Gå till innehåll

Sjögurkor


Jacko

Rekommenderade inlägg

Har funderat många gånger på att köpa en sjögurka men har hört skräck historier om dom. Hur ligger det till med dom vågar man köpa en eller inte? skulle villa ha en som "suger" sand gör alla det eller finns det andra typer? Vem ska man köpa?

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns många sorters sjögurkor men den vanligaste är väll den svarta som går å äter på botten.

Problemet är väll om den dör å släpper ifrån sig gift om den fastnar i pump eller nåt liknande.

Så se till att skydda alla pumpar ordentligt så är det nog inga problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Min svarta vandrade upp på sidorutan och fastnade i en tillfällig insatt powerhead och blev skalperad 2 dagar senare plockade jag upp den när tarmarna var framme och sjögurkan var nästan död. Inget hände med karet ingen massdöd mm så jag tror att den svarta gurkan är ofarlig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en svart sjögurka som slog ut alla fiskar på mindre än två timmar. Den hade inte fastnat i någon pump vad jag vet utan helt enkelt dött (av näringsbrist??, hade den i något år.). Hade före detta inte sett till gurkan eller lagt märke till den på länge (någon månad), så jag blev ganska överraskad. Jag kommer aldrig köpa någon gurka mer. Tycker inte de är värda risken. Jag har även hört andra med liknande erfarenheter. Personalen på JR där jag köpte den hävdade vid köpet att den var helt ofarlig. Jag borde dock vetat bättre... Dess förmåga att röra om i sanden är inte heller så bra.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, delade åsikter alltså. Klas du vet inte om den då den var borta hade varit död ett bra tag och därigenom kunnat slå ut alla fiskar el. såg du att den levde 2 timmar förre och sedan var allt dött. Tänkte att annars har man ju tid på sig att plocka upp den innan den blir riktigt toxic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag hade inte sett till gurkan på kanske en månad (eller inte ens funderat på den), så jag vet inte hur länge den varit död. Allt såg bra ut på morgonen. Frugan ringde och sa att något såg konstigt ut. Jag åkte hem, då såg fiskarna extremt stressade ut. Jag kopplade inte det direkt till gurkan. Satte dock in en massa kol + en ytterligare skummare, då jag misstänkte någon form av förgiftning.

3/4 av fiskarna var döda inom en timme, några flyttade jag, men de dog efter någon dag. En ocellaris-clown klarade sig. Notera att ALLA sjögurkor har Holothurin (det aktuella giftet), och är tickande bomber. Jag TROR inte att min fastnat i någon pump, utan snarare dött på en undangömd plats. Jag hittade den dock efter lite letande.

När gurkan avlägsnas och kanske tack vare kolet så repade sig akvariet. Clownen var hela tiden kvar i detta karet, och ca fem timmar efter att jag åkte hem från jobbet så såg den ganska obesvärad ut.

Jag blir lite trött på att höra att den och den inte är farliga. Handlare som fortfarande säger att de aldrig hört talas om några problem, fastän åtminstone jag har berättat vad som hände mig. Jag vet dessutom ytterligare en person som råkat ut för samma sak.

Sjögurkor ÄR potentiella systemkraschare, that's it! Huruvida man vill gambla är ju upp till var och en, men bara för att revolvern klickar i fem fall av sex så spelar inte jag rysk roulette (och handen på hjärtat... hur spännande är en sjögurka egentligen..?)

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klas ,vet du definitivt att det var gurkan som ställde till det?

Att sjö-äpplen kan åstadkomma det du beskriver ,vet jag av egen erfarenhet.

Men att mexicana (aka:åsne-bajs) skulle kunna orsaka detta,låter ovanligt

Jag har haft svarta sjögurkor i mina kar dom senaste 10 åren utan problem.

Dom är ju om inte annat effektiva renhållningsjon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sea cucumbers

Holothurians

Usually, sea cucumbers are some of the safest reef animals to touch. However, they have a special organ called Cuvierian organ that contains toxic substances.

When in danger, these animals will expel their viscera together with the Cuvierian organ. In the water it becomes larger and splits into long white sticky threads that adhere to the enemy’s body. The venom of the sea cucumbers quickly weakens the muscles of the enemy and if the Cuvierian tubules come into contact with the eyes, the result may be permanent blindness.

The substance holothurin has been isolated from the Cuvierian organ. It is a strong poison- if 30 g of it are dissolved into 3 l of water, all fish swimming there will die within 30 minutes. Aborigines from the islands in the South Pacific knew that the viscera of the sea cucumbers contain a toxin. Since ancient times they used it to poison fish in closed lagoons. The holothurin blocks the transmission of nerve impulses, decreases the regeneration processes, kills microorganisms and prevents tumors. It is considered an effective treatment of skin fungi. Holothurin has been the source for production of a medicine that regulates cardiac activity, improves metabolism and has a general stimulating effect. Furthermore, some useful glycosides have been isolated from the sea cucumbers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack svärd,intressant utdrag - ingenting för tryckarakvariet mao

Det finns tydligen nån slags klassning på vilka arter som

är mer eller mindre farliga -nån som vet var man kan hitta detta??

Sammanfattningsvis så är då sjögurkor rysk akvarieroulette,där sjöäpplen motsvarar

6 kulor i magasinet och sjögurkor nånstans 1-3 kulor!!!

Det finns dock platser i världen där sjögurkor räknas som delikatesser-så jag antar att dom ätliga sorterna är relativ ofarliga

Förresten,glömde nästan-när man vänjer in sjögurkor får man aldrig hälla i transportvattnet i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurkor är egentligen nåt för erfarna akvarister med stora akvarier. Pseudocolochirus violaceus (det snygga sjöäpplet) tex. anses som "Reef-safe" dvs är snäll mot andra invånare i akvarier men man ska nog ha minst 375-liters så den inte behöver bråka om utrymmet och ett sånt stort akvarium med god filtrering så gör det nog inte så mycket om den skulle släppa lite gift.

Dom lever upp till 10 år och när dom dör avsöndrar dom det där giftiga membranet men som sagt ett rejält akvarium så är det ok. Jag hade själv ett sådant sjöäpple en gång och det var mkt intressant att studera när det fångade räkbitarna o romkornen o stoppade in i "munnen". Jag hade dock ett par korallkrabbor (ni vet såna där små gråvita gynnare som tjuvåker i levande stenen och som man genast ska fiska upp o spola ned) som knipsade av tentaklerna av stackarn, jag tyckte så synd om honom när han viftade med sina stumpar...snyft.

I alla fall, har man erfarenhet, stoort akvarium så ska man ha en sån och har man dessutom lite tur så får man med en snyltfisk i magen när man köper dem. Snyltfisken är en typ av nålfisk som lever med sjöäpplet som värddjur och simmar in i rumpan på den.

Och förresten, nästan alla saltvatteninnevånare koraller polyper osv innehåller nån form av gift/nässelgift så ska man ha ett helt giftfritt akvarium så ska man ha fiskar...sötvattensfiskar ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej roland,det hjälper inte med större kar,jag råkade ut för detta i ett kar större än 1200l ,dödade som jag nämt tidigare en besättning för 30.000:-

reef safe menas i allmänhet att det inte ger sej på koraller och sånt

och dessutom kan dom släppa gitet utan att dom dör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurkor är egentligen nåt för erfarna akvarister med stora akvarier. Pseudocolochirus violaceus (det snygga sjöäpplet) tex. anses som "Reef-safe" dvs är snäll mot andra invånare i akvarier men man ska nog ha minst 375-liters så den inte behöver bråka om utrymmet och ett sånt stort akvarium med god filtrering så gör det nog inte så mycket om den skulle släppa lite gift.

Dom lever upp till 10 år och när dom dör avsöndrar dom det där giftiga membranet men som sagt ett rejält akvarium så är det ok. Jag hade själv ett sådant sjöäpple en gång och det var mkt intressant att studera när det fångade räkbitarna o romkornen o stoppade in i "munnen". Jag hade dock ett par korallkrabbor (ni vet såna där små gråvita gynnare som tjuvåker i levande stenen och som man genast ska fiska upp o spola ned) som knipsade av tentaklerna av stackarn, jag tyckte så synd om honom när han viftade med sina stumpar...snyft.

I alla fall, har man erfarenhet, stoort akvarium så ska man ha en sån och har man dessutom lite tur så får man med en snyltfisk i magen när man köper dem. Snyltfisken är en typ av nålfisk som lever med sjöäpplet som värddjur och simmar in i rumpan på den.

Och förresten, nästan alla saltvatteninnevånare koraller polyper osv innehåller nån form av gift/nässelgift så ska man ha ett helt giftfritt akvarium så ska man ha fiskar...sötvattensfiskar ;-)

Jag kan lugnt säga att sjöäpplen är livsfarliga! med reef safe så måste de mena att man kan ha dessa djur tillsammans med koraller och andra lägre djur och det funkar utmärkt men problemet är när de kolar vipen då är det bara att tömma burken och starta om från början och handla nya fiskar mm. Jag tycker uppriktigt väldigt illa om dessa djur och jag ryser lite grand när jag ser en sådan i någon akvarieaffär om det är okunnighet eller ointresse att handlare inte informerar om dess farlighet till kunder vet jag inte men det vore beklagligt om handlare struntar att lägga in en liten varning när någon visar intresse för dem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Indo-Pacific Sea Apple - Pseudocolochirus violaceus

The Indo-Pacific Sea Apple may grow to 7 inches. Omnivore. The Pseudocolochirus violaceus is generally peaceful toward other tankmates. Reef-safe. Many consider the Pseudocolochirus violaceus a high-maintenance specimen. Toxic, it will secrete poisonous membranes if it dies.Feed also with various shredded meaty treats (fish, krill, shrimp). Aggressive when tentacles hook something. Ultra-sensitive to alkalinity changes, and will be toxic if it dies. It requires an expert reef keeper. Be careful with copper-based medication and extreme nitrate levels. Keep water quality high (SG 1.023 - 1.025, pH 8.1 - 8.4, Temp. 72 - 78° F). The Sea Apple, Australian is commonly collected from Australia.

Mer info så alla förstår hur farliga de är även för oss människor

the beautiful sea apples (e.g., Pseudocolochirus violaceus and P. tricolor) also lack these Cuverian tubules, but along with Bohadachia argus and Actinopyga agassizii, are considered among the most toxic sea cucumbers in the world. In fact, according to Wilkens (1998), it takes only about 1g of tissue from any of these particularly toxic species to poison the fish in a 25g tank. These toxins also affect humans, and many people suffer moderate to severe skin and eye irritation if they come into contact with these toxins (Cunningham and Goetz 1996). Some cases in which toxins came into direct contact with the eyes have resulted in blindness, and deaths have even been reported in cases where people have eaten these animals without the proper preparation.

Hela artikeln här

http://www.advancedaquarist.com/issues/nov2002/invert.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag aldrig våga stoppa ner en gurka och i synnerhet inte ett sjöäpple i mitt kar. Visst gör de nytta men jag tycker man har ett ansvar med de fiskar/koraller man köper. Att riskera att allt i karet stryker med pga en sjögurka tycker jag är diskuterbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla såna här innnevånare innebär ju en kalkylerad risk,jag menar att i princip så utsätts ju befintlig akvariebesättning för en potentiel dödsrisk varenda gång du introducerar nya djur - med nya potentiella parasiter,sjukdomar etc!

Man får ju då ta lärdom av jimmy´s olycka här,och skydda sina pumpinsug på ett effektivt sätt.

Samtidigt tror jag i allafall att en vanlig sjögurka i ett etablerat kar och utan potentiella angripare (pumpinsug incl.) är en ganska låg risk - som gör mer nytta än skada!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket utropstecken här... Sjögurkor/äpplen likt alla levande djur dör förr eller senare vare sig du skyddar dina pumpinsug eller inte. Så om du har tänkt att ha ditt kar i säg 10 år kommer det med stor sannolikhet hända en liknande olycka med giftutsläpp i vattnet. Det kallar inte jag en kalkylerad risk. I varje fall inte när det gäller sjöäpplen. Men detta är bara min åsikt, finns ingen anledning att börja gapa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Greger trots allt. Sjögurkor och då menar jag inte sjöäpplet är utmärkta invånare i ett kar om man ser till att de inte kan fastna i nån pump. De utsöndrar bara gift när de blir angripna eller stressade. Jag har haft både svarta och den rosa/svarta som har tynat bort pga. för lite mat och bara försvunnit spårlöst. De verkar inte avge gift när de dör i frid för jag har aldrig tappat någon fisk pga.det men jag har haft lek en gång i ett 720L kar av den svarta. Jag hade 3st som stod rakt upp som svarta sno.... (Använd er fantasi) en på högra sidan karet, En på vänstra sidan och en i mitten och bolmade ut mjölke. Antagligen så var det 3 killar för några ägg såg jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kritiken var, som jag skrev, främst riktad mot sjöäpplen som bla Svärd och Greger tyvärr har däliga erfarenheter med. Greger förlorade visst fisk för 30000kr, vilket måste ha kännts för jäkligt. Beklagar verkligen.

Men samtidigt har jag läst att personer råkat ut för förgiftat vatten när "vanliga" gurkor har dött eller stressats i karet. (Detta är inget jag läst i någon facklitteratur utan från personer i forum varför det kanske inte är pålitligt). Vet ni om vissa arter avger giftig och andra inte? Jag skulle gärna vilja ha åtminstone en gurka men jag är inte villig att riskera mina andra invånare.

Tacksam för en saklig diskussion.

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att ma inte alltid kan lite på vad folk skriver på forumen. Var det inte Jimmy som bara för någon vecka sedan skrev att de svarta gurkorna inte är farliga... Nåväl, jag har ju vid flertalet tillfällen här berättat min historia. Det spännande är, tycker jag, (om vi nu skall blanda in facklitteraturen) att jag har i min hyllmeter med facklitteratur inte på något ställe om sjögurkor ser att de skulle vara ofarliga. Överallt varnar författarna om att ha dem tillsammans med fisk. Nilsen/Fosså är t.o.m. riktigt tjatiga...

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är väl en del av faschinationen med denna hobby,det finns mer en en sanning och mer än en "rätt" metod.

Vi är ju ganska många "experter" som trängs på denna sajt,och förmodligen har alla mer eller mindre rätt,eftersom olika kombinationer och förfaringssätt ger olika resultat.

Men det är väl som med religion och historia,var och en får väl göra sina egna tolkningar och värderingar

jag tycker att jag har haft framgång med mina kar dom senaste tio åren,trots en och annan vurpa -men det är ju bara att "bryta ihop och gå vidare"!

Samtidigt så har jag nyss gett mej på ett annat hopplöst projekt : en lima scabra,så man lever ju inte alltid som man lär -får se hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...