Gå till innehåll

Kan musslor flytta på sig ?


jimmy

Rekommenderade inlägg

JA hehe!smiley37.gif Jag har en likadan som dig Jimmy (derasa). Om jag vrider på min så har den vridit tilbaka sig på under 5 minutersmiley17.gif. Jag gjorde allvarliga försök att få det till att fästa sig på LS:n. (tycker att det är snyggare). Det tyckte derasan var en dålg idésmiley37.gif. Jag fick ha kvar handen i vattnet för att fånga den när den kom ner som ett skott!! Som tur är så ser man strax innan den ska röra på sig (fyller sig med vatten). Derasan har vunnitsmiley37.gifNu står den kloss till framrutan och jag orkar inte bråka mer medden.

Vem trodde att man skulle få en mussla med personlighet??smiley4.gif

"EDIT" jo du kan säkert utan problem flytta på den. Trivs den inte så märker du det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är köppt där du köpte din smiley37.gif. Jag har massor av länkar men de är på jobbet (av någon konstig anledning undras vad de gör därsmiley37.gif).

Är helt såld på musslor av alla dess slag. Har satt in flera anonser här på köpes utan resultat..

Jag tror inte att det blir speciellt uppskattat om jag skrev ner här på forumet allt vad jag läst mig tillsmiley9.gif.

PMa gärna. (PS du är välkommen på lördag om du vill)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Min försökte krypa under en sten tills jag fick tag på den och satte den lite högre upp i karet. Han var nog inte riktigt nöjd med mitt ljus på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min försökte krypa under en sten tills jag fick tag på den och satte den lite högre upp i karet. Han var nog inte riktigt nöjd med mitt ljus på botten.

Kan man få veta hur djupt ditt kar är och vad du har för ljuskälla? Vore intressant att veta som referens för framtida planer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Nu har jag tyvärr inte kvar det karet längre, men akvariet var väll runt 60 cm högt med en 150 w MH ganska högt ovanför karet. (Det var ett litet akvarium i ett stängt rum så jag var rädd för värme utvecklingen. )

Efter jag flyttade musslan satt den väll cirka 20 cm under vattenytan och verkade trivas bra där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desto starkare ljus desto bättre. Säkert någon som inte håller med mig nu och kommer att säga attt man bränner dem. Brännskador ser man relativt snabbt på hål i manteln. Kan sätta dem lite skuggigt och flytta fram dem efterhand i ljuset. Min står under en 400W. Bilder på musslor på nätet är ofta direkt under en 400Wattare. Är naturligtvis skillnad från art till art, men generellt är det inte fel med mycket ljus(får vackrast färger då).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ngn som vet var man kan köpa musslor? Har precis som Petrol försökt få napp här, men utan resultat.smiley19.gif

Förresten Petrol, hurfunkar skummaren och grejernadu köpte av mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petter, är du helt säker på att det är Derasa? Jag tycker faktiskt att de mer liknar Hippopus hippopus?

Kolla gärna på http://www.geile-muscheln.de/arten.php

Hippopusen har ett mer kraftigt vågigt skal jämfört med derasan.

Min dröm är att ha en av varje inkl. gigas.. Får jag tag på en gigas så får jag väl så småning om sätta den längs med akvarietsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Ngn som vet var man kan köpa musslor? Har precis som Petrol försökt få napp här, men utan resultat.smiley19.gif

Förresten Petrol, hurfunkar skummaren och grejernadu köpte av mig?

Jag har för mig att jag sett musslor hos Zoogiganten när jag varit där, men det var många månader sen nu. Själv köpte jag min Maxima hos Bengt på Marinakvariet, för över ett år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Är Deresa den Tridicana musslan som är minst ljuskrävande utavav dom?

Finns det någon annan som inte är så ljuskrävande?

Kan man kompensera bristande ljus med annan föda? Vad är det för föda isf?

[Jo jag vet, ju mer ljus ju bättre] smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslorna klarar sig inte helt utan ljus men inte helt heller utan annan föda. I ett akvarium med fiskar och andra djur som matas mycket och oftafår de vanligen det mesta de behöver för att överleva genom kväve, fosfat m.m. från vattnet. För att musslan/orna skall uppvisa kraftig tillväxt är det lämpligt att mata, det finns en risk att musslor i mycket näringsfattig respektive många musslor i ett normalt akvarium inte får tillräckligt med föda utan tillskott vilket gör att det kan vara lämpligt med matning för att musslorna skall trivas optimalt. Phytoplankton är bästa maten, jästbaserade produkter kan också fungera bra och D. Knop har haft mycket goda tillväxtresultat med blodsmiley11.gif(D. Knop, Giant Clams)

Själv matar jag med phyto och emellanåt jästbaserade produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...