Gå till innehåll

Snabba råd nu!


Genne

Rekommenderade inlägg

Sätt på varmvattenskranen. Sätt fingret under, ta så hett vatten du klarar utan att du bränner dig (ca 50 grader) - strunta i gradtalet men så varmt som du klarar utan obehag - 15 till 20 minuter. Det brukar bli slut på värken då. För mig har det inträffat två gånger att jag börjat må tjyvtjockt efter en 5 - 6 timmar också - trotts värmebehandlingen. Men då är att märka att jag stuckit mig åtskilliga gånger på dessa skönheter (har sammanlagt 7 hemma just nu). När det lugnat ner sig - undersök det stuckna området så det inte sitter en tagg kvar - den skall ut i så fall. Giftet är delvis ett proteingift - det är därför det funkar med värme - du kokar ägg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diadema setosum is a species of long-spined sea urchin belonging to the family Diadematidae. It is a typical sea urchin, with extremely long, hollow spines that are mildly venomous. D. setosum differs from other Diadema with five, characteristic white dots that can be found on its body. The species can be found throughout the Indo-Pacific region, from Australia and Africa to Japan and the Red Sea. Despite capable of painful stings when stepped upon, the urchin is only slightly venomous and does not pose a serious threat to humans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diadema setosum is a species of long-spined sea urchin belonging to the family Diadematidae. It is a typical sea urchin, with extremely long, hollow spines that are mildly venomous. D. setosum differs from other Diadema with five, characteristic white dots that can be found on its body. The species can be found throughout the Indo-Pacific region, from Australia and Africa to Japan and the Red Sea. Despite capable of painful stings when stepped upon, the urchin is only slightly venomous and does not pose a serious threat to humans.

Jag är ganska säker på att det är flera arter inblandade i de som vi köper som Diadema setosum. Dessutom verkar det variera mellan individ till individ. Jag sticker mig ganska ofta och varmvattnet tar effektivt bort smärtan men två gånger har jag fått komplikationer ca 5-6 timmar efteråt - inte livshotande men ganska obehagliga illamåendekänslor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, inspirerad av Glenn gick jag och retade min Diadema och fick mig ett fint stick på höger långfinger(*), måste säga att det var ett klart och tydligt rör mig ej, meddelandet går inte att ta miste på.

Tog nån minut innan det började bränna/värka var tvungen att flytta några koraller innan jag kunde gå iväg en kvart. Körde en kvart med riktigt hett vatten, som ju inte var skönt det heller direkt, men värken har inte kommit tillbaks, fick dock efter en 20-30 minuter en rätt kraftig yrsel-attack svårigheter med att gå och så vidare med illamående och liknande, väldigt likt det man får efter att ha förtärt allt för mycket etanol, förutom att det gick över på kanske 5minuter, just nu har man lätt illamående kvar (ungefär som man hade ätit för mycket godis), lite domning här och var, och handen är lite öm, men det kan ju lika väl bero på det (nästan) skållheta vattnet man höll handen i.

Vi ska väl kanske också påpeka att jag har väldigt lätt att få yrsel och illamående, så inte helt konstigt att jag fick en reaktion på det sättet, men den var verkligen på en minut ifrån ingenting till en kallsvettningar, illamående och sen snurrade världen i några sekunder, antagligen när giftet nådde nån speciell del av kroppen.

Hur går det för dig Glenn? Känns det okej?

*= självklart retade jag inte den med flit men höll på och bökade i karet och flyttade en pelare där den var på andra sidan, så jag kände mig trygg, men han lyckades ändå :)

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...