Gå till innehåll

Behöver jag något mer?


Houman

Rekommenderade inlägg

Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?

Välkommen till SVG!

Har ett blenny själv utöver mitt 375L och det enda du behöver komplettera med är en doppvärmare som håller tempen. Eftersom du är ny och inte vet hur mycket du kan så säger jag att du måste fylla på osmosvatten varje eller varannan dag. "Avdunstat vatten". För att underlätta för dig själv så kan man om man vill köpa en osmolator. Själv kör jag med tunze 3155.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, så det är inget mer alltså, jag trodde det var mer komplext än så, men detta lät ju bra, hur mycket salt kommer behövas för ett sådant kar, finns det något som skall tillsättas i vattnet förutom salten för att få rätt värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sedan en sak till, vad kan jag ha i ett sådanthär akvarium, en drakfisk är ju givetvis att välja bort pga strlk, men vad annars kan man ha? finns det muränor som inte blir stora tex, går det att ha muränor med fiskar isådannafall, vad mer går att ha och samtidigt blanda,

efter hur lång tid kan man släppa i fiskar från uppstarten, hur lång tid tar det för att blir bra balans i karet ungefär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du bör nog skaffa dig ett gäng tester oxa,

ph, nitrit, nitrat, ammonium, fosfat är väl viktigast i början, men är lika bra att skaffa kh, ca och mg för det kommer behövas senare.

Levande sten om du inte tänkt på den, och den skall juh köras in,

ett het tips är att inte stressa.

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du bör nog skaffa dig ett gäng tester oxa,

ph, nitrit, nitrat, ammonium, fosfat är väl viktigast i början, men är lika bra att skaffa kh, ca och mg för det kommer behövas senare.

Levande sten om du inte tänkt på den, och den skall juh köras in,

ett het tips är att inte stressa.

lycka till

ok, ja givetivs levande sten, och hur "kör man in den," och hur många kilo levande sten handlar det om för ett sådant kar på 80liter,

samt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag starta mitt snacka folk om 10-15% levande sten, sen att 1kg sten ~ 1l vatten

"köra in" lägg in stenen i salt vatten och vänta:P

det finns många olika åsikter om hur länge man ska vänta, det kanske finns någon mer erfaren som kan bättre, men jag väntade ca 4vecka innan första fisken kom i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör även köpa en refraktometer, det är ett instrument så du kan mäta salthalten i karet. Det finns billiga vipparmsmätare men dessa kan vara opålitliga, jag skulle rekommendera att satsa på en "riktig", de brukar ligga ute här på guiden för ca 300-500 kr. Du kanske vill ha lite levande sand på botten med för att få ett mer naturligt utseende.

Annars är väl förloppet ungefär såhär:

1. Fyll på karet med vatten (gärna Osmosvatten om du har tillgång)

2. Tillsätt salt

3. Mät så du har en bra salthalt/salnitet

4. När saltet har löst sig lägg i stenen

5. Efter 2-3 dagar brukar stenen ha släpp ifrån sig diverse smuts och skräp som du kan suga upp

6. Tillsätt sanden (man brukar lägga i sanden efter stenen så stenen vilar mot akvariets botten så man slipper att sandgrävande djur rör sig i sanden under stenen vilket kan leda till att stenen välter)

7. Vänta 3-4 veckor och använd denna tid till att läsa läsa läsa och fråga fråga fråga. Det finns mängder av information hur man startar upp och sköter ett kar, både här på guiden och på utländska forum.

Här kan du börja med att läsa igenom hur en uppstart kan gå till: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?249-Nyb%F6rjarartiklar

Om du bor i Göteborg har du tillgång till några riktigt bra handlare, prata gärna med dem för råd och tips med:

Bioted (Kungsbacka)

Ciklidhuset (Lerum)

Marinakvariet (Mölndal)

Herkules Zoo (Hisingen, har inte varit där på länge så vet inte om de fortfarande har saltavdelingen kvar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör även köpa en refraktometer, det är ett instrument så du kan mäta salthalten i karet. Det finns billiga vipparmsmätare men dessa kan vara opålitliga, jag skulle rekommendera att satsa på en "riktig", de brukar ligga ute här på guiden för ca 300-500 kr. Du kanske vill ha lite levande sand på botten med för att få ett mer naturligt utseende.

Annars är väl förloppet ungefär såhär:

1. Fyll på karet med vatten (gärna Osmosvatten om du har tillgång)

2. Tillsätt salt

3. Mät så du har en bra salthalt/salnitet

4. När saltet har löst sig lägg i stenen

5. Efter 2-3 dagar brukar stenen ha släpp ifrån sig diverse smuts och skräp som du kan suga upp

6. Tillsätt sanden (man brukar lägga i sanden efter stenen så stenen vilar mot akvariets botten så man slipper att sandgrävande djur rör sig i sanden under stenen vilket kan leda till att stenen välter)

7. Vänta 3-4 veckor och använd denna tid till att läsa läsa läsa och fråga fråga fråga. Det finns mängder av information hur man startar upp och sköter ett kar, både här på guiden och på utländska forum.

Här kan du börja med att läsa igenom hur en uppstart kan gå till: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?249-Nyb%F6rjarartiklar

Om du bor i Göteborg har du tillgång till några riktigt bra handlare, prata gärna med dem för råd och tips med:

Bioted (Kungsbacka)

Ciklidhuset (Lerum)

Marinakvariet (Mölndal)

Herkules Zoo (Hisingen, har inte varit där på länge så vet inte om de fortfarande har saltavdelingen kvar)

Tack så mycket för så bra information, detta var verkligen näringsrikt du tippsade om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...