Gå till innehåll

Mina stenkoraller vitnar och dör!


nike83

Rekommenderade inlägg

Japp, zeoliten binder, men inte i närheten av förbrukningen i ett zeo kar, vad jag känner iallafall, får inte ekvationerna att gång hop.

Har du några siffror på det? hur vet man hur mycket kalium zeoliten binder i karet? att lita på tillverkarens uppgifter tror jag inte att man ska göra då det i början sas att det inte binder alls, vilket ju inte stämmer över huvudtaget.

Hmm, kanske borde splitta av den här diskussionen om zeoliter till en annan tråd så vi inte skräpar ner nike83 tråd med massa OT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inga siffror alls, går bara på hur jag upplever det i mitt system. Det kan lika gärna vara tillfälligheter, men jag tycker att det förbrukas mer när det börjar bli dax att byta sten.Jag har kört zeo nu i två år och "ignorerade" kalium i början.. Men jag har fått samma symtom innan när jag körde vodka, därav mina misstankar att det hänger ihop med bakterierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter är tvärtom mot Sune. Har aldrig lyckas förbruka Kalium i någon större utsträckning.

Se här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39672-Kaliumbrist!-Orsakar-det-verkligen-vävnadsdöd-hos-SPS&highlight=kaliumbrist

9 av 10 fall med vävnadsdöd på SPS gissar jag är för snabba förändringar, så har det varit för mig i alla fall.

Snabb ändring av vattenvärden belysning el. annat.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...