med stabila veckobyten bör du kunna hålla värdena stabila, men påstår ändå att lite ballinghjälp så växer det yttligare lite bättre/snabbare. Frågan är vad du är ute efter.. Så länge du har en mindre mängd koraller så kommer du jättelångt med Bra vattenbyten.. Det är när karet är fullt som ballingen hjälper att hålla värdena på rätt nivå..

Jag personligen ser det såhär.. Gör du ett VB på 20% så ska ballingen tillsätta lite för att kompensera resterande 80%.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att det är värdelöst att man beställer och betalar något som är markerat som tillgängligt när det inte är det.. Och man bara får vänta o vänta. Kommer bli negativt omdöme för den butiken jag beställde blenny hos just för att det står att det är tillgängligt och man inte får reda på att det kommer dröja med leverans förren man själv kontaktar och frågar var det blir av.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...