Gå till innehåll

Bygga stor "revpelare"


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Dax för flytt om några månader, men man kan ju planera(och förhoppningsvis börja bygga inredning till) nytt kar redan nu!:)

Har tänkt mig en rumsavdelare på ~700L (+/- 100L, beroende på vad man hittar:P)

Ska försöka hitta ett begagnat kar i något så när rätt mått då jag inte vågar limma själv och att beställa blir dyyrt. Letar efter ett kar på minst 160x60x60 och då med avrinning på ena kortsidan optiwhite verkar ju vara att föredra och värt att betala lite extra för..

Har tänkt mig en scape något liknande detta gjord i 3 delar eller något, bild ritad i paint med touchpad och en gipsad hand så ni får ha lite fantasi!:)

post-6053-14468923674165_thumb.jpg

Har bestämt mig för att bygga med FaunaMarin reefscape foam, Epotex akvarielack och utgå ifrån en btn slimline, frågan är bara om jag ska köra med LS eller "död LS".

Har förstått att man måste laka ur död sten innan man använder den i karet- vilket verkar vara relativt komplicerat. Går detta att göra i kranvatten? I så fall kan man ju fylla en tunna 50% eller något med sten, sen fylla upp med vatten och världens cirkulation där i sen byta vatten med ett par dagars mellanrum?

Ska man bygga med levande sten kommer jag ju vara tvungen o ha karet färdigt i övrigt för att stenen ska ha någon chans att överleva sen blir det svårare att hitta bra stenar och antagligen inte lika bra byggt pga att jag lär stressa rätt bra :P

Tacksam om ni kommer med åsikter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån där sak skulle jag nog i grunden bygga med död sten, så att man kan planera och jobba i lugn och ro, det är lätt att det blir stressat annars, att laka ur död sten är inte så komplicerat som det verkar, låt det ligga i sötvatten med circulation och byt 100% av vattnet flera gånger i veckan, skölj av med hett vatten då och då, tills det inte längre kommer nån större mängd fosfat ur stenen i vattnet det ligger i. Sedan lägger du den (gärna i varmt, med doppvärmare) söt eller saltvatten och tillsätter en bakteriekultur, låter det stå med circulation i någon vecka och byter vatten några gånger, mäter fosfat och nitrat... Sen kan du använda stenen i ditt bygge fuktigt (bakterierna överlever) eller torrt (bakterierna dör)... Jag har till och med bakat min sten i ugnen på 125-150 grader en gång för att få det riktigt torrt och fint :). Det extra steget jag skriver om med bakterierna är för att om det finns några eventuella större rester av organiskt material så bryts det ner av bakterierna och kan sköljas ut med vattenbytena, det är inte nödvändigt på nåt vis men jag gör så för säkerhets skull så man slipper onödiga ammoniumspikar när det väl används i karet.

Bygg gärna ditt system i flera delar så att det går att ta isär, sätt PVC-rör som du trär genom hål i stenen/skummet så att det sitter ihop stabilt men ändå går att ta isär om det krävs, det gör det även lättare för dig att sätta igång det utan att ha allting klart i karet då de olika delarna kan stå i baljor med cirkulation, bakteriekultur och eventuellt några bitar LS så att den pelarna redan börjar bli koloniserade när karet dras igång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bygga den i delar ja, men pvc-rör som "kopplingar" mellan delarna va en bra idé!:)

Hur är det o blanda in kalksten i pelarna? sånna kan ju va lite lättare o hitta fina former..

Tror hellre att du ska sikta på död sten isf , då kan du ju rota genom hela lådan med sten innan du väljer dina godbitar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död LS är lätt att få till att bli en naturlig del av revet, efter ett par mnader så har den stenen antagit samma färg som levande sten och du får ett naturtroget utseende på revet. Se till att inte bygga för högt upp mot ytan, du vill gärna ha lite utrymme för koraller att växa på den övre ytan också. :)

Spännande scape!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va på zoologiska idag(och köpte fosfatremover då det är skyhögt i nuvarande kar:( ) och kollade lite stenar, dock inget köp. Men insåg att det kommer bli en rejält dyr historia dehär.... :P

Vad skulle hända om man tog levande sten och torkade? Förgiftar den vattnet när man lägger tillbaka den då?

Kanske inte ens behöver torka stenen för att reefscape foamen ska fästa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, har inget skum.. Blir till o beställa efter nyår då jag ska ut o resa nästa vecka.

Tänkte jag ska försöka använda lite av stenen jag har redan, eller köpa "begagnad" ls, så jag inte behöver lägga ut 10-tals tusenlappar på ny sten när jag redan har strax under 100kg..

Har funderat på o köpa 2 revpelare och sen bygga ihop dom, lär ju iaf. bli myyyycket lättare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...