Gå till innehåll

Stort MH problem


Guest HK_Akvarie

Rekommenderade inlägg

Guest HK_Akvarie

sitter o funderar på vilken MH jag vill ha till mitt akvarie.. det är ett 200liters med standard mått 100x40x50

tror att jag vill ha en 2x250 +t5 men vet inte vilken modell jag ska välja, eller vart jag ska beställa den ifrån.

denna verkar intressant -> Aquasunlight NG 2x250w+4st T5+EVG eller denna ->Aquasunlight NG 2x250w+2st T5 o lägga till ett par kronor för en EVG ballast o kanske en månbelysning, vet någon om denna går att stänga av t5& mh för sig ?

eller borde jag satsa på en mer avanserad geisemann.. för dom kan man väl skapa ganska så realistiska miljöer med eller ? typ avanserade timer programo sånt eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

hade tänkt mig att köpa en större armatur än jag behöver nu eftersom jag kommer att skaffa mig ett större kar i framtiden.. vill minska på kostnaderna dånär jag har xtra pengar nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x250 + 4st T5 låter lite häftigt till ett 200. Det fins en gammal regel som säger ca 1W lyse per L akvarie, men den regeln ska man nog se som en grov uppskattning. Dom flesta ljusramper har helt separata sladdar för MH och T5, så det går utmärkt att köra dom var för sig.

haha jag som sitter på 2.4W per liter smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regeln 1W/liter är ju ganska meningslös tycker jag personligen som gillar udda akvariemått. Generellt så kan man väl säga att ju högre desto mer W,sen så gäller det att få ut det på den yta man vill ha också.

Vad ska du hai karet? Antar ljuskrävande koraller med tanke på din utgångspunkt...tror ju iofs att du klarat dig bra på 1 250W MH i det karet i kombination med T5orna. Enda jag funderar på är lite hur långa dessa armaturer är? Känns svårt att hitta en armatur som är lagom lång både för ditt nuvarande kar och det större du planerar. Men det kan ju även vara värt att tänka lite på att om du kör igång ett helt nytt kar med ny sten osv så är det inte läge på att slänga i några ljuskrävande SPS under det första halvåret iaf. Hur odödliga de än kan tyckas i vissa kar så är de trots allt ganska känsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste start väldigt långsamt i början med så mycket lyse för annars kommer du ha en burk som kommer se ut som mälaren istället för havet....Tänk även på att t5 har bra tryck isig också.. Men skall du bara köra SPS koraller så e det perfekt med så mycket lyse men kanske inte så bra när burken e ny.( Sen kan du stänga av t5 oberonde till MV.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest HK_Akvarie

ska bara köpa armaturen nu, har lite svårt att hålla i pengar eftersom jag har lite fler intressen (hembio) som kostar massssssor av pengar. lampan kommer jag inte att använda förrens om ett tag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...