Gå till innehåll

Återkomsten - 10 år har gått!


Kajjjan

Rekommenderade inlägg

Tjena!

[TABLE=class: tborder, align: center]

[TR]

[TD=class: alt1, bgcolor: #F1F1F1]Lite om min salta bakgrund:

I slutet av 80-talet började jag intressera mig för saltvatten och -89 införskaffades en kub på 60x60x60cm, lite levande sten och en invändig (undermålig) skummare samt några firrar.

Sen var man fast! Större kar och mer teknik ledde till att jag 2002 hade ett kar på ca 900 liter + sump med ca 100 liter vatten = ca 1000 liter. Metallhalogen, skummare, kalkreaktor, PLC för styrning av pumpar och ljus, UV, automatisk påfyllning med magnetventil på vattenledningen i pannrummet, osmos, elektronisk ph-mätare, saltmätare, redoxmätare, kylanläggning och säkert en del till. Så här såg det ut: attachment.php?attachmentid=34408&thumb=1&d=1324142712

Men trots all denna teknik och trots alla tillsatser man hällde i lyckades jag inte fullt ut med mina koraller. De hade en livslängd som var för kort för att jag skulle tycka det var ok. Under 90-talets första halva hade jag ett kar som verkligen fungerade, koraller växte och förökade sig, men sedan kom sommaren 1994 - fotbollsVM i USA ni vet - vilket var en helt fantastisk sommar, allt för fantastisk! Jag hade inte fattat att temperaturen kunde bli för hög och när jag väl fattade det var det för sent. Krasch! Jag kom aldrig tillbaka till samma balans i något kar igen. Trots all teknik.

Eftersom jag inte tyckte det var moraliskt försvarbart att bara stoppa i nya koraller efterhand som de andra dog bestämde jag mig för att sälja alltihop och ta dykarcert istället. Detta gjorde jag 2002. Därefter dök jag i Indonesien, Röda Havet, Barriärrevet i Australien, Thailand, Indiska Oceanen utanför Tanzania, Bonaire och Panama i Karibien. Dyken i Panama blev de sista i min dykkarriär.

Tre år utan salta upplevelser! Abstinens! Så nu är jag tillbaka i saltträsket. Planen är att göra om mitt 910 liters Sydamerika till ett FOWLR.

Karet är redan förberett, borrat med genomföringar och rör klara. Skummare köptes in redan i somras. Sump på 325 liter kommer att köpas in hos Micke på Håkanstorps Zoo i Malmö. LED-belysningen som jag har duger utmärkt till det FOWLR-kar som jag tänker ha.

Jag skall alltså fokusera på fisk och möjligtvis lite enklare mjukkoraller som klarar den miljö som jag erbjuder. Lägenheten blir för varm på somrarna för att jag ska ge mig in på ett regelrätt korallkar. Funderar på några maffiga drakfiskar och 4-5 vimpelfiskar samt en ståtlig kejsarfisk.

Eftersom hobbyn utvecklas hela tiden är jag medveten om att mina gamla kunskaper är just gamla och därför vänder jag mig till forumet för att få lite råd. Vad tycker ni jag ska ha mer? UVC hade jag ju också tänkt. Fosfatfilter? Jag har plats i sumpen.

Kom med förslag!! Och goda råd!!!

/Kaj[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med din FOWLR inriktning skulle jag rekommendera en ganska basic set-up med ca 15% LS och en schysst skummare, LED belysning och en cirkulation på tot ca 15000l/h.

Fosfatfilter är en rekommendation i "mata mycket burkar" och ozon istället för UVC - Biopellets funkar i 9 av 10 fall bra som en näringsbegränsare med minimalt underhåll.

Osmos och osmolator är andra bra investeringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det bara mjukisar eller ett fåtal stenkoraller så hade jag skippat ballingen och förlitat mig på vattenbyten istället.

Drakfiskar smutsar ner vattnet en del, så vattenbyten, ett större biopelletsfilter samt ett fosfatfilter och en bra skummare så får du ut det mesta den vägen.

Det blir också hyfsat "underhållsfritt" med dessa tekniker.

Här kan du läsa mer om biopellets:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39530-Artikel-om-biopellets-(PDF-format)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32139-NP-reducering-med-Biopellets

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommer hit Kajjjan! Ska bli otroligt kul att följa projektet.

/Bjorn

Tjena Björn! Hajade inte först att det var du.

Ja, det här ska bli kul. Jag gillar ju lite större firrar så nu när mina +30cm påfåglar flyttar till Östergötland ska jag ersätta dem med några i motsvarande storlek tänkte jag.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips och goda råd.

Fosfatfilter och biopellets låter som rätt för mig.

Ska verkligen ta en titt på ATS också.

Balling och doseringspumpar hänger jag dock inte riktigt med på - vilka tillsatser anser du behövs soft_jonis?

Cirkulation på uppåt 15000 liter är också vad jag tänkt mig. Har funderat på en Aqua Medic Prop 15000 - någon som har en sådan? Är de bra? Läste en väldigt positiv recension på nätet.

Jag hade ozon en gång i tiden. Det var på den tiden man körde med 130 cm höga Sander-skummare med luftsten och då tillförde man ozonet mellan luftpump och syrestenen i skummaren. Var tillför man det idag?

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många fina trådar på forumet om balling. Det är en relativt enkel metod att tillgodose vad jusst dit kar gör av med timme för timme. Finns enkla och lite mer komplexa resept för balling.

Vilka tillsattser man behöver beror ju helt och hålet på vilka invånare som du har i Ditt kar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många fina trådar på forumet om balling. Det är en relativt enkel metod att tillgodose vad jusst dit kar gör av med timme för timme. Finns enkla och lite mer komplexa resept för balling.

Vilka tillsattser man behöver beror ju helt och hålet på vilka invånare som du har i Ditt kar.

Lycka till!

Tack!

Men vilka tillsatser menar du att jag behöver i ett Fish Only akvarium?

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med din FOWLR inriktning skulle jag rekommendera en ganska basic set-up med ca 15% LS och en schysst skummare, LED belysning och en cirkulation på tot ca 15000l/h.

Fosfatfilter är en rekommendation i "mata mycket burkar" och ozon istället för UVC - Biopellets funkar i 9 av 10 fall bra som en näringsbegränsare med minimalt underhåll.

Osmos och osmolator är andra bra investeringar.

Blir det bara mjukisar eller ett fåtal stenkoraller så hade jag skippat ballingen och förlitat mig på vattenbyten istället.

Drakfiskar smutsar ner vattnet en del, så vattenbyten, ett större biopelletsfilter samt ett fosfatfilter och en bra skummare så får du ut det mesta den vägen.

Det blir också hyfsat "underhållsfritt" med dessa tekniker.

Här kan du läsa mer om biopellets:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39530-Artikel-om-biopellets-(PDF-format)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32139-NP-reducering-med-Biopellets

Har läst på lite nu om biopellets och det verkar intressant, om än inte helt problemfritt. Underhållsfritt är ett ord som lockar mig...

Rekommendationen är alltså både biopellets OCH fosfatfilter? Biopelletsen tar alltså inte bort fosfat i tillräcklig omfattning?

Ett fosfatfilter funkar väl i princip på samma sätt som en reaktor med biopellets med den skillnaden att man har ett annat media, eller? Och i så fall vilket?

Ja, det är kanske lite dumma frågor, men vad gör man...?

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets som enda filter kan funka, men jag har använt både och själv. Nu efter senaste omgången fosfatmedia har avverkats så har jag iofs inte fyllt på nytt media, och när jag mäter (med Salifert) så har jag inte någon fosfat, men är övertygad om att den finns där, i sten och sand om inte annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...