Gå till innehåll

Väteperoxid mot alger (H2O2)


freguz

Rekommenderade inlägg

Läser en del på nätet om folk som med framgång blir av med alger med hjälp av hydrogen peroxide H2O2.

Har inte sett nån diskussion om detta medel på SG, så det vore kul att höra om någon har någon erfarenhet av detta?

Ett par trådar om alger och h2o2

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=268706

http://www.reefs.org/forums/topic141819.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid använde jag mycket första halvan av 80-talet. Sedan jag hittade tillbaka till hobbyn hösten 2006 tror jag inte jag läst något speciellt om det.

Rutinerat :)

Jag tänkte på de trådarna jag bifogade, det kanske finns nån substans i det ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - det är nog inte så dumt. Väteperoxid används i de sk oxidatorerna och jag har använt hemmabygda sådana under min ciklidtid med stor framgång. Både som syresättare och en typ av enkla och billiga ersättare till ozon. Har testat det mot vita prick med viss framgång. Till mitt senaste nano köpte jag en liten orginal Söchting minioxydator. Då jag ville testa den före jag startade mitt nano så satte jag den i min överiningskammare till mitt RSM. På kanterna till den har jag i alla år haft en rätt så kraftig håralgtillväxt som jag skördat med jämna mellanrum som en skrubber ungefär. Sista rensningen gjorde jag ca 1 vecka efter det jag satt in minioxydatorn i facket. (för ca 2 månader sedan). Nu har jag inga alger där plötsligen.... Kanske någon indikation.

Schötings oxidatorer har inte använts speciellt mycket i Sverige men de är bra och gör sitt jobb. Tänk bara på att om ni spär ut väteperoxid så är RO eller destvatten nödvändigt - fungerar inte med kranvatten - då får man en för snabb reaktion. 4 - 6 % är lämplig koncentration i behållaren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...