Gå till innehåll

Liatölpens RSM


krille 55

Rekommenderade inlägg

Nu är tempen åter mere på 26 grader i vattnet. Kollade värdena i karet innan vattenbyte för att se så det inte va nåt som va helt fel. Blev så här : Kh 8, Ca 420 Mg 1360, Po4 0,03 och No3 över 10. Det enda som avviker mot mina normala värden är No3. Det brukar ligga under 5. Jag bytte 50 liter vatten. Många av korallerna visar tendens att tappa färg. Gröna callendriumen är ljust mintgrön och alla montiporaflaken drar åt brunt i färg, både röd grön och lila. Kan detta bero på den höga tempen som va när jag kom hem för de uppmätta värdena va ju ungefär va dom brukar. Samtliga räkor och eremiter kom fram när jag matade så det enda som saknas är den ena clownfisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom visar nog bara att det inte va helt skönt med sol och värme :) Hoppas det löser sig för dig. Nitraten kan ha med clownen att göra om den givit upp ruttnat till sig lite granna innan djuren käkat upp den. Så det kommer nog gå till det normala igen :)

Väldigt fint kar måste jag säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom gillar inte sommaren :( Det är lustigt när man är hemma så händer det ofta inget drastiskt men när man är iväg då ska det passa på. Cyano exposion fick jag när jag kom hem från jobbet. Sög bort det värst och nu ikväll när man skulle släcka såg jag eländet i sin fulla prakt det går fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är en lågväxande mjukkorall, ser ut som broccolihuvuden ungefär. En trevlig sak som brer ut sig på botten, faktiskt riktigt snygg. Klarar sig med rätt lite ljus så den kan stå rätt undanskymt. Gav Stig en bit men han visste inte heller va den hette.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt att döda två glasrosor och tre protopalhytoa med kalciumhydroxid och spruta. Bytte därefter 25 liter vatten innan jag startade pumparna igen. Sitter nu framför karet och pustar lite innan det är dax att gå till jobbet. Skulle putsat framrutan också men det får va till i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ha varit bra att du inte tog fler då de kan bli riktigt sura mot varandra om de inte får var sin "utsiktsplats" i ett revir där de kan känna sig hemma. Min satt t.ex alltid på min Caulstrea :)

Hoppas du fick en hona och hane då de är ganska lätta att få till att lägga ägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

är i Linköping över helgen. Hade en kylväska med fraggar med mig på tåget upp igår till Picko. I dag möttes vi vid korallfisken och sen var jag med honom hemma och kollade hans kar. Va ute i stadsvimlet i går kväll, det är stadsfest denna helgen. vi kollade på Plura och eldkvarn och sen blev det en pubrunda. Tyvärr råkade jag sätta mej på min mobil och spräcka displayen så nu är jag inte kontaktbar. Fick låna dator av dom vi bor hos för att skriva detta. I eftermiddag och i kväll fortsätter festen och i morgon blir det tåg hem igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...