Gå till innehåll

levandesten


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

Guest patric.x
Postat

Har läst allt jag hittat om egen gjord levande sten.

Och kommit fram till följande.

Problem 1: höjda värden av fofater.

Beror på att man avänder snäck/ostron skal, använder man argonit heller koralsand så kan det inte bli det problemet, men stenen kommer att bli dyrare att tillverka.

(många som använder snäckskall med framgång, men skalll man vara säker på bra resultat skippa snäckskalen, samt används snäckskall kom ihåg skölj den väl)

problem 2: lång curing tid innan ph går ner.

har att göra med hur kompakt ( väldigt våt mix) man använder, för kortare curing tid bör man försöka få en torrare mix, vilket också gör stenen mer effektiv sedan när den skall användas som levande.

Samt även vilken cement som används, portland som är vanlig kan ta väldigt lång tid att cura(en del av portland är tillverkad så att den höjer ph) medan t.ex Riverside White har en mycket kort curing tid( typ en månad) har själv ej undersökt vilka sorter man kan få i sverige, skulle vara schysst om man hade tillgång till olika cementer och kunde testa för vilken som har kortaste curing tid.

Samt hur man curar påverkar givetviss hur lång tid det tar, här är det svårt att hitta något om exakt hur ofta man måste byta vatten för att det skall vara mest effektiv kontra arbetstid(för vattenbytten)( snabbast blir ju givetvis om man kan lägga den i någon ren å/ sjö( konstnata vatten byten utan jobb)), samt finns även olika terorier om andra saker som påverkar C. tiden typ ro vatten, salt vatten, vinäger(vilket även kan påverka hållbarheten)

problem 3: För porös heller för kompakt,kortfattat! är stenen för porös kommer kommer den inte bli lika hållbar, är stenen för kompakt kommer den inte funka som ett lika bra levande.(gyllenemedelvägen är vad som gäller, men frågan är vad som är denna)

så man kan säga här påverkas det av vattenmängd i blandningen , vad man mixar med och antal delar av respektive ämne i mixen.

Här krävs lite mer läsning för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning av vad som verkar vara ultimata mixen( samt kanske även att testa sig fram)

Postat

Använd inte betong. För att få högre hållfasthet används silikatsand i blandningen.

Vi skall använda kalksand, helst Aragonit. Jag var på Bauhaus idag och det varkar som att alla blandningar- puts eller betong innehåller silkat. Jag har kollat på Cementas hemsida och de har en Dansk cement som innehåller mindre krom än de andra. Jag har letat efter finkornig kalksand men inte hittat mindre än 1-3. det bästa skall vara 0-1 mm. Någon som har en idé?

Postat

Jag tror som bekant att betong stenen är ett hopplöst fall, det vore ju trevligt om det gick att tillverka levande sten för 4kr /kg Om det fungerade så skulle det nog finnas i alla saltvattens akvarium, så det borde finnas en bra anledning till att det inte gör det. Det är nog mer än en mäniska på denna jord som har svurigt över att behöva köpa sten för 170kr/kg

Jag har letat information om riffkeramiken för att få fram något liknande man kan göra själv, men hitils så har jag inte hittat något som är konkret och lämpligt att kopiera. Priset för att köpa en lera som är tillsynes lik riffkeramik verkar hamna på runt 40kr/kg

Postat
Priset för att köpa en lera som är tillsynes lik riffkeramik verkar hamna på runt 40kr/kg

Tjosan! Det verkar ju inte heller ointressant. Vilket material är det, och var kan man köpa det?

  • 2 veckor senare...
Postat

Klubbson, jag skulle verkligen vilja veta mer om vilken lera det är du hittat. Det vore ju fruktansvärt spännande att kunna göra lite baskonstruktioner själv...

Guest patric.x
Postat

Stig berätta gärna mer om vad du funnit ut angående vilka cementer som finns att tillgå här i Sverige samt vart du kollat på sand/ grus att använda till

Hur mer jag får vet hur större chans är det det att jag kan bidrag med att undersöka också.

Har tyvär inget salt vatten kar ännu(bara ett antal FW med 2 Bw på gång), håller på att sätta upp ett bräckvatten kar (kulfisk)som salt halten under ca 2+ år kommer att ökas tills det blir Sw, Då är det också tänkt att ett större kar typ 960-1500 l( ej rev, kulfisk orienterad också) skall stå klar med en sump/refigurum med 24/7 macro alger på 350 -.500 liter samt även ett mindre ca 300 l kub( heller kubish formad ) formad clownfisk/bubbel tip anemnon kar antligen med egen sump heller ansluten i samma system.

Så jag har inte så super brottom med egen gjorda stenarna men hade tänkt göra dom i sommar så dom sedan får lakas ut under en längre tid samt även gå med riktig levande sten under längre tid också ( så dom blir maximalt klara när dom skall användas på riktigt, okej maximalt klar är kanske att ta i tar nog år med helt färdig och full av liv är nog bättre att säga)

Varför jag vill göra egna är på grund av att då kan jag få former jag vill ha samt även att det blir lite billigare, sedan tar jag vinsten jag tjännar på att använda egen gjord till att köppa den bästa riktiga stenen( samt även försöka köpa stenar med olika urspung för att få så rikt liv som möjligt, okurad skall tillägas) jag har att komletera med.

Kan tänka mig det blir ca 60 % egna 40 % köppta.

Skulle gärna vilja hitta någon riktig sten som har organge koralin på sig( har aldrig sätt oragne med läst att det skall finnas på tonga sten)

Har även funderat på om man skall cooking,

see http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=437342

Rent teoretiskt skall det gå att få egen gjord sten att bli lika efektift som riktig och säker även bätre än sämre typer( tid är också nyckel här tillsamanns med rätt kompakthet, säljs ju egen gjord sten( I Usa) som sedan skördas( om man kan kalla det så) efter att legat ett par år i havet.

Och enligt allt jag hört skall den vara super bra!

Postat

Den sidan jag tiitat mest på är Garf.org.

Den cementen jag tror är bäst av de jag hittat är Cementas Ålborg vitcement för den innehåller naturligt mindre krom än andra. Kromatreducering vet jag inte vad de använder för kemikalier till så där är jag litet skeptisk. Jag har kollat andra cementfabrikat också men de andra fabrikanterna har inte lika utförliga miljöblad på nätet.

Jag har tänkt lägga en dammduk i min trädgårdskompostbehållare (2,6*0,8m) och droppa i trädgårdsbevattningsvatten från ån (pH 6,8) som skulle laka ur kalken och sänka pH.

Kalksanden för experimentet har jag, men inte cementen ännu.

När det lakat ur ett bra tag har jag tänkt att blanda i salt och köra nitrat och fosfattest innan jag prövar att lägga det i ett kar och testa med djur. Innan det blir is på vattnet skall det in i alla fall.

Jag tror det är väldigt svårt att åstadkomma perfekt porstorlek, men man kan köra nitratfilter + Aquaphos också.

  • 2 veckor senare...
Postat

Har varit i kontakt med Cementa som hänvisade mej till Matix, där jag fick prata med en kemist som berättade att den cementen som säljs i Sverige tex. av Cementa är inte att rekommendera på grund av den stor pH utfällning och långa avklingnings tiden som den har.

Men jag blev rekomenderard att ta kontakt med Lafarge i Sverige.

Så det gjorde jag och dom skulle kunna hjälpa mej med rätt cement, dom har redan haft med ett zoo som skulle byggen en stor akvarie tankar.

Den som höll på med det ska ringa i morgon (Måndag), så fortsättning följer.

Postat

Hej ! Nu är jag tillbaks. Har pratat med en "krestin" på Lafarge Nordiska i upplands Väsby, som talade om att väderna på den cementen som dom har är låga (syra) 4-5 pH. Utfälningar under kort tid (snabb brinnade cement) det är i pricip färdig bakad på 24timmar i rumstemperatur och blir kritvit. Hon rekommenderar att man har en blandning av corallsand (fin 0-3mm & grov 4-8mm) med snäckskals kross.

Sand och snäck blandningen ska man prova sig fram till så man får rätt blandning på det, gör på följande sätt.

Ta ett littet mått (typ en kaffe kopp) så du kan mäta upp sanden (fin/grov) & skal, du ska sen ta lite vatten i en skål och mäta + skriva upp hur mycke du blandar i skålen av varje ingrediens, börja med 1/3 del av varje.

Prova sen att göra som barn gör på sommaren på stranden, ett sandslott använd förslagsvis kaffekoppen. Kan du få det att stå kvar annars får du använda mer sand eller skal tills det står kvar, då har du rätt blandning förhållande. Du har fortfarande ingen cement i blandad, det har du nu när du vet att sand och snäckskals blandningen är rätt.

Blandnings förhållanden cementen (SECAR 71) med sanden/snäckskal är fördeland på följande 1del cement 3del sand/skal (torr) blandas samman sen tar man 1/2 vatten och blandar det med.

Om man gör en bakgrunds vägg bör man göra den i sektioner och även ameraden med stänger av rostfritt stål som man kan låta sticka ut i sidorna så har man någott att lyfta i eller fästa lyft-öglor i.

Om jag skulle köpa 1 säck eller 2 av "CECAR 71 Cement" så fick jag vända mig till SMC Mineral&Chemicals AB i malmö, jag fick ett direkt.nr: 040-699 80 64 till Lars som skulle hjälpa mej med det, jag tror att man kan nog också hämta direkt på deras lager i varberg.

Postat

Johan tänk på att om man gör en vägg som är 1500x600mm och som är 50mm tjock så kommer den att väga ca: 100kg därför armering i rostfritt.

Men är du orolig så ta syrefast rostfritt men då är det svårt att jobba i typ borra m.m.

Jag lyckades inte lägga upp pdf-filen så du får i stället gå in på www.hfb.dk/visitkort/469.htm och klika på "hent side 1" i stället för att få innerhålls för täkningen på cementen.

Postat

Cementen innehåller 70% aluminiumoxid så jag vågar inte försöka. Aluminium är giftigt och aluminiumoxid löses i saltvatten. Det har alla sett som haft saltkar med aluminiumram. Dessutom innehåller Cementfonduen 4.5% silikat som vi också bör undvika. Halten är säkert betydligt lägre i Secar 71 men ändå. Rostfritt stål är inte rostfritt i levande saltmiljö och innehåller mycket krom så vi får armera med plast.

Postat

Rostfritt (2333, EN 1.4301) är som sagt inte rostfritt med salt.

Däremot syrafast (2343, EN 1.4404, A4) är rostfritt med salt.

Att det skulle läcka massa krom oroar inte mig så mycket. Om det hade varit så illa så hade man knappast kunnat använda det till livsmedelsförvaring och i detta fall så bakar man ju in det oxå.

Men är man orolig så ta titan istället.

Däremot så är jag mer funderasam på övriga spårämnen som finns i cementen.

Postat

Är det inte dags att avliva hemmagjord cementsten och ägna sig åt något annat. Undrar om det inte börjar spåra ur nu när någon rekomenderar titan som armering. Undrar då vad denna billiga sten skulle kosta per kilo?. Lägg ner tråden .Tror nog att vi har kommit fram till att det både är krångligt och jobbit med hemmagjord sten.

Guest patric.x
Postat

Stig vilken kalksten är det du hade hittat? har du hittat någon som är 1 mm och mindre. Funderar alt på dolimt som kan fås i mindre storlek.

Grymt smulan, tack så mycket!!!

Men finns ju andra lösningar, men när jag skall bygga bakgrunden så kommer den byggas upp enligt följande, bas en plexi heller pvc skiva. som siliconeras fast i glaset på den fogskum sedan använda egen gjord sten model mindre (alt slagen i bitar för att på så sätt få en narturlig utsende) som placeras in i fogskumet innan den härdar.

och troligtvis måla fogskumet(med epoxy färg om den inte lackas med epoxy lack)/ alt. smeta på cement( egen sten blanding) i relatift tunt lager på fogskumen.( alt lackas sen)

Den kommer ju inte se perfekt ut på en gång men efter 1 år så kommer den ändå vara täckt av coralin ( och då blir den grymt cool) så tålamod är dygd.

För bakgrunds ideer läs denna länk från reefcentral ruskigt intresant.http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=447292

Den är bara 18 sidor just nu men solkart värt den tid det tar att läsa igenom.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...