Gå till innehåll

Frågor kring LED drivare


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag får inte till det riktigt i min hjärna.

Kan man driva 3W CREE med en 350 mA driver o ända få "full effekt" av Lampan?

Hur många 3W CREE kan man driva på full effekt med en 700mA Driver?

Jamenar att det är en begreppsförvirring, ena gången pratar man energi o andra gången om strömmen.

Jag har ganska lätt att få fatt i en driver men jag känner att jag inte ställer rätt krav, för att jag vet inte vad jag ska ställa för några.

Låt oss säga att drivern ska driva 15st 3W CREE, vad behöver jag säga till grossisten???

Kan någon bringa lite ordning på någorlunda normalsvenska:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Effekten på en LED regleras med strömstyrkan, men olika LED har olika spänningsfall vid olika strömmar så även om de har samma maxeffekt tex 3W så är det inte säkert att de har samma maximala strömstyrka. De flesta (alla?) Cree måste matas med högre strömstyrka än 350 mA för att nå maxeffekt. Dessa detaljer står i databladet så kolla där för de LED du vill driva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED fungerar så att strömmen som du driver de med måste vara konstant. Effekten LEDen ger är därmed helt styrd av strömmen. Om en LED uppges dra 3W vid t ex 700 mA så drar den bara 3W när den matas med just 700 mA. Driver du den med en lägre ström så ger den en lägre effekt och en högre ström ger en högre effekt.

Så länge du kopplar LEDarna i en serie så går samma ström genom alla LEDar. Det innebär att du måste ta reda på om en drivare kan leverera den spänning som krävs för alla LEDar i kedjan. Du reda på spänningen som drivaren måste kunna leverera genom att multiplicera den "forward voltage" som LED-typen kräver för att kunna matas med 700 mA med antalet LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det långsamt så att jag kopplar.

Såååå 3W beskriver inte spänningsfallet utan det kan vara olika med samma effekt?!

Vilket ger att en 3W kan kräva olika drivström beroende på vilket spänningsfall den har.

Ja jo logiskt.

Så driverns effektkrav är summan av de spänningar som alla LEDs har i samma slinga??

P(driver)= X(volt) + X(volt) + X(volt) * 700mA ?????

Betyder det även att olika typer (Läs spänningfall) av 3W LED kan inte finnas i samma slinga??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är att du vill kunna "styra" strömmen mellan 700-1000mA beroende på hur mycket ljuse du vill ha från varje enskilt chip.

Ställbart/dimbart underlättar att ställa in din "ton/smak" i ljuset.

Volten som står på drivern är en maxvolt som i princip anger hur många chip som kan sättas i serie.

Ju högre volt desto fler chip i strängen kan du ha.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En diod har en minsta voltstyrka för att det skall ske något. Denna kallas fV = forward voltage . För de cree vi brukar använda så brukar den röra sig mellan 2,5 - 3,5 och är beroende på strömmen. För powerled så är det viktigt att man har en konstant ström och låter volten variera efter belastning. De första powerledsen drevs med 350 mA och det betyder att exempelvis för att ge 1 watt att Vf är 1/0,35= ca 2,8. Senare så har det kommit sk 3 wattare vilket är en sanning i sig för det är inte alltid de ger 3 watt. Tittar man på den vanligaste royal blue så heter den XP-E och kan matas med 1000 mA om man vill. Vid 350 mA är fV ca 3,2 volt och man får då ut 1,1 watt från den. Vid 700 mA så är fV ca 3,4 och wattstyrkan blir då ca 2,4 watt. Vid max 1000 mA så är fV ca 3,55 och man får då ut ca 3,55 watt från den. Ofta väljer man en lägre strömstyrka än max eftersom det inte sliter så på dioden och inte ger så mycket värme. Jag kör mina blue på 900 mA och får då en wattstyrka på ca 3,15 watt. Allt räknat på den vanliga effektformeln: Effekten (W) = Spänningen (V)* strömen (A). Om man nu vill koppla fler dioder till samma drivare så måste man om strömmen skall bli densamma överallt seriekoppla dem men det får effekten att man måste addera varje fV för att få det totala spänningsfallet. Seriekopplar man 3 st XP-E royal blue så får man vid 700 mA ett totalt spänningsfall på 3*3,4 V= 10,2 V. Spänningsaggregatet måste alltså klara minst 10,2 V vid 700 mA. seriekopplar man 7 stycken vid 700 mA så får man totalt 23,8 volts spänningsfall. Det vill säga drivern måste klara att ge 23,8 V vid 700 mA. Om man tittar på drivrarna så kan det stå (om man väljer en som ger 700 mA) 700 mA V= 3 - 40 V. en sådan driver klarar att mata mellan 1 och 11 XP-E Royal Blue. Man måste alltså skaffa en driver som ger den önskade strömmen - sedan bestämmer spänningsomfånget hur många man kan koppla i serie vid den strömstyrkan. kurvan mella Fv och matningsspänning varierar mellan de olika fabrikaten. Skulle vi valt en vit XP-G så ger den ett fV på ca 3,2 vid 700 mA vilket ger att man på 40 V kan koppla 12 st i serie max.

En XP-G kan dock köras i högre strömstyrkor - upp till 1500 mA och har då fV på 3,55. Wattstyrkan blir då 5,3 W. Köper du då en drivare som vid 1500mA ger en voltstyrka mellan 3 och 40 V så kan du seriekoppla 1 - 11 även här. Kör du samma - vilket är vanligast på 900 mA så får du ett fV på ca 3.3 och kan då vid 900 mA och 3-40 V koppla max 12 dioder i serie.

Kommer vi till den nyaste XM-L så går den att köra på 3000 mA. Där är fV på ca 3,3 och du kan få ut nästan 10 watt av den "3 wattaren". Vanligast är att köra den på ca 1500 mA och då får du ett fV på ca 3,1 V vilket då ger ca 4,6 watt

Hoppas detta har gjort sakerna klarare för dig

Nämnas kan att många drivare inte går ned så lågt som till 3 V utan kan vara specifierade 9-40 V exempelvis. I det fallet måste du ha minst 3 st i serie om fV är 3 V och över för att det skall funka utan att strömrusa chippen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då blir det klarare.

En driver är alltså en apparat som levererar konstant ström mellan sina angivna belastningsgränser är det rätt uppfattat??.

En LED kräver konstant ström. (Men är spänningen inom sitt märkområde spelar antalet LED(läs uttagen volt) ingen roll)

Ström-kravet (för monterad LED) behöver finnas beskrivet.

Pänningsfallet över varje LED behöver man veta.

Men nu blev det enklare:)

Nu kan jag helt plötsligt om jag tar reda på fV på tänkt LED skissa fram vilken driver jag behöver för tänkt antal LED i slingan.

Det går dessutom att vända på resonomanget,,,,alltså om ja har en Driver i handen så kan jag genom att summera fV få fram lämpligt antal LED i slingan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse kan du förklara lite närmare det där med XL-M

Kan man köra en sådan XL-M på mer än sin märk-effekt???????

3 watt är inte längre deras märkeffekt faktiskt, utan de anger maximal ström och då får man ut dessa effekter. Man skall märka att ju högre effektutag man tar ut desto mindre ljus blir det per watt. Exempelvis uppger man att XL-M ger 280 lumen vid 700 mA - vilket ger ca 140 lumen per watt. Går man upp i högre strömstyrkor så ökar givetvis ljusutbytet men det är inte en rak kurva utan det blir mer som en parabol.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp då är ja med tror ja.

Suttit och lekt lite på Rapidled.

Om ja tar en Driver LPC-60-1750 så kan jag ha 9 XL-M LED i slingan.

Är det rätt uppfattat?

O ja Manne du har nog rätt att en dimbar Driver är att föredra.

Enligt RL så funkar 3-10 chip på den drivern..

Jag kör med två av dessa.

http://www.rapidled.com/servlet/the-176/Mean-Well-HLG-dsh-185-dsh-42B-Constant/Detail

Det är en större driver för flera strängar/serier med chip. I mitt fall fem serier med 12 i varje vilket ger 880mA.

För mig var sextio blåa 3w o sextio vita 3w en bra start..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt RL så funkar 3-10 chip på den drivern..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

FV på 1750 mA är 3,15 ungefär vilket ger totalt 31,5 V på 10 st körda på 1750 mA. Drivern klara 34 V så det stämmer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja har ett tiotal blå CREE och en trekanals dimbar driver(allt ligger i en låda), så att ja tar nog o stoppar i 5 blå i beställningen.

Har idag 12 54W T5 över karet, och det passar som handsken att plocka bort 2 rör o ersätta med 70*70 profil (med 85W LED)

Ja hoppas att mina Osram67 Blå kan kompensera allt det vita ljuset från XLM en.

Funkar detta så kommer jag att efterhand fasa ut T5 o ersätta med lite olika LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig står det kod 27 Kortet har inte rätt "mottagaradress", när jag ska betala.

Ringde banken igårkväll och dom kan inte förklara, så att ja har öppnat ett P-Pal konto så får vi se om det går den vägen istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig står det kod 27 Kortet har inte rätt "mottagaradress", när jag ska betala.

Ringde banken igårkväll och dom kan inte förklara, så att ja har öppnat ett P-Pal konto så får vi se om det går den vägen istället.

Jag råkade ut för samma sak hos rapidled... Har du åäö i din adress? Gör inte fler försök för då kanske banken spärrar ditt kort (hände mig). Enklast är att betala via paypal istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...