Gå till innehåll

Start av ett Aqua Medic Yasha


phhasek

Rekommenderade inlägg

Jag är i planeringsfasen för uppstart av ett begagnat Aqua Medic Yasha 36L. http://www.marineaquatics.co.uk/AQUA-MEDIC-AQUARIUMS/Aqua-Medic-Yasha-Nano-Aquarium

1. Jag hade tänkt göra i ordning osmosvatten i en 20 samt 10 liters-hink för att sedan blanda detta med saltet direkt i akvariet.

Finns det några anledningar att inte göra så?

Vilka i så fall?

Hur länge kan man spara osmos-vatten i en dunk med skruvkork?

2. Jag tänkte fylla på med levande-sand i botten när salthalten är korrekt (Jag värmer upp vattnet till 25 grader).

Hur gör jag enklast för att ha i sand i ett fyllt akvarium? Några tips?

3. Dagen efter jag gjort detta tänkte jag stoppa i minst 4 kg levandesten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I med vattnet och släng i saltet låt det gå med cirkulation tills allt är löst och du har rätt salthalt,

Tips är att ta stenen förre sanden ,

Så inte något eventuellt djur sedan gräver i sanden välter stenen och därefter krossar något man inte vill ska krossas .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter vettigt :) Går det bra att ha i levande-sten och levande-sand samtidigt eller bör jag vänta med att ha i sanden? Ska jag ha något under stenen eller funkar det att lägga den direkt på glaset? I tidigare sötvattensakvarium har jag alltid haft frigolit under stenen men det kanske är känsligt med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till någon annan med Aqua Medic Yasha: Är det meningen att det ska vara ett mellanrum på 2-3mm under den svarta plastskivan? Den går alltså inte hela vägen ner till botten. Har testat fylla med sötvatten för att se om pumpar fungerade samt rensa ur gammal skit ur dem. Jag tycker att skummaren väsnades en hel del. Går det att göra något åt detta eller blir det kanske bättre när den fått gå en stund?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till någon annan med Aqua Medic Yasha: Är det meningen att det ska vara ett mellanrum på 2-3mm under den svarta plastskivan? Den går alltså inte hela vägen ner till botten. Har testat fylla med sötvatten för att se om pumpar fungerade samt rensa ur gammal skit ur dem. Jag tycker att skummaren väsnades en hel del. Går det att göra något åt detta eller blir det kanske bättre när den fått gå en stund?

Jag har samma kar och samma problem och svaret är NEJ! Där ska du sätta en bit "fönsterlist" som medföljer i paketet!

Min skummare är helt tyst nu men kan få för sig att låta lite om den inte ligger helt perfekt. Nu sitter den även i LITE spän då jag har min värmare bakom den och en lite filtervadd mot insuget för att samla upp ovälkomna partiklar.

Kan dra en liten snabbresume av min uppstart som gick mycket mycket smidigt.

I med sanden i med ~40l osmos (tack remne) vatten låt stå i två dagar tills vattnet klarnat, i med en 2kg levande inkörd sten och en vecka senare hävde jag i några skivannimoner och strags efter det i med mitt första och enda djur, en elak Mantisräka. Allt lever och frodas och jag har precis planterat i några bitar SPS (tack remne) som inte dött än....

Kolla in min tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma kar och samma problem och svaret är NEJ! Där ska du sätta en bit "fönsterlist" som medföljer i paketet!

Min skummare är helt tyst nu men kan få för sig att låta lite om den inte ligger helt perfekt. Nu sitter den även i LITE spän då jag har min värmare bakom den och en lite filtervadd mot insuget för att samla upp ovälkomna partiklar.

Aj då någon sådan list fick jag inte med. Jag skulle kunna lägga en bit frigolit i rätt längd som täcker springan på framsidan. Lät din skummare något (läs en hel del) innan den blev inkörd och började skumma? Jag har så svårt att tänka mig att den ska kunna gå från detta oväsen till tyst som du beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då någon sådan list fick jag inte med. Jag skulle kunna lägga en bit frigolit i rätt längd som täcker springan på framsidan. Lät din skummare något (läs en hel del) innan den blev inkörd och började skumma? Jag har så svårt att tänka mig att den ska kunna gå från detta oväsen till tyst som du beskriver.

Ja den "brummade" mer då men den började skumma efter någon timme bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, låter bra. Tack för era svar! Jag uppar min fråga om osmos-vatten. Hur länge kan man spara detta i en plastdunk med skruvkork? Om man kan spara under en längre tid så hade jag tänkt börja fylla dunkarna redan ikväll så att vatnet är klart tills det är dags. Vore skönt att kunna ha en dunk osmos-vatten färdigt för påfyllning av avdunstat vatten i framtiden också. Min plan är att starta upp akvariet tisdagen den 27:e efter allt julstök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt en refraktometer: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=655

Någon som har erfaranhet av just denna modell?

Passade även på att beställa Salifert KH, NO2 samt NO3 test. Jag hade tänkt lägga till ett PH-test också men det var slut. Får fixa det nästa vecka.

Är det något mer test som kan vara nödvändigt vid uppstart? Vad jag har läst verkar Ammonium & Fostat-tester vara svåra/dåliga på grund av svår/omöjlig avläsning. Kommentar på detta?

Jag bor i Uppsala. Någon som har något intressant att komma med vad gäller vattenkvalitet där?

Det blir en del vibrationer från akvariet som letar sig ner i bänken det står på. Just nu står det på en frigolitskiva men jag har tänkt ha en spånskiva mellan frigoliten och bänken. En gummimatta mellan bänken och spånskivan borde vara bra på att ta upp vibrationer. Någon som vet var man kan köpa en gummimatta (30x40cm) för detta ändamål till en billig peng?

Ändrat av phhasek
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en vit plastlist i PVC som jag hade tänkt ha för att täcka springan mellan den svarta skivan och botten för att slippa få in sand i sumpdelen. Går det bra att använda denna i saltvattnet?

Jag kör storebror'n till yasha och jag har ingen sand i sumpdelen men vill du köra med list ändå så gör det. Är det bara pvc och inget annat så fungerar det bra. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör storebror'n till yasha och jag har ingen sand i sumpdelen men vill du köra med list ändå så gör det. Är det bara pvc och inget annat så fungerar det bra. :)

/André

Nej men du har ju orginal listen mellan där som ingår när man köper karet nytt? Eller?

TS i fråga köpte sitt begagnad och fick inte med listen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men du har ju orginal listen mellan där som ingår när man köper karet nytt? Eller?

TS i fråga köpte sitt begagnad och fick inte med listen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag köpte mitt nytt och vad jag minns så fanns det ingen list på botten, bara på sidorna. Borde kommit ihåg det eftersom jag har en btn och vet att jag fick skära till den på sidorna för att kunna få ner skivan pga listen.

Edit. Kollade precis och de finns ingen list på botten. Har inte ett sandkorn mer än det som åkte in genom insuget när jag fyllde på sand vid uppstart.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6408-14468923998935_thumb.jpg

Jag får precis in två kreditkort i springan. Jag antar att listen som _jOnas_ säger ska vara med i paketet finns med av en anledning. Att det inte ska behövas någon list till storerbror är ju märkligt.

Efter lite läsning känns det inte helt tryggt att använda PVC utan att veta exakt vilken sort det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]68687[/ATTACH]

Jag får precis in två kreditkort i springan. Jag antar att listen som _jOnas_ säger ska vara med i paketet finns med av en anledning. Att det inte ska behövas någon list till storerbror är ju märkligt.

Efter lite läsning känns det inte helt tryggt att använda PVC utan att veta exakt vilken sort det är.

Det var en ganska så stor springa och i ditt fall hade jag också åtgärdat den. Jag hade hellre lagt en sträng silikon för tror inte att du kommer dra upp den skivan efter att du startat karet direkt.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...