Gå till innehåll

Liatölpens RSM


krille 55

Rekommenderade inlägg

en bild till. Hur blå kan en fisk bli[ATTACH=CONFIG]87216[/ATTACH] En inte så bra grej såg jag när jag kollade dom nytagna fotona i datorn. det syns på det jag lagt upp med. På dom lila skivorna är där fullt med plattmaskar. Hur får man bort dom och var kommer dom ifrån. Har aldrig sett några tidigare i karet. Doppade hela kolonin i sötvatten. Dom som satt på skivorna verkade försvinna i alla fall. Får väl avvakta och hålla koll

Hur har det gått med plattmaskarna? Finns ett preparat från salifert som funkar bra, flatworm exit heter det. Hade ganska mycket ett tag och det funkade kanon för mig, men det tog nog inte kål på alla då jag har sett ett fåtal krypa omkring på mina florida.

Skickad från min iPad med Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite hemmablind blir man. Gnäller på tillväxten men en av fraggarna jag fick av manne för tio dar sen Limmades så att den va precis i vattenytan när jag tappade ut 25 liter för vattenbyte. Idag gjordes ett likadant vattenbyte och då stack den upp en cm över ytan. Rätt bra på tio dar tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju framsätet till plymouten som skinnsoffa i hallen. Sitter i den och drömmer om sommaren och tittar på akvariet. Ett par helbilder tagna från soffan.post-6211-14468928109378_thumb.jpg Försökte med lite olika inställningar på kameran dom här blev bäst. Det är ljusare i karet men färgerna blir bättre om man bländar ner lite.

post-6211-14468928109083_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemkommen efter en lång dags revyrep. Har börjat tillsätta spårämnen i ballingen enligt stigs recept. Allt ser ut att växa bra, dock har jag en blå pistillata som bleknar i färgen. Fick en fragg av larry som jag inte kom ihåg vad den hette. Den är brun med utbrett växtsätt och nästan grön i tillväxtskelettet som lyser mellan polyperna. Den dör i kanterna men växer i mitten. När jag limmade den slog jag av en liten flisa som ramlade ner på botten väldigt skuggigt bak ett par stenar. Den biten ser mycke bättre ut än den stora. Kan jag ha satt den för ljust? Min Mitraxkrabba betar alla alger UTOM kulalgerna. Dom ignorerar han fullständigt. Sitter och putsar dom rena från andra alger. Kan det va så att han är för liten så han inte får grepp om kulorna. Får väl avvakta och se vad som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har varit och tittat till sommarstugan idag. Passade på att åka in till "litetsmultron" i halmstad och hälsa på. Lämnade ett par fraggar som tack för levandesten jag fick vid uppstart av mitt nya. Fick även med mig ett par fraggar och två ricordeor, en orangegrön och en rosalila. skummaren hade slutat fungera när jag kom hem så jag fick ta ut den och göra den ren. Den va helt igensatt så nu vet man ungefär hur ofta man behöver göra det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Krabban tittade fram när ni åkt. det är ju typiskt. Kom hem nu efter en låång repdag. Karet har blivit lite eftersatt senaste veckan pga revyn. Orkade i alla fall mäta lite värde och såg att kh va nere på 5,8. Har väl slarvat med ballingen. Kh sjunker fortare än Ca och Mg. Ikola kom med doserpumpar till ballingen i tisdags så när jag fått tag i slangar till den så måste jag försöka få tid till att installer dom och den automatiska vattenpåfyllningen. Vi har premiär på lördag så då lugnar det sig lite. Föreställning fre och lör kväll. Då får man dagarna ledigt. inte som nu rep mellan 09.00 och 21 både lördag och söndag. Om nån är sugen på att få sig ett gott skratt och komma och titta på en salt kille och hans dotter som spelar revy så kan ni skicka ett pm. Vore kul om några kunde dyka upp. Har blandat 25 liter vatten så jag måste få tid till ett vattenbyte när jag kommer hem i morgon kväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett vattenbyte igår och plockade så mycke bubbel och trådalger jag kunde. 'Mitraxen har fortfarande inte fattat att det är hans jobb. Karet har blivit lite eftersatt de senaste veckorna pga revyrepetitioner hela helgerna från kl 09 till 20. Premiär på lördag så nu är det bara föreställningar fre och lör kvällar. mätte lite ikväll efter vattenbytet. Såg bra ut: Po4 0,03, No3 2, Mg 1320, Ca 420,

Kh 8,3 och ph ca8. Allt med salifertpost-6211-14468928625297_thumb.jpg Lägger upp en helbild. Det växer ganska bra nu i baljan och färgerna blir bättre och bättre. Är ganska nöjd. Jag får nån konstig reflex mitt i bilden men det får ni stå ut med. Ska till jobbet nu. kommer fler bilder i morgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...