Gå till innehåll

pumpstorlek skummare??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Dum nybörjarfråga kanske:)

Har funderat på att köpa en Aquarium Systems Skimm 400 men undrar lite? Med följer en pump på 1100l/h men om jag inte kan ha en så stark pump kan jag då använda mig av en mindre pump ca 300l/h eller fungerar inte det?? Det står nämligen att den är för 0-400 liter men hade tänkt att använda den i ett 40 liters system och där blir 1100l/h för starkt i mitt fall!:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen står för bubblorna + vattenflödet, och det gör att vattenflödet blir lägre än de 1100. Skummaren är även avsedd att stå i ett fack utanför själva karet, vilket gör att du kunde haft 10 gånger högre flöde utan att det gjort något. Slöseri med el kanske, men det påverkar inget annat.

Till en 40 liters balja kanske du ska överväga en mindre / påhängs skummare? Alternativet är ju mer regelbundna vattenbyten, och skummarlöst.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en pump med specialimpeller för att göra små bubblor som du inte kan ersätta med en vanlig pump.

Sätter du i en för liten riktig skummarpump blandar den inte heller tillräckligt med luft i vattnet för att bygga upp skumpelaren i en skummarhals som har bredden anpassad för mycket mer luft.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...