Gå till innehåll

Mina stenkoraller vitnar och dör!


nike83

Rekommenderade inlägg

mitt nya kar har varit igång i 2 månader nu. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42886-Fredriks-rumsavdelare

efter uppstarten så kom en del cyano. jag kunde konstatera att min fosfat var hög, uppe runt 0.14 (rowa). nitrat runt 10

jag startade då upp vodkan direkt. Ökade med 1ml i veckan och låg som mest på 6ml i dygnet.

jag tillsatte sedan Zeo-bak, då det inte hände något med fosfaten. jag tänkte att jag skulle boosta med lite bakterier (4 veckor sedan).

för 3 veckor sedan kunde jag konstatera att mina koraller började vitna mycket snabbt. då kontrollerade jag fosfat och den var nere på 0.024 och nitratet låg på 0.2

då drog jag ner på vodkan, men korallerna fortsatte att vitna och jag beslutade mig för att stänga av vodkan helt.

en vecka senare så var fosfatet uppe i 0.14 och nitratet uppe mot 10, igen.....

startade upp vodkan igen förra helgen, dock inte så mycket.

jag kör med balling light och har haft stabila värden, kört med ultra minS och organic, dock ej den vecka jag hade vodkan avstängd.

mina koraller inte ut att repa sig, utan ser bara ljusa och tråkiga ut! se bilder

jag behöver hjälp med vad jag ska göra för något?

post-3725-14468923849072_thumb.jpg

post-3725-1446892384929_thumb.jpg

post-3725-14468923849486_thumb.jpg

post-3725-14468923849679_thumb.jpg

post-3725-14468923849882_thumb.jpg

post-3725-14468923850071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som RTN (rapid tissue necroeses) i mina ögon.

Hade jag varit i dina skor så hade jag fraggat av vad som går, se bara till att du tar en liten bit in på frisk vävnad.

Det är enda sättet att stoppa detta och inte ens säkert att det går.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snabbt har vävnadsdöden spritt sig? har det gått på några dagar (flera cm om dagen, ofta med slamsor av skinn som lossnar) så är det sannolikt RTN annars STN, STN är mycket lättare att ordna upp, RTN måste fångas i ett tidigt skede för att man ska ha en chans att reagera, man "måste" fragga med flera cm levande vävnad mellan där man kapar och där det har dött, snabb aktion krävs i de fallen då en korall kan dö helt på bara några timmar, och "smitta ner" andra koraller som mår lite kasst i samma kar.

STN brukar ordna upp sig med en normalisering och stabilisering av vattenparametrarna, de gånger jag fått STN har jag gjort nånting fel med antingen vattenvärden (tillsatt för mycket av nåt, eller inte tillräckligt av nåt annat).

RTN är bara att i princip panik fragga det man kan, hålla tummarna och se resten av korallen förtvina om man inte plockar ut den och slänger den direkt efter att man tagit så många fraggar som man kunnat, vända RTN är nästan lönlöst, det är för aggressivt, går mer ut på att rädda det man kan rädda.

Jag tycker väl det låter mer som STN i ditt fall, och om du nu bara lugnt och stadigt gör stora vattenbyten har du en chans att vända det, korallerna behöver få tid att återhämta sig, så gör inga drastiska förändringar, försök köra täta vattenbyten i nån vecka, följ utvecklingen av nekrosen dag till dag, om den bromsar in så är det bara fortsätta på den inslagna banan, och för att sen när de börjar växa ut ny vävnad så kan du sluta med de extra vattenbytena.

I ditt fall är det nog vodkadoseringen som ledde till problemen genom att näringsvärdena svängde snabbare än korallerna hann kompensera för, som ledde till STN, om du har skött dina vattenbyten ordentligt, annars kan det finnas andra orsaker till det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Läste dina inlägg, jag har oxo hög fosfathalt och har fått cyano på stenar i mitt akvarium som startades i somras. Du hade kört vodka metoden för detta ,kan du beskriva den för mig. Och hjälpte det?

Tack på förhand/ Tomas

Här kan du läsa om vodkametoden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?10932-Vodkametoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknande erfarenheter som dykaren, VB kan lösa detta problem om du har tur.

Ett extra tipps för dom blekta korallerna är aminosyror, haft viss framgång när koraller sett ut såhär(teorin jag utgått från är att aminosyrorna ersätter energin som korallerna inte får pga bristen på zoohex).

STN&RTN är egentligen paraplybeteckningar för när nåt går fel, jag skulle dock inte klassa detta riktigt som varken det ena eller det andra.

Man brukar begränsa begreppen till när man tex ser att vävnaden dör sakta nerifrån eller utifrån en punkt och släpper sedan.

RTN så kan du förlora en fullstor koloni på 1-3 timmar, STN så går det under några dygn upptill någon vecka...

På bilderna ser man att acrona framstår nästan "torra" i vävnaden, jag har förlorat en favorit (hyscintus) på detta sätt och det var ett väldigt bisarrt förlopp.

Jag har aldrig kunnat härleda varför just den korallen gick åt då dom flesta andra inte visade tecken på stress(även såna som betraktas som känsligare).

I vanliga fall så plockar jag fraggar när nåt börjar se tokigt ut, nu hjälpte detta inte då korallen verkade ha förlorat sin förmåga att producera slemmet som skyddar den.

Fraggarna klarade sig i ett annat kar i ett par månader men såg eländiga ut trots PE etc så verkade dom inte kunna återställa sitt ytskickt, det hela verkade dock inte smitta.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så jättemycket för era svar!

den första acroporan jag förlorade, dog precis innan jag stängde av vodkan. den dog kanske på 2 dagar, medans de andra har taigt mycket längre tid innan de börjar vitna....

jag gör vanligen vattenbyten en gång i veckan, och det är ca 50 liter....

jag är nästan helt säker på att det var när jag fick "dippen" med fosfat som utlöste det hela!

förslag för att klara det på bästa sätt? gör vattenbyte på söndag igen. tyvärr så åker jag till sri lanka söndagen därpå, så då kommer karet stå och klara sigsjälv....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det bara lugnt med allt. Se bara till att du har stabila värden. Det kommer troligen att ta längre tid än efter din Sri Lanka-resa innan korallerna mår bra igen. När jag har introducerat nya koraller i mitt kar så har de nästan alltid reagerat på de nya vattenvärdena. Ofta har de mörknat och då har det tagit 2-3 månader innan de börjar återhämta sig. De som ljusnat har jag fått flytta ner till botten och sedan hoppats på det bästa. Vissa gånger så har det gått bra medan andra gånger har jag förlorat korallerna. Så ge dig bara till tåls är mitt recept och som de andra skriver använd aminosyror, om inte din cyano exploderar.

Om du behöver någon hjälp när du är borta så säg bara till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det bara lugnt med allt. Se bara till att du har stabila värden. Det kommer troligen att ta längre tid än efter din Sri Lanka-resa innan korallerna mår bra igen. När jag har introducerat nya koraller i mitt kar så har de nästan alltid reagerat på de nya vattenvärdena. Ofta har de mörknat och då har det tagit 2-3 månader innan de börjar återhämta sig. De som ljusnat har jag fått flytta ner till botten och sedan hoppats på det bästa. Vissa gånger så har det gått bra medan andra gånger har jag förlorat korallerna. Så ge dig bara till tåls är mitt recept och som de andra skriver använd aminosyror, om inte din cyano exploderar.

Om du behöver någon hjälp när du är borta så säg bara till.

japp, jag jobbar på att få stabila värden igen!

köpte idag Supersponge (korallen-z). det ska tydligen vara bra för återhämtning för skadade koraller... blir det och Ultramin S ett tag nu då!

tack peter! Robin ställer upp på att kolla till karet när jag är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att du menar Sponge Power. Det fungerar fint till skadade koraller och dessutom ökar svamptillväxten :)

Jag har kört det själv till mina kadaver.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

japp mena Sponge power!

Utan att trassla in mig i varför, hur etc.. Kolla kalium, eller dosera kalium. // Danne

hur visar sig kalumbrist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp mena Sponge power!

hur visar sig kalumbrist?

Kaliumbrist kan man upptäcka på tex montipora dom börjar få en gråaktig färg, blåa acros får blir väldigt bleka i färgerna. och poccillopora får ihopdragna polyper och ser ut som dom varit ovanför vattenytan en längretid. Men kaliumbrist brukar man bara behöva bry sig om i en zeoburk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh.. Va jobbiga ni är ;) Jag tror att de kan finnas ett samband mellan kolkällor och kaliumbrist, att det behövs doseras när man kör zeo det vet dom flesta som kör, men varför och hur det förbrukas finns det många idér om.Jag har haft acrosar som "dött" vitnat nedifrån och även poccillopora som lämnat in nästan helt, som återhämtat sig eller slutat dö vid dosering av kalium. Har även ett exempel för 3-4år sedan då massa hysterixer plötsligt dog oförklarligt.. Nu vet jag hur kinkiga hysterixer är på lågt kalium ;)Jag har ingen som helst vetenskap bakom påståendena, bara att det fungerar så i mina burkar, och att det som tillkommer i vattenbyten inte räcker till.Hälsning Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lidit av Kaliumbrist och det märks tydligt på montipororna. Men det känns osannolikt att det är brist på det i ett nystartat kar med mycket lite koraller. Men om oturen är framme så kan det ha vara ett dåligt salt som har för låga Kaliumvärden. Just detta råkade jag ut för.

Om du vill utesluta detta så har jag ett Kaliumtest.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt säker på att den största förbrukaren inte är korallerna faktiskt, tror mer på bakterierna som växer/förökas vid användning av vodka/kolkällor, men jag vet faktiskt inte.. Korallerna förbrukar ju kalium, men extremt lite! Det kan variera mkt mellan olika salter precis som du skriver, men jag tycker inte det finns något tillförlitligt sätt att testa, har ifs bara testat kz's test den kändes lika tillförlitlig som att singla slant.. // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt säker på att den största förbrukaren inte är korallerna faktiskt, tror mer på bakterierna som växer/förökas vid användning av vodka/kolkällor, men jag vet faktiskt inte.. Korallerna förbrukar ju kalium, men extremt lite! Det kan variera mkt mellan olika salter precis som du skriver, men jag tycker inte det finns något tillförlitligt sätt att testa, har ifs bara testat kz's test den kändes lika tillförlitlig som att singla slant.. // Danne

Ligger nog en heldel i vad du säger. Men om man läser runt lite på tex zeovit så verkar endel ha bekymmer med sjunkande kalium om man använder sig av needlewheel/pinwheel skummare. Så om man använder en skummare av den typen kan det säkert också spela in endel.

Ändrat av Edward
Ibland är man lite för snabb.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeoliterna binder kalium. Lasse har lämnat ett antal referenser på det i en tidigare Zeolittråd.
Japp, zeoliten binder, men inte i närheten av förbrukningen i ett zeo kar, vad jag känner iallafall, får inte ekvationerna att gång hop.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte börja mixtra med att lägga till det ena, ta bort det andra osv just nu, många gör det misstaget och gräver sig ännu längre ner i skiten, det enda man kan veta med säkerhet är att nyblandat högkvalitativt saltvatten är bättre än vattnet man har i karet, därför många av oss rekommenderar relativt stora och många vattenbyten, för att normalisera värdena i karet.

Har själv varit i kaliumträsket och traskat jag med, betalat stora mängder pengar för tillsatser, och kan inte säga att det gör varken av eller till så länge jag sköter vattenbytena, dem som det kan ha effekt för är dem som inte gör vattenbyten särskilt ofta.

Kolkälla och kalium, kan man se den effekten även utan att använda zeoliter, för zeoliter är ju särdeles duktiga på att binda katjoner (kalium är en katjon) även om de som används inom saltvatten sägs vara optimerade för att minimera detta så tror jag knappast effekten är försumbar..

Självklart kommer bakterier som fångas upp av skummaren att avlägsna icke försumbara mängder kalium det heller, liksom alla andra ämnen som bakterierna binder till sig när de växer.

Tror det är skälet till till myten med pinwheel-skummare avlägsnar än det ena än det andra, det är en effektiv metod för att skumma så de skummarna avlägsnar helt enkelt mer bakterier och därmed andra ämnen. Mina teorier så klart, men dom är lika valida som alla andras ;)

Ändrat av Benighted
Förtydliganden :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...