Gå till innehåll

Små goby!


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Trimma tevegae läste jag i en artikel skulle vara en gruppfisk. Vet dock inte om den är bottenlevande.

http://www.reefsmagazine.com/forum/reefs-magazine/100584-shoaling-fishes-part-3-gobies-dartfishes.html

Lite konstiga bilder i artikeln. Bild nummer två är en annan art än 1 och 3 tror jag. Det ser ut som den art jag har Manne. Den jag har är solitär men i ett större kar funkar det med flera individer men de går inte i grupp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så säker på utan att arterna från släktet Elacatinus kan fås att leva i mindre grupper, flera av dem rapporteras leva i grupp. När det gäller Elacatinus multifasciatus som jag har själv så går två fiskar i mitt 22 liters nano utan problem. De kan iofs vara ett par men jag har inte sett några aggresiva beteenden mellan dem även om det är rapporterat från andra som haft arten. De som lever i grupp är intressanta eftersom de dessutom är putsargobys, tänker på Elacatinus randalli och Elacatinus prochilos. Även den mer vanliga Elacatinus oceanops har jag själv sett leva flera stycken i inredda kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse

Är inte en randalli en helt annan släkt , än dom två andra du nämner ? Dom andra är ju typiska putsare. Svarta med ett långt klarfärgat sträck längsmed. Medans randalli ser mer ut som en bottenlevande goby.. Den hade varit klockren för min smak..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rainfordi och hectori tycker jag är helt underbara fiskar. Om man köper två som små brukar de hormonmässigt utveckla sig som hane och hona.

Men hectori är mycket dominant över rainfordi så pröva bara den ena arten.

De är båda mer substratorienterade och söker mycket hellre godis i LS än i sanden. Det sägs om båda att de behöver en del trådalger i kosten för att må bra en längre tid i akvarium.<de är="" båda="" substratorienterade="" och="" söker="" hellre="" smådjur="" i="" ls="" än="" sanden.<="" html=""></de>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, den Lasse skriver om kallas för neongoby också, den du menar är Amblyeleotris randalli, det var även den vi pratade om häromdagen. :)

Koumansetta hectori kan jag hålla med om att den är riktigt häftig, även i mindre stim som de kan vara när man ser dem i butik, sen hur de reagerar när de kommer i en större tank som din har jag ingen aning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge :

Gissade det.. Synd..

Skulle vilja att kommande invånare är i mindre storlek så får leta på..

Kan bli en eller två lite större fiskar på sikt , finns ju egentligen en lång lista men får bita ihop..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rainfordi och hectori tycker jag är helt underbara fiskar. Om man köper två som små brukar de hormonmässigt utveckla sig som hane och hona.

Men hectori är mycket dominant över rainfordi så pröva bara den ena arten.

De är båda mer substratorienterade och söker mycket hellre godis i LS än i sanden. Det sägs om båda att de behöver en del trådalger i kosten för att må bra en längre tid i akvarium.<de är="" båda="" substratorienterade="" och="" söker="" hellre="" smådjur="" i="" ls="" än="" sanden.<="" html=""></de>

De två firrarna har ja i mitt kar, dom funkar mycket bra ihop än så länge. Ja hade nog Rainfordiin ett halvår före Hectorin kom i. tror att det hjälpe eftersom Hectorin är bra kaxig mot Rainfordiin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...