Gå till innehåll

Villka tester för en nybörjare?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag är ny här och köper på mig teknik mm för att starta mitt första saltvatten. *Spänd*

Vilka tester behöver jag köpa för en uppstart? Är fabrikatet viktigt?

Jag såg ett Tetra Marine test 5 in 1 för en billig peng. Och Sierra hade ett kitt med 9 tester.

Men killen i butiken sa att jag bara behövde tre till att börja med, det är ju OK, men när i så fall ska man skaffa fler tester?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man testa vattnet så är det ju bra om man kan lita på det som testet visar.

Därför rekomenderar jag dig att du anv ett fabrikat som är välbeprövat och är faktist ganska ok pris på tex Salifert.

Vad du skall testa är ju Nitrit men detta kan du egentligen skita i då du kan efter ett par veckors drift ta med lite vatten till butiken och kolla ditt vatten en gång så du inte har det o sedan lär du inte få det häller. att tillsätta ordentligt med bakterier vid igång körandet är att föredra.

Nitrat och phosfat är de nivåer du bör ha koll på i början så du inte släpper iväg dom för då lär du rätt fort ha en alg soppa i ditt akvarie.

Jag kan tycka att ett filter med bio pellets tex är att föredra med en gång i ett nystartat akvarie för att med en gång ha koll på närings nivåerna.

När du haft igång akvariet ett tag så bör du ävenha koll på KH , Mg och Ca då dessa förbrukas konstant i ett akvarie.

Jag har uppevt att framför allt mg förbrukas i väldiga mängder den första tiden.

Lycka till.

jag hoppas att jag inte skrämt dig nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med Andreas!

köp inte något 5 i 1 -test! man får vad man betalar för!

köp Saliferts Nitrit och Nitrattest. Nitrit är man oftast bara orolig för i början och eventuellt om man har problem med fiskar som dör... Mitt nitrittest har gått ut för länge sedan, och de är inte använt speciellt mycket!

Sedan kommer du behöva Nitrattestet, så det kan du passa på att köpa!

Köp sedan inte en Vip-arms grej för att mäta salthalt! de funkar inte bra alls (inga egna erfarheter, men läst här på forumet). köp istället en reflektometer.

nu ser jag att du har ett kar på 33 liter, så hmm testerna blir väldigt dyra i förhållandet till dit kar, men tyvärr så kostar de lika mycket oavsett hur stort kar man har.

lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vi uppstart är bakterier en av de saker som är väldigt viktiga för att få igång nitrifikations sykeln. Vid nystart så har även phosfat benägenhet att stiga så en sådan absorber är bra att införskaffa med.

Jag kan göra denna lista jääääätte lång på viktiga saker men dessa 2 tycker jag är de viktigaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...