Gå till innehåll

Vad ska jag göra för att lyckas laga läckan i tankgenomföringen?


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Hej! Fyllde på akvariet igår. Tankgenomföringen läcker.

Jag har muttern och gummiringen på insidan, vinylringen och skruven på utsidan. Genomföringen sitter i sidan av akvariet.

Hålet är inte särskilt tight. I mina ögon har tillverkaren borrat för stort för den gängan (kanske 2-3 mm större än vad som behövs), det är en genomföring för 30 mm rör. Jag vet inte om det är problemet.

Jag har prövat med extra gängtejp. Jag har endast dragit åt gängan med handkraft.

Vad ska jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Felet du gjort är att sätta mutter och gummiring på samma sida. Som det är nu så tar sig vattnet mellan gängorna på skruv och mutter och sen mellan nylonbrickan och glaset på utsidan.

Sänk nivån i karet, dela på dem, sätt gummiringen mellan skruven och glaset, sen sätter du vinylbricka och mutter på insidan och drar åt igen, med handkraft.

Det som händer om du har gummiringen på fel sida är att den veckar sig när den dras åt och det uppstår läckage. Hålet är absolut inte för stort för att få det tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Muttern skall vara på utsidan, det är konstruerat för att hålla tätt åt de hållet.

Annars kan man få lite kryp via gängorna om man har otur eller en sämre genomföring.

Använder man sig av tex. en polygrip så blir det enklare o dra åt. Sen skal man komma ihåg att ha vinylbrickan mot muttern då den kan glida med åtdragningen utan att veckas.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På min kub körde jag med genomförningen "felvänd" vilket ger att jag kan få loss hela pvc systemet med att skruva loss muttern som sitter invändigt o bara dra ut genomförningen.

Då blev det i denna ordning från insida.

Mutter , vit vinylbricka , glaset , gummipackning , genomförningen.

Så fick man spänna muttern på insidan.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leon, det säkraste sättet att gör genomföringen är att ha den fasta delen och gummipackningen på insidan, muttern och plastpackningen på utsidan. Jag har gjort några konstruktioner som Manne beskriver och fått dem täta - men det är ingen garanti. Väljer du Mannes variant så skall gummipackningen sitta på utsidan, alltid emot den fasta delen. Det går att fylla hålet med silikon så det flyter ut men observera - det fungerar inte som lim mellan plast och glas utan mer som ett tätningsmaterial.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt som Manne för alla mina kar. Jag vill kunna haka av röret (med sänkt vatten i ytavrinningsfacket) för att kunna rensa. Hos mig växer det rörmaskar med mer i rören så jag behöver kunna rensa. Jag drar muttern med handkraft + ett kvarts varv med polygrip. Och händer det något med karet är det bara att tömma, lossa en mutter och bära i väg det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för alla svar!

Man vet att man är i goda händer när man efter ett par timmar kommer tillbaka till ett forum och ser fem nya bra svar på sin fråga. Det är ovanligt på dagens internet.

Jag har nu bytt plats på vinylbrickan och gummiringen. Min genomföring ser nu ut som mannes beskrivning. "Mutter , vit vinylbricka , glaset , gummipackning , genomförningen". Det var det lättaste att åstadkomma av alla förslagna lösningar.

Det har gått fem minuter med fylld överrinningsbox och jag ser inga läckor än.

På något sätt trodde jag att gummipackningen inuti tätade utåt och att vatten inte skulle leta sig igenom gängspåren om man hade tillräckligt mycket gängtejp. Jag var nog inne på det Lasse beskrev, men glömde bort att vattnet kunde röra sig mellan spåren, tänkte det var helt ok att vända på delarna och behålla gummit på insidan.

Anledningen att jag har muttern på insidan är för att få plats med rören (böjar mm). Det hade inte varit något problem om jag valt att sätta hålen i bottnen... Man lär sig varje gång. Idealt hade ju varit att ha måtten innan jag designade överrinningsboxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör funka kanon.. Själva genomförningen är ju designad/uppbyggd för att funka i den ordning du satt det nu.. Går inte att skifta om vinyl/gummi packning , då blir det inte tätt..

Nu gäller bara att det är lagom spänt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...